przeciążenie sensoryczne

  Autoagresja jako sygnał przeciążenia sensorycznego – jak rozpoznać i reagować w środowisku szkolnym?

Autoagresja jako sygnał przeciążenia sensorycznego – jak rozpoznać i reagować w środowisku szkolnym?

Autoagresja u dzieci i młodzieży często bywa odbierana jako niezrozumiałe, a nawet szokujące zachowanie. Jednak coraz częściej zwraca się uwagę, że w wielu przypadkach nie jest to wyraz „buntu” czy „złośliwości”, ale sygnał przeciążenia sensorycznego. To sposób radzenia sobie z nadmiarem lub brakiem bodźców. Zrozumienie tego mechanizmu pozwala spojrzeć na autoagresję w nowym świetle: jako formę regulacji, która wymaga uważności i wsparcia dorosłych. W artykule przyglądamy się temu zjawisku i pokazujemy, jak rozpoznać jego przyczyny oraz jak reagować w sytuacjach kryzysowych.

Autoagresja (np. uderzanie głową, gryzienie dłoni, drapanie) nie jest zjawiskiem jednorodnym. Występuje w wielu grupach klinicznych i może mieć różne mechanizmy: od ucieczki od bodźców i samoregulacji, przez komunikowanie potrzeb przy ograniczonej mowie, po wzmacnianie społeczne (uwaga dorosłych, dostęp do przedmiotu). Autoagresja bywa dla dziecka sposobem na uzyskanie czegoś (przerwy, uwagi, silnego bodźca). Jeśli ustalimy, co to jest, łatwiej zaplanować wsparcie. Stąd niezwykle ważną rolę odgrywa dokładna obserwacja i wszczęcie procedury diagnostycznej niezwłocznie po zauważeniu zachowań niepożądanych.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy autoagresja może być sygnałem przeciążenia sensorycznego u dzieci i młodzieży?
  • Po czym rozpoznać, że dziecko doświadcza nadmiaru lub niedoboru bodźców?
  • Dlaczego w sytuacjach kryzysowych autoagresja bywa dla dziecka strategią regulacyjną?
  • Jak reagować „tu i teraz”, aby zadbać o bezpieczeństwo i obniżyć napięcie?
  • Jakie działania profilaktyczne w domu i szkole pomagają ograniczyć epizody autoagresji?
Sprawdź inne serwisy