Rzecznik Praw Obywatelskich, Marcin Więcek wraził zaniepokojenie niedostateczną dostępnością polskiego systemu edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością słuchu. W piśmie skierowanym do Ministra Edukacji i Nauki, Przemysława Czarnika wskazał na konieczność: przyjęcia Polskiego Języka Migowego jako naturalnego sposobu komunikacji osób głuchych w Polsce i włączenia PJM do podstawy programowej, wprowadzenie dwujęzycznej edukacji osób z niepełnosprawnością słuchu, zobowiązanie nauczycieli osób głuchych do posługiwania się językiem migowym.
Opublikowany w grudniu 2022 r. raport z kontroli w zakresie kształcenia uczniów niesłyszących i słabosłyszących wykazał niedostosowanie systemu kształcenia do potrzeb uczniów z tym rodzajem niepełnosprawności. Z kontroli wynika, że w latach 2019-2022 system kształcenia nie zaspokajał zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością słuchu, choć powszechny i równy dostęp do wykształcenia zapewniają im konstytucja oraz Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. W związku z tym, do Ministerstwa Edukacji i Nauki wpłynęły liczne interpelacje dotyczące edukacji uczniów niesłyszących i słabosłyszących. Sprawdź, jak MEiN odpowiada na pytania dotyczące dostosowania systemu edukacji do potrzeb uczniów z wadami słuchu.
Dowiedz się, jak MEiN odpowiada na pytania:
Przeczytaj również:
Dołączenie do klasy ucznia z wadą słuchu zawsze jest wyzwaniem dla nauczycieli. A co, gdy do szkoły dołącza dziecko niesłyszące lub prawie niesłyszące? Jakie są najpoważniejsze szkolne trudności ucznia z wadą słuchu i jak im zaradzić? Czy to w ogóle możliwe? Celem artykułu jest obalenie kilku popularnych mitów na temat osób głuchych. Autorka wyjaśnia także, z jakimi problemami boryka się uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej, a także słyszące dzieci głuchych rodziców. Oprócz tego w tekście zamieszczono praktyczne wskazówki dla nauczycieli. Dowiedz się, jak możesz komunikować się z niesłyszącym lub słabosłyszącym uczniem mimo nieznajomości polskiego języka migowego.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Wysłuchaj podcastu na temat problemów uczniów z zaburzeniami słuchu. Dowiesz się, jakie są równice między osobami głuchymi i głuchoniemymi oraz jak wspierać uczniów z wadami słuchu w codziennym funkcjonowaniu w szkole. Ekspertka wyjaśnia, jak komunikować się z dziećmi niesłyszącymi i słabosłyszącymi, podpowiada w jaki sposób pomóc im porozumiewać się z otoczeniem. Jednocześnie obala wiele mitów, m.in. dotyczących czytania z ruchu warg oraz możliwości słyszących dzieci głuchych rodziców.
U dzieci z nadwrażliwością słuchową poleca się zastosowanie treningu słuchowego. Traktuje się go jako wspomaganie metody integracji sensorycznej. Powinien również docelowo poprawić koncentrację dziecka, jego zdolności związanych z mową czy samooceną. Poznaj rodzaje treningów słuchowych dla dzieci z nadwrażliwością słuchową. Dowiesz się, na czym polega m.in. indywidualna stymulacja słuchu Johansena czy metoda Berarda.
Z artykułu dowiesz się, na czym polegają następujące rodzaje treningów słuchowych:
Ocena, czy dziecko można uznać za niesłyszące lub słabosłyszące zależy między innymi od stopnia ubytku słuchu i zdolności do odbioru mowy droga słuchową. Kiedy, przy wydawaniu ze względu na obustronny niedosłuch, mówimy o dziecku słabosłyszącym, a kiedy o niesłyszącym?
Zapisy w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego zawierają wskazania dotyczące rodzaju zajęć rewalidacyjnych, które należy zorganizować dla dziecka w przedszkolu. Nie wskazują jednak ich wymiaru. Ile godzin zajęć rewalidacyjnych powinno realizować dziecko słabosłyszące z niepełnosprawnością ruchową?
Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole – wsparcie i dostosowania edukacyjne
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.