spektrum autyzmu

  Radzenie sobie z kryzysami i sytuacjami trudnymi w pracy z uczniem w spektrum autyzmu

Radzenie sobie z kryzysami i sytuacjami trudnymi w pracy z uczniem w spektrum autyzmu

Uczniowie w spektrum autyzmu mogą doświadczać sytuacji, które dla nauczycieli i specjalistów stanowią poważne wyzwanie – od nagłych wybuchów emocjonalnych, przez wycofanie, po zachowania zagrażające bezpieczeństwu [1]. Wzrost liczby takich uczniów w szkołach ogólnodostępnych pociąga za sobą rosnące wymagania wobec nauczycieli, którzy oprócz realizacji podstawy programowej muszą zapewniać wsparcie adekwatne do potrzeb neuroatypowych uczniów [2]. Dlatego niezbędne staje się wyposażenie kadry pedagogicznej nie tylko w wiedzę o spektrum autyzmu, ale również w praktyczne narzędzia do działania w sytuacjach kryzysowych – zarówno indywidualnie, jak i zespołowo. Artykuł porządkuje najważniejsze informacje oraz prezentuje sprawdzone sposoby interwencji i profilaktyki w pracy z uczniem z ASD.

  Kompetencje społeczne a rozwiązywanie konfliktów. Wsparcie uczniów ze spektrum autyzmu w relacjach rówieśniczych

Kompetencje społeczne a rozwiązywanie konfliktów. Wsparcie uczniów ze spektrum autyzmu w relacjach rówieśniczych

Codzienność ucznia jest ściśle związana z funkcjonowaniem w sieci przeróżnych relacji społecznych. Jedne z nich są równe – jak relacje rówieśnicze, inne podlegają pewnej społecznej hierarchii, jak te z nauczycielami. Każdego dnia dziecko nawiązuje, buduje i próbuje utrzymać kontakt z innymi. Kontakt ten z wiekiem staje się coraz bardziej złożony. Dla uczniów w spektrum autyzmu to szczególnie trudny obszar. Zwłaszcza, jeśli pojawia się konflikt i konieczność jego rozwiązania. W jaki sposób wspierać dzieci i młodzież w rozwijaniu tej umiejętności społecznej?

Pojęcie „spektrum” odnosi się do całego kontinuum różnego rodzaju możliwości funkcjonowania intelektualnego, językowego i społecznego. Oznacza to, że dzieci z taką diagnozą mogą funkcjonować zupełnie odmiennie na poziomie językowym, poznawczym i dostosowania społecznego. Jednak trudności w zakresie relacji społecznych i skłonność do rozwijania sztywnych wzorców zachowań jest cechą wspólną, choć mogą się różnić głębokością objawu i jego wpływem na codzienne życie. Niektóre osoby potrzebują stałej pomocy dorosłego, inne – funkcjonują zupełnie samodzielnie.
Przeczytaj również:

Zasady zdrowej rywalizacji. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych skierowany jest do uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku 13-15 lat. Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności zdrowej rywalizacji, czyli umiejętności akceptowania wygranej i przegranej w sposób zgodny z normami społecznymi, kontrolowania emocji oraz budowania szacunku wobec innych uczestników rywalizacji. W trakcie zajęć uczeń analizuje przykłady dobrych i złych zachowań w rywalizacji, bierze udział w ćwiczeniach praktycznych oraz rozgrywce strategicznej, która pozwala mu zastosować zdobyte umiejętności w praktyce. Zajęcia sprzyjają kształtowaniu pozytywnej samooceny i zwiększaniu kompetencji społecznych ucznia.

Grupa docelowa: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (13-15 lat, zajęcia indywidualne)
Cele
  • kształtowanie zasad zdrowej rywalizacji
  • nauka reagowania na wygraną i przegraną w sposób akceptowalny społecznie
  • rozwijanie umiejętności kontroli emocji w sytuacjach rywalizacyjnych
  • rozwijanie zdolności analizy sytuacji rywalizacyjnych i ich konsekwencji
  • budowanie poczucia własnej wartości
  • kształtowanie szacunku wobec innych uczestników rywalizacji
Metody
  • rozmowa kierowana
  • analiza sytuacji
  • dyskusja
  • gra dydaktyczna
Potrzebne materiały Załącznik nr 1. Przykłady dobrych i złych zachowań w rywalizacji Załącznik nr 2. Wskazówki dotyczące stosowania zasad zdrowej rywalizacji
Liczba uczestników 1 (indywidualna praca z uczniem)
Czas trwania 60 minut
Autyzm, zespół Aspergera, spektrum Autyzmu – czy autyzm i spektrum autyzmu to to samo?

Autyzm, zespół Aspergera, spektrum autyzmu – czy autyzm i zaburzenia ze spektrum autyzmu są tym samym?

Pojawienie się Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO: ICD-11 wzbudziło silne emocje wśród psychiatrów, psychologów, pedagogów i nauczycieli. Z ICD-11 znikają bowiem: zespół Aspergera, autyzm dziecięcy, autyzm atypowy, zespół Retta. Mimo że Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11 oficjalnie zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2022, w Polsce wciąż obowiązuje wersja poprzednia. Trwają bowiem prace nad opracowaniem polskiej wersji językowej nowej klasyfikacji. Co jednak ważne, wydaje się, że samo wprowadzenie ICD-11 nie spowoduje natychmiastowej zmiany mentalnej i nie sprawi, że z powszechnego użycia znikną określenia takie jak autyzm i zespół Aspergera. Zmiana nazewnictwa to proces, który wymaga czasu i zaangażowania. Nie jest łatwo przyzwyczaić się do nowych określeń diagnostycznych, zwłaszcza, jeśli używało się innych w codziennym planowaniu pracy z dziećmi.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy chorób klasyfikacja ICD-11 obowiązuje już w Polsce?
  • Jak zmiany w międzynarodowej klasyfikacji chorób wpływają na nazewnictwo?
  • Czy autyzm i spektrum autyzmu to samo?
  • Jak powinna wyglądać diagnoza spektrum autyzmu z uwzględnianiem ICD-11?
  • Czy formalnie określenia autyzm i zespół Aspergera są nieaktualne i należy przestać ich używać?

Pobierz:

  • Autyzm to nie choroba! Plakaty przybliżające specyfikę funkcjonowania ucznia w spektrum autyzmu
  Zachowania zaborcze – jak nad nimi pracować, aby budować przyjaźń? Karty pracy

Zachowania zaborcze – jak nad nimi pracować, aby budować przyjaźń? Karty pracy

Pakiet kart pracy „Zachowania zaborcze – jak nad nimi pracować, aby budować przyjaźń?” to zestaw materiałów edukacyjnych, które pomagają dzieciom rozpoznawać i kontrolować zachowania zaborcze w relacjach rówieśniczych, radzić sobie z zazdrością oraz uczyć się otwartości na nowe znajomości. Dzięki kartom pracy dziecko uczy się rozpoznawania własnych emocji i dostrzegania ich wpływu na relacje z rówieśnikami. Poprzez analizę sytuacji społecznych i pracę nad własnymi reakcjami rozwija empatię oraz umiejętność rozumienia perspektywy innych osób, co pozwala mu lepiej interpretować zachowania kolegów i koleżanek. Ważnym elementem ćwiczeń jest przekształcanie negatywnych emocji w konstruktywne działania, co pomaga dziecku budować zdrowe i satysfakcjonujące relacje. Pakiet wspiera również trening umiejętności społecznych, rozwijając otwartość, komunikację i współpracę.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ

Niuanse językowe. Jak zrozumieć znaczenia ukryte w idiomach? Karty pracy szkoła ponadpodstawowa

Niuanse językowe. Jak zrozumieć znaczenia ukryte w idiomach?

Pakiet Niuanse językowe. to zestaw kart pracy, który pomaga uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych lepiej rozumieć i poprawnie używać idiomów. Materiał rozwija kompetencje językowe oraz umiejętności interpretacji metaforycznych znaczeń w codziennej komunikacji. Jest szczególnie przydatny dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, którzy mogą mieć trudności w rozumieniu języka nieliteralnego, a także dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić swoje słownictwo i poprawić płynność wypowiedzi. Dzięki materiałom uczeń nauczy się:

  • rozpoznawać idiomy i ich znaczenie w różnych kontekstach.
  • odróżniać język dosłowny od metaforycznego.
  • wzbogacać swoje wypowiedzi o bardziej naturalne i potoczne zwroty.
  • lepszej interpretacji komunikatów nieliteralnych, co poprawi jego kompetencje społeczne.
  • unikać dosłownego rozumienia idiomów, które często prowadzi do nieporozumień.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ

Zachowania autoagresywne u ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Zachowania autoagresywne u uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

„Zachowania autoagresywne u uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu” to specjalistyczne szkolenie przekazujące wiedzę na temat złożoności zachowań autoagresywnych wśród uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Szkolenie jest przeznaczone zarówno dla nauczycieli w szkołach podstawowych, jak i ponadpodstawowych, którzy chcą poznać wskazówki dotyczące rozpoznawania, rozumienia i interwencji w przypadku zachowań autoagresywnych. Ekspertka, bazując na swoim doświadczeniu, omawia kluczowe aspekty związane z neuroróżnorodnością oraz wpływem różnych czynników na zachowania uczniów.

Korzyści dla uczestnika:
  • Zdobycie szczegółowej wiedzy na temat różnych rodzajów zachowań autoagresywnych oraz czynników wpływających na ich występowanie.
  • Poznanie skutecznych metod interwencji i postępowania w przypadku zachowań autoagresywnych w celu zapewnienia efektywnego wsparcia dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  • Zrozumienie wpływu czynników, takich jak napady padaczkowe, alergie, sposób odżywiania oraz zaburzenia przetwarzania sensorycznego, na zachowania agresywne i autoagresywne.
  • Nabycie umiejętności redukcji lęku i stresu w celu przeciwdziałania zachowaniom autoagresywnym.
  • Zdobycie praktycznych narzędzi i technik, które ułatwią pracę z uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pomagając im w rozwijaniu umiejętności radzenia sobie ze stresem i niepokojem, zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej.
Rola zabawy w nauczaniu i terapii dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu

Rola zabawy w nauczaniu i terapii dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu

Szkolenie „Rola zabawy w nauczaniu i terapii dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu” zawiera najistotniejsze informacje dotyczące rozwoju, zaburzeń i celów zabawy dziecięcej. Jego uczestnicy poszerzą warsztat pracy potrzebny do skutecznego nauczania i terapii dziecka z ASD. Poznają etapy normatywnego rozwoju zabawy dziecka oraz dowiedzą się, z jakich przyczyn najmłodsi z zaburzeniem ze spektrum autyzmu bawią się w sposób nietypowy lub nie potrafią się bawić. Uczestnictwo w szkoleniu pozwoli zrozumieć zachowania podopiecznych i zaplanować skuteczne formy nauki. Ekspertka Agnieszka Stefaniak-Szołyga wyjaśni między innymi, czym dla dziecka jest zabawa, jakie są rodzaje zabawy i jakie są jej cele, jak wygląda zabawa dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu i z czego wynikają różnice względem zabawy dziecka rozwijającego się neurotypowo. W przystępny sposób wytłumaczy, w jakim celu i jak uczyć dziecko bawienia się. Webinar dedykowany jest wszystkim nauczycielom i specjalistom pracującym z najmłodszymi pacjentami, ale w szczególności tym, którzy mają kontakt z dziećmi z podejrzeniem lub diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Korzyści dla uczestnika:
  • zrozumiesz etapy rozwoju zabawy u dzieci rozwijających się normatywnie oraz dowiesz się, dlaczego zabawa dzieci z autyzmem może wyglądać inaczej,
  • poznasz specyfikę zabawy dzieci ze spektrum autyzmu, zrozumiesz przyczyny nietypowych zachowań i ich wpływ na rozwój dziecka,
  • nauczysz się, dlaczego i jak uczyć dzieci bawić się oraz poznasz skuteczne metody nauczania tej umiejętności,
  • dowiesz się, jak wykorzystać zabawę jako narzędzie terapeutyczne i edukacyjne, aby wspierać rozwój dzieci z autyzmem,
  • otrzymasz praktyczne wskazówki dotyczące pracy z dziećmi z autyzmem.
Sprawdź inne serwisy