W codziennej pracy nauczyciela nieustannie spotykamy się z wyzwaniami związanymi z relacjami międzyludzkimi – zarówno między uczniami, jak i w kontaktach z samym nauczycielem. Kluczem do zrozumienia wielu zachowań dzieci i młodzieży jest znajomość pojęcia teorii umysłu. To zagadnienie nabiera szczególnego znaczenia w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zwłaszcza z tymi, którzy zmagają się z trudnościami charakterystycznymi dla zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). W och przypadku często obserwuje się bowiem deficyt teorii umysłu.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym jest teoria umysłu i jakie ma znaczenie w codziennym funkcjonowaniu uczniów?
- Jakie trudności w zakresie teorii umysłu mogą występować u uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu?
- Po czym rozpoznać, że uczeń ma problemy z rozumieniem intencji i emocji rówieśników?
- Jak nauczyciel może wspierać rozwój teorii umysłu u swoich uczniów, szczególnie tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
Pozostało jeszcze 86% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.