dyskalkulia

  Diagnoza dyskalkulii. Jak uzyskać opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się matematyki?

Diagnoza dyskalkulii. Jak uzyskać opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się matematyki?

Dyskalkulia, choć mniej znana niż dysleksja, stanowi poważne wyzwanie dla wielu uczniów. Dowiedz się, jak rozpoznaje się tę specyficzną trudność w uczeniu. W artykule wymieniono najczęściej występujące objawy dyskalkulii u uczniów oraz przedstawiono proces ubiegania się o wydanie opinii w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się dla ucznia z podejrzeniem dyskalkulii.

Jedną z podstawowych kwestii warunkujących uzyskanie opinii w sprawę specyficznych trudności w uczeniu się, w tym dyskalkulii, jest poziom kompetencji arytmetycznych. Powinien on być zauważalnie niższy niż ten oczekiwany w związku z wiekiem ucznia. Należy także sprawdzić, czy dziecko opanowało umiejętności czytania i pisania. Ma to na celu wykluczenie przyczyn dotyczących zaniedbań edukacyjnych, środowiskowych, nieadekwatnego poziomu nauczania. Ważny jest również ogólny rozwój dziecka i to czy trudności arytmetyczne pojawiały się począwszy od wczesnych etapów edukacji matematycznej. Trzeba także zwrócić uwagę na to, że dyskalkulia jest przejawem specyficznych trudności w uczeniu się matematyki, a nie przejawem ogólnych trudności.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są główne objawy dyskalkulii u uczniów?
  • Jakie warunki muszą być spełnione, aby uzyskać opinię o dyskalkulii?
  • Jakie rodzaje dyskalkulii się wyróżnia i co je charakteryzuje?
  • Jak przebiega proces diagnozowania dyskalkulii w poradni psychologiczno-pedagogicznej?
  • Jakie kroki podjąć w celu uzyskania opinii dotyczącej trudności w uczeniu się?
Dyskalkulia a dostosowania na maturze z matematyki

Archiwalny Dyskalkulia a dostosowania na maturze z matematyki. Wyjaśnienia MEiN

Rozwojowe zaburzenia arytmetyczne (wg ICD-10 specyficzne zaburzenia matematyczne), powszechnie nazywane dyskalkulią to w dużym uproszczeniu zaburzenie zdolności wykonywania działań matematycznych. W literaturze wyróżnia się wiele różne rodzaje dyskalkulii (werbalna, leksykalna, graficzna, wykonawcza, operacyjna czy pojęciowo-poznawcza). Łączy je jedno – diagnoza dyskalkulii poparta odpowiednim dokumentem wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną umożliwia dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb ucznia. Na czym polegają dostosowania na maturze dla osób z dyskalkulią i czy są wystarczające?  Na ten temat wypowiedziało się Ministerstwo Edukacji i Nauki – poznaj te wyjaśnienia.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy jest możliwe zwolnienie osób z dyskalkulią z obowiązku zdawania matury z matematyki?
  • Czy istnieje możliwość obniżenia progu zdawalności na maturze z matematyki dla osób z dyskalkulią?
  • Z jakich dostosowań na egzaminie maturalnym kogą skorzystać osoby z diagnozą dyskalkulii?
  • Komu przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania matury?
  • Kto sprawdza prace maturalne uczniów posiadających opinię o dyskalkulii?
  • Jakie są zasady oceniania zadań otwartych w pracach zdających z dyskalkulią?
  • Jak przebiega sprawdzanie prac maturalnych osób ze stwierdzoną dyskalkulią?
Sprawdź inne serwisy