niedosłuch

Uczeń z wadą słuchu w edukacji włączającej w szkole

Uczeń z wadą słuchu w edukacji włączającej w szkole

Czy dziecko z wadą słuchu może czuć się pełnoprawnym członkiem klasy, w której większość uczniów słyszy bez trudności? Edukacja włączająca stawia sobie właśnie takie wyzwanie – otworzyć przed nim dostęp do wiedzy, relacji i doświadczeń szkolnych. To zadanie znacznie bardziej złożone niż mogłoby się wydawać. Aparat słuchowy czy implant nie rozwiążą bowiem wszystkich problemów. Za tym, aby uczeń z wadą słuchu mógł uczyć się „na równych prawach”, stoją konkretne strategie dydaktyczne, rozwiązania organizacyjne i świadomość całej społeczności szkolnej. W artykule wyjaśniamy, jak wygląda codzienność ucznia z dysfunkcją słuchu w zwykłej szkole, jakie bariery na-potyka i co może zrobić nauczyciel, aby nie były one przeszkodą w nauce ani w budowaniu relacji z rówieśnikami.  

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie wartości i filary tworzą podstawę edukacji włączającej ucznia z wadą słuchu?
  • Z jakimi typowymi trudnościami spotyka się uczeń z dysfunkcją słuchu w szkole ogólnodostępnej?
  • Jak nauczyciel może dostosować swoje metody pracy, aby wspierać ucznia słabosłyszącego na lekcjach?
  • Jaką rolę odgrywa nauczyciel wspomagający w procesie edukacji włączającej dziecka z wadą słuchu?
  • Jak współpraca nauczycieli, specjalistów i rówieśników wpływa na sukces edukacyjny ucznia słabosłyszącego?
  • W artykule zamieszczono konkretne wskazówki do zastosowania przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów.
  Jak organizować przerwy i aktywności, aby wspierać ucznia z niedosłuchem – wskazówki dla nauczycieli

Jak organizować przerwy i aktywności, aby wspierać ucznia z niedosłuchem – wskazówki dla nauczycieli

Hałas w klasie i na przerwach to dla ucznia z niedosłuchem codzienne wyzwanie, które często pozostaje niewidoczne dla otoczenia. Nawet najlepszy aparat słuchowy czy implant ślimakowy nie zapewnią pełnej percepcji dźwięków w tak trudnych warunkach akustycznych. W artykule omawiamy praktyczne sposoby, dzięki którym nauczyciel może wspierać dziecko z wadą słuchu – od organizacji przestrzeni w klasie i na korytarzu, przez dobór aktywności, po jasne zasady komunikacji. Celem jest stworzenie środowiska, w którym uczeń słabosłyszący lub niesłyszący ma równy dostęp do informacji, może aktywnie uczestniczyć w życiu klasy i rozwijać się w poczuciu bezpieczeństwa. Dowiedz się, jak wspierać ucznia w środowisku nauczania i wykorzystaj praktyczne wskazówki do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak hałas i warunki akustyczne wpływają na funkcjonowanie dziecka z wadą słuchu w klasie?
  • Jak organizować przerwy i aktywności, aby wspierać ucznia z dysfunkcją słuchu?
  • Jakie metody komunikacji z uczniem słabosłyszącym lub niesłyszącym sprawdzają się w praktyce szkolnej?
  • Jak dostosować przestrzeń w klasie i na korytarzu do potrzeb ucznia z niepełnosprawnością słuchu?
  • Jak współpracować z rodzicami i zespołem nauczycieli, by wspierać rozwój dziecka z niedosłuchem?
MEiN w sprawie edukacji uczniów niesłyszących i słabosłyszących

MEiN w sprawie edukacji uczniów niesłyszących i słabosłyszących

Opublikowany w grudniu 2022 r. raport z kontroli w zakresie kształcenia uczniów niesłyszących i słabosłyszących wykazał niedostosowanie systemu kształcenia do potrzeb uczniów z tym rodzajem niepełnosprawności. Z kontroli wynika, że w latach 2019-2022 system kształcenia nie zaspokajał zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością słuchu, choć powszechny i równy dostęp do wykształcenia zapewniają im konstytucja oraz Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. W związku z tym, do Ministerstwa Edukacji i Nauki wpłynęły liczne interpelacje dotyczące edukacji uczniów niesłyszących i słabosłyszących. Sprawdź, jak MEiN odpowiada na pytania dotyczące dostosowania systemu edukacji do potrzeb uczniów z wadami słuchu.

Sprawdź inne serwisy