Ćwiczenie dla uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz uczniów szkoły ponadpodstawowej w spektrum autyzmu. Zadanie polega na zapoznaniu ucznia z tekstem oraz rozmowie na temat postaw bohaterów.
Pobierz zestaw kart pracy do treningu rozumienia innych. Materiały opracowano z myślą o nauczycielach i specjalistach pracujących z uczniami w spektrum autyzmu. Ćwiczenia służą rozwijaniu umiejętności rozpoznawania różnych stanów emocjonalnych oraz interpretowania ich przyczyn w zależności od sytuacji. Zestaw ten zawiera zadania angażujące uczniów w analizę komunikatów niewerbalnych, takich jak wyraz twarzy, gesty, pozy czy mowa ciała. Poprzez przyglądanie się zdjęciom i poznawaniu opisów sytuacji, uczniowie będą mieli okazję praktykować swoje umiejętności rozumienia i identyfikacji emocji innych osób.
Karta pracy dla uczniów klas IV-VI, w tym dla uczniów w spektrum autyzmu. Zadanie polega na zastanowieniu się nad przeżywanymi emocjami i uczuciami oraz wskazaniu, jakie są ich najczęstsze źródła. Ćwiczenie do wykorzystania podczas zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
Karty pracy dla uczniów klas IV-Vi szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zadaniem ucznia jest uzupełnienie dialogu komunikatem, który najbardziej odpowiada sygnałom werbalnym i niewerbalnym współrozmówców. Ćwiczenie wpisuje się w obszar zajęć rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne.
Rozumienie związków frazeologicznych zdecydowanie ułatwia komunikację. Rozpoznawanie i zrozumienie związków frazeologicznych to proces, który rozwija się stopniowo. Regularna ekspozycja na różnorodne wyrażenia frazeologiczne, a także ćwiczenia praktyczne, pomagają w nabywaniu tej umiejętności. Pobierz zestaw kart pracy zawierających ćwiczenia związane ze związkami frazeologicznymi odwołującymi się do zwierząt.
Mimika twarzy jest jednym z głównych sposobów wyrażania emocji i uczuć. Jest ona istotnym środkiem komunikacji niewerbalnej, pozwalającym nam lepiej rozumieć i reagować na emocje innych osób. Celem pracy z niniejszymi materiałami jest m.in. rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji na podstawie mimiki twarzy, co jest ważne w codziennych interakcjach społecznych i budowaniu empatii. Jako uzupełnienie ćwiczeń możesz wykorzystać karty pracy: Rozpoznawanie emocji na podstawie mimiki i gestów.
Jedną z ważnych umiejętności społecznych jest zdolność odróżniania zwykłych znajomych od bliskich przyjaciół. Zrozumienie, że nie każda osoba z otoczenia jest przyjacielem pozwala uniknąć niezręcznych sytuacji i rozczarowania. Proponowane karty pracy zawierają ćwiczenia pomagające zrozumieć na czym polega różnica między znajomym i przyjacielem. Uczeń dowie się po czym poznać, że dana osoba nie jest gotowa na nawiązywanie bliższej relacji oraz jak dać do zrozumienia, że sam wolałby zostać tylko zwykłym znajomym. Uzupełnieniem zestawu mogą być karty pracy Przyjaźń – materiały do pracy z uczniami w spektrum autyzmu.
Ćwiczenie przeznaczone dla uczniów klas IV-VI szkół ponadpodstawowych w tym dla uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Ćwiczenie polega na przeczytaniu krótkich opisów sytuacji i zastanowieniu się, w jaki sposób ich bohaterowie mogli poprosić pomoc oraz do kogo mogli się zwrócić. Po rozważeniu sytuacji uczeń zapisuje swoje odpowiedzi.
Osoby w spektrum autyzmu mogą mieć trudności w rozumieniu emocji i motywacji innych osób ze względu na różnice w percepcji i przetwarzaniu informacji społecznych. U dzieci i młodzieży w spektrum zauważane są trudności w rozpoznawaniu wyrazów twarzy, gestów i innych subtelnych wskazówek, których inne osoby używają do wyrażania swoich emocji i intencji. Mogą również mieć trudności w interpretowaniu kontekstu społecznego i zrozumieniu, jak ich zachowanie wpływa na innych ludzi. Osoby w spektrum autyzmu mogą jednak nauczyć się rozpoznawać i interpretować emocje i motywacje innych ludzi. Ważne jest, aby zapewnić im odpowiednie narzędzia i wsparcie w nauce tych umiejętności. Dzięki treningowi będą mogli funkcjonować w społeczeństwie i nawiązywać pozytywne relacje z otoczeniem. Pobierz trzy zestawy kart pracy: trening rozumienia wypowiedzi, trening rozumienia emocji, trening rozumienia motywacji.
Zaburzenia ze spektrum autyzmu istotnie wpływają na budowanie relacji. Dzieci i młodzież w specyficzny sposób dzielą się uczuciami, inaczej też odbierają osoby ze swojego otoczenia. Proponowane materiały są przeznaczone do realizacji zajęć poświęconych przyjaźni. Informacje przekazane przez ucznia mają stanowić dla nauczyciela wskazówkę, jak uczeń rozumie przyjaźń, czy dostrzega w swoim otoczeniu osoby życzliwe oraz czy nie postrzegają jako przyjaciela osób, które nie mają wobec nich szczerych intencji.