
Czy dziecko może dobrze rozumieć matematykę, jeśli nie ma pełnego dostępu do języka? Okazuje się, że to właśnie język stanowi fundament myślenia matematycznego. Dzieci z niedosłuchem, które mają utrudniony odbiór mowy, często napotykają trudności nie z samymi obliczeniami, lecz z rozumieniem pojęć, poleceń i logicznych zależności. Artykuł pokazuje, jak język kształtuje sposób myślenia, dlaczego jego ograniczony rozwój wpływa na naukę matematyki oraz jakie strategie pomagają uczniom z niedosłuchem rozwijać kompetencje matematyczne. Dowiedz się, jak pomóc uczniom z niepełnosprawnością słuchową pokonywać trudności w liczeniu i osiągać satysfakcjonujące wyniki w nauce.
Z artykułu dowiesz się:
- W jaki sposób język wpływa na rozwój pojęć matematycznych i logiczne myślenie dziecka?
- Dlaczego brak pełnego dostępu do języka utrudnia rozumienie zadań tekstowych i pojęć abstrakcyjnych?
- Jakie są najczęstsze trudności uczniów z niedosłuchem w nauce matematyki?
- Jakie strategie dydaktyczne pomagają nauczycielom wspierać dzieci z niedosłuchem w rozumieniu języka matematyki?
- W jaki sposób współpraca nauczyciela, surdopedagoga, logopedy i rodziców wpływa na rozwój myślenia matematycznego ucznia z wadą słuchu?
Pozostało jeszcze 91% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 20 października 2025
Autor: Kamila Miszczyk-Walczak
Surdopedagog, logopeda, specjalista WWRD, certyfikowany diagnosta ADOS-2. Od kilkunastu lat pracuje z dziećmi jako nauczyciel i terapeuta. Posiada doświadczenie w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nieustannie podnosi swoje kwalifikacje. Na stałe związana z Zespołem Szkolno-Przedszkolnym nr 13 w Warszawie.