spektrum autyzmu

Zasady zdrowej rywalizacji. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych skierowany jest do uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku 13-15 lat. Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności zdrowej rywalizacji, czyli umiejętności akceptowania wygranej i przegranej w sposób zgodny z normami społecznymi, kontrolowania emocji oraz budowania szacunku wobec innych uczestników rywalizacji. W trakcie zajęć uczeń analizuje przykłady dobrych i złych zachowań w rywalizacji, bierze udział w ćwiczeniach praktycznych oraz rozgrywce strategicznej, która pozwala mu zastosować zdobyte umiejętności w praktyce. Zajęcia sprzyjają kształtowaniu pozytywnej samooceny i zwiększaniu kompetencji społecznych ucznia.

Grupa docelowa: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (13-15 lat, zajęcia indywidualne)
Cele
  • kształtowanie zasad zdrowej rywalizacji
  • nauka reagowania na wygraną i przegraną w sposób akceptowalny społecznie
  • rozwijanie umiejętności kontroli emocji w sytuacjach rywalizacyjnych
  • rozwijanie zdolności analizy sytuacji rywalizacyjnych i ich konsekwencji
  • budowanie poczucia własnej wartości
  • kształtowanie szacunku wobec innych uczestników rywalizacji
Metody
  • rozmowa kierowana
  • analiza sytuacji
  • dyskusja
  • gra dydaktyczna
Potrzebne materiały Załącznik nr 1. Przykłady dobrych i złych zachowań w rywalizacji Załącznik nr 2. Wskazówki dotyczące stosowania zasad zdrowej rywalizacji
Liczba uczestników 1 (indywidualna praca z uczniem)
Czas trwania 60 minut
  Zachowania zaborcze – jak nad nimi pracować, aby budować przyjaźń? Karty pracy

Zachowania zaborcze – jak nad nimi pracować, aby budować przyjaźń? Karty pracy

Pakiet kart pracy „Zachowania zaborcze – jak nad nimi pracować, aby budować przyjaźń?” to zestaw materiałów edukacyjnych, które pomagają dzieciom rozpoznawać i kontrolować zachowania zaborcze w relacjach rówieśniczych, radzić sobie z zazdrością oraz uczyć się otwartości na nowe znajomości. Dzięki kartom pracy dziecko uczy się rozpoznawania własnych emocji i dostrzegania ich wpływu na relacje z rówieśnikami. Poprzez analizę sytuacji społecznych i pracę nad własnymi reakcjami rozwija empatię oraz umiejętność rozumienia perspektywy innych osób, co pozwala mu lepiej interpretować zachowania kolegów i koleżanek. Ważnym elementem ćwiczeń jest przekształcanie negatywnych emocji w konstruktywne działania, co pomaga dziecku budować zdrowe i satysfakcjonujące relacje. Pakiet wspiera również trening umiejętności społecznych, rozwijając otwartość, komunikację i współpracę.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ

Niuanse językowe. Jak zrozumieć znaczenia ukryte w idiomach? Karty pracy szkoła ponadpodstawowa

Niuanse językowe. Jak zrozumieć znaczenia ukryte w idiomach?

Pakiet Niuanse językowe. to zestaw kart pracy, który pomaga uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych lepiej rozumieć i poprawnie używać idiomów. Materiał rozwija kompetencje językowe oraz umiejętności interpretacji metaforycznych znaczeń w codziennej komunikacji. Jest szczególnie przydatny dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, którzy mogą mieć trudności w rozumieniu języka nieliteralnego, a także dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić swoje słownictwo i poprawić płynność wypowiedzi. Dzięki materiałom uczeń nauczy się:

  • rozpoznawać idiomy i ich znaczenie w różnych kontekstach.
  • odróżniać język dosłowny od metaforycznego.
  • wzbogacać swoje wypowiedzi o bardziej naturalne i potoczne zwroty.
  • lepszej interpretacji komunikatów nieliteralnych, co poprawi jego kompetencje społeczne.
  • unikać dosłownego rozumienia idiomów, które często prowadzi do nieporozumień.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ

Zachowania autoagresywne u ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Zachowania autoagresywne u uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

„Zachowania autoagresywne u uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu” to specjalistyczne szkolenie przekazujące wiedzę na temat złożoności zachowań autoagresywnych wśród uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Szkolenie jest przeznaczone zarówno dla nauczycieli w szkołach podstawowych, jak i ponadpodstawowych, którzy chcą poznać wskazówki dotyczące rozpoznawania, rozumienia i interwencji w przypadku zachowań autoagresywnych. Ekspertka, bazując na swoim doświadczeniu, omawia kluczowe aspekty związane z neuroróżnorodnością oraz wpływem różnych czynników na zachowania uczniów.

Korzyści dla uczestnika:
  • Zdobycie szczegółowej wiedzy na temat różnych rodzajów zachowań autoagresywnych oraz czynników wpływających na ich występowanie.
  • Poznanie skutecznych metod interwencji i postępowania w przypadku zachowań autoagresywnych w celu zapewnienia efektywnego wsparcia dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  • Zrozumienie wpływu czynników, takich jak napady padaczkowe, alergie, sposób odżywiania oraz zaburzenia przetwarzania sensorycznego, na zachowania agresywne i autoagresywne.
  • Nabycie umiejętności redukcji lęku i stresu w celu przeciwdziałania zachowaniom autoagresywnym.
  • Zdobycie praktycznych narzędzi i technik, które ułatwią pracę z uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pomagając im w rozwijaniu umiejętności radzenia sobie ze stresem i niepokojem, zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej.
Rola zabawy w nauczaniu i terapii dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu

Rola zabawy w nauczaniu i terapii dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu

Szkolenie „Rola zabawy w nauczaniu i terapii dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu” zawiera najistotniejsze informacje dotyczące rozwoju, zaburzeń i celów zabawy dziecięcej. Jego uczestnicy poszerzą warsztat pracy potrzebny do skutecznego nauczania i terapii dziecka z ASD. Poznają etapy normatywnego rozwoju zabawy dziecka oraz dowiedzą się, z jakich przyczyn najmłodsi z zaburzeniem ze spektrum autyzmu bawią się w sposób nietypowy lub nie potrafią się bawić. Uczestnictwo w szkoleniu pozwoli zrozumieć zachowania podopiecznych i zaplanować skuteczne formy nauki. Ekspertka Agnieszka Stefaniak-Szołyga wyjaśni między innymi, czym dla dziecka jest zabawa, jakie są rodzaje zabawy i jakie są jej cele, jak wygląda zabawa dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu i z czego wynikają różnice względem zabawy dziecka rozwijającego się neurotypowo. W przystępny sposób wytłumaczy, w jakim celu i jak uczyć dziecko bawienia się. Webinar dedykowany jest wszystkim nauczycielom i specjalistom pracującym z najmłodszymi pacjentami, ale w szczególności tym, którzy mają kontakt z dziećmi z podejrzeniem lub diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Korzyści dla uczestnika:
  • zrozumiesz etapy rozwoju zabawy u dzieci rozwijających się normatywnie oraz dowiesz się, dlaczego zabawa dzieci z autyzmem może wyglądać inaczej,
  • poznasz specyfikę zabawy dzieci ze spektrum autyzmu, zrozumiesz przyczyny nietypowych zachowań i ich wpływ na rozwój dziecka,
  • nauczysz się, dlaczego i jak uczyć dzieci bawić się oraz poznasz skuteczne metody nauczania tej umiejętności,
  • dowiesz się, jak wykorzystać zabawę jako narzędzie terapeutyczne i edukacyjne, aby wspierać rozwój dzieci z autyzmem,
  • otrzymasz praktyczne wskazówki dotyczące pracy z dziećmi z autyzmem.
  Nieoczywiste znaczenie codziennych zdań. Rozumienie i stosowanie związków frazeologicznych

Nieoczywiste znaczenie codziennych zdań. Rozumienie i stosowanie związków frazeologicznych

  Jak wesprzeć ucznia w procesie diagnozy pod kątem zaburzeń ze spektrum autyzmu?

Jak wesprzeć ucznia w procesie diagnozy pod kątem zaburzeń ze spektrum autyzmu?

Nauczyciele i rodzice mają coraz większą wiedzę o charakterystyce zaburzeń nierozwojowych, jakim jest między innymi spektrum autyzmu. Rosnąca świadomość społeczna w zakresie zdrowia psychicznego sprawia, że coraz więcej uczniów zostaje skierowanych na diagnozę psychologiczną. Niektórzy uczniowie sami decydują się poprosić dorosłych o pomoc i diagnozę. Dla większości dzieci i nastolatków proces diagnostyczny jest jednak stresujący, budzi sprzeczne emocje. Jak wesprzeć ucznia w tym trudnym czasie i pomoc mu poradzić sobie z emocjonalnymi konsekwencjami diagnozy?

Jestem jakiś inny, dziwny. Nie rozumiem, o co im chodzi. Przytłacza mnie ten hałas, nie wiem, jak oni sobie z tym radzą. Nikt mnie nie rozumie, moi rówieśnicy w ogóle nie chcą mnie słuchać. Uczniowie ze spektrum autyzmu, którzy nie mając diagnozy nie znają źródeł swoich problemów, przeżywają w grupie rówieśniczej niezwykle silne emocje. Często towarzyszy im poczucie, że nigdzie nie pasują, że coś robią nie tak, ale nie wiedzą co. Mają trudności z rozumieniem sytuacji społecznych, podejmowaniem i utrzymywaniem interakcji z rówieśnikami, ale nie rozumieją, dlaczego tak jest. Charakterystyczne dla spektrum autyzmu sztywne wzorce zachowań nie ułatwiają bycia wśród równolatków.   Młodzież oraz dzieci ze spektrum autyzmu mają często niecodzienne zainteresowania, o których uwielbiają opowiadać. Ich koledzy reagują na to różnie – czasem ukrywając znudzenie, innym razem wręcz wykluczając dziecko z grupy. Wiele zależy od tego, jaki jest poziom świadomości różnorodnych potrzeb w grupie i akceptacji dla odmienności. Sztywność w zachowaniu osób w spektrum bywa dla innych niezrozumiała. Ci uczniowie potrzebują stałości, przewidywalności w otoczeniu i przede wszystkim rytmie dnia. Źle znoszą narażenie na zbyt silne bodźce – hałas, tłok, intensywne zapachy, silne światło.   Brak diagnozy w sytuacji, w której objawy wpływają na codzienne funkcjonowanie i jakość życia ucznia to prosty przepis na pogłębiające się poczucie zdezorientowania i bezradności.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak wesprzeć ucznia w czasie diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu?
  • Dlaczego proces diagnostyczny może być stresujący dla uczniów?
  • Które instytucje przeprowadzają diagnozę spektrum autyzmu?
  • Jakie emocje mogą towarzyszyć uczniom i ich rodzinom po diagnozie spektrum autyzmu?
  • Jakie korzyści przynosi diagnoza spektrum autyzmu dla uczniów i ich rodzin?
  • Jak rozmawiać z uczniem o diagnozie spektrum autyzmu, aby wspierać go w obniżeniu napięcia i lęku?
  • Jakie emocje towarzyszą uczniom z nierozpoznanym spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej?
Sprawdź inne serwisy