Jak język wpływa na myślenie? Trudności w uczeniu się matematyki u uczniów z niedosłuchem

Kamila Miszczyk-Walczak

Autor: Kamila Miszczyk-Walczak

Dodano: 20 października 2025
  Jak język wpływa na myślenie? Trudności w uczeniu się matematyki u uczniów z niedosłuchem

Czy dziecko może dobrze rozumieć matematykę, jeśli nie ma pełnego dostępu do języka? Okazuje się, że to właśnie język stanowi fundament myślenia matematycznego. Dzieci z niedosłuchem, które mają utrudniony odbiór mowy, często napotykają trudności nie z samymi obliczeniami, lecz z rozumieniem pojęć, poleceń i logicznych zależności. Artykuł pokazuje, jak język kształtuje sposób myślenia, dlaczego jego ograniczony rozwój wpływa na naukę matematyki oraz jakie strategie pomagają uczniom z niedosłuchem rozwijać kompetencje matematyczne. Dowiedz się, jak pomóc uczniom z niepełnosprawnością słuchową pokonywać trudności w liczeniu i osiągać satysfakcjonujące wyniki w nauce. 

Z artykułu dowiesz się:

  • W jaki sposób język wpływa na rozwój pojęć matematycznych i logiczne myślenie dziecka?
  • Dlaczego brak pełnego dostępu do języka utrudnia rozumienie zadań tekstowych i pojęć abstrakcyjnych?
  • Jakie są najczęstsze trudności uczniów z niedosłuchem w nauce matematyki?
  • Jakie strategie dydaktyczne pomagają nauczycielom wspierać dzieci z niedosłuchem w rozumieniu języka matematyki?
  • W jaki sposób współpraca nauczyciela, surdopedagoga, logopedy i rodziców wpływa na rozwój myślenia matematycznego ucznia z wadą słuchu?

Pozostało jeszcze 91% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 20 października 2025

Autor: Kamila Miszczyk-Walczak

Surdopedagog, logopeda, specjalista WWRD, certyfikowany diagnosta ADOS-2. Od kilkunastu lat pracuje z dziećmi jako nauczyciel i terapeuta. Posiada doświadczenie w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nieustannie podnosi swoje kwalifikacje. Na stałe związana z Zespołem Szkolno-Przedszkolnym nr 13 w Warszawie. 

Tematyka

Sprawdź inne serwisy