Ćwiczenie przeznaczone dla uczniów klas IV-VI szkół ponadpodstawowych w tym dla uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Ćwiczenie polega na przeczytaniu krótkich opisów sytuacji i zastanowieniu się, w jaki sposób ich bohaterowie mogli poprosić pomoc oraz do kogo mogli się zwrócić. Po rozważeniu sytuacji uczeń zapisuje swoje odpowiedzi.
Osoby w spektrum autyzmu mogą mieć trudności w rozumieniu emocji i motywacji innych osób ze względu na różnice w percepcji i przetwarzaniu informacji społecznych. U dzieci i młodzieży w spektrum zauważane są trudności w rozpoznawaniu wyrazów twarzy, gestów i innych subtelnych wskazówek, których inne osoby używają do wyrażania swoich emocji i intencji. Mogą również mieć trudności w interpretowaniu kontekstu społecznego i zrozumieniu, jak ich zachowanie wpływa na innych ludzi. Osoby w spektrum autyzmu mogą jednak nauczyć się rozpoznawać i interpretować emocje i motywacje innych ludzi. Ważne jest, aby zapewnić im odpowiednie narzędzia i wsparcie w nauce tych umiejętności. Dzięki treningowi będą mogli funkcjonować w społeczeństwie i nawiązywać pozytywne relacje z otoczeniem. Pobierz trzy zestawy kart pracy: trening rozumienia wypowiedzi, trening rozumienia emocji, trening rozumienia motywacji.
Zaburzenia ze spektrum autyzmu istotnie wpływają na budowanie relacji. Dzieci i młodzież w specyficzny sposób dzielą się uczuciami, inaczej też odbierają osoby ze swojego otoczenia. Proponowane materiały są przeznaczone do realizacji zajęć poświęconych przyjaźni. Informacje przekazane przez ucznia mają stanowić dla nauczyciela wskazówkę, jak uczeń rozumie przyjaźń, czy dostrzega w swoim otoczeniu osoby życzliwe oraz czy nie postrzegają jako przyjaciela osób, które nie mają wobec nich szczerych intencji.
Ćwiczenia dla klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz uczniów szkół ponadpodstawowych w tym dla uczniów z autyzmem, Zespołem Aspergera. Ćwiczenie polega na analizie własnej osobowości, swoich zalet i wad, oraz analizie opinii na nasz temat wśród bliskich i znajomych. Ważne jest po wykonaniu ćwiczenia przeanalizować razem z uczniem czy jego wyobrażenia na własny temat są podobne do opinii innych osób, czy uczeń spodziewał się takich odpowiedzi innych osób i jak się z tym czuje. Co ma większe znaczenie: nasze przekonanie na temat własnej osoby czy opinie innych?
Zestaw kart pracy mających na celu doskonalenie umiejętności związanych z rozumieniem popularnych polskich przysłów. Rozumienie przysłów jest bardzo ważne w codziennej komunikacji, dlatego uczniowie powinni systematycznie poszerzać wiedzę w tym zakresie. Wśród propozycji znajduje się m.in krzyżówka, rozsypanka i uzupełniania. Zaleca się, aby podczas pracy nauczyciel omawiał z uczniem znaczenie poszczególnych przysłów w celu upewnienia się, że dziecko dobrze je rozumie.
Karty pracy są skierowane dla uczniów szkół ponadpodstawowych z diagnozą autyzmu lub Zespołu Aspergera. Celem pracy z kartami jest wsparcie rozwoju społecznego, pomoc w nauce doboru wypowiedzi adekwatnych do sytuacji i jej kontekstu.
Ćwiczenie dla uczniów szkół ponadpodstawowych ukierunkowane na poznawanie związków frazeologicznych. Zadanie polega na dopasowaniu zdania zawierającego związek frazeologiczny do obrazka. Wybrane związki frazeologiczne odnoszą się do sfery emocji. Karty pracy można wykorzystać podczas pracy z uczniami w spektrum autyzmu.
Karta pracy dla uczniów klas VII-VIII oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Materiał można wykorzystać w pracy z uczniami w spektrum autyzmu. Zadaniem ucznia jest przyporządkowanie zaproponowanych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami do opisanych sytuacji. Ćwiczenie wpisuje się w obszar zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
Rozpoczęcie pracy z uczniem w spektrum autyzmu jest dużym wyzwaniem dla nauczycieli i specjalistów. W szczególnej sytuacji jest nauczyciel wspomagający, którego zadaniem będzie wspieranie ucznia w codziennym funkcjonowaniu. Nauczyciel wspomagający może być również pomostem między uczniem a resztą klasy i nauczycielami, dlatego bardzo ważne jest, aby jak najszybciej poznał ucznia. W pierwszej kolejności należy zapoznać się z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz porozmawiać z rodzicami. Konieczne jest jednak również uzyskiwanie informacji od ucznia. Karty poznania i samopoznania mają ułatwić proces zdobywania informacji. Uczeń może wypełnić je w wybranym przez siebie czasie i odpowiedzieć na te pytania, które w danym momencie są istotne. Niniejsze materiały to propozycja, którą warto rozszerzać o kolejne, opracowane na podstawie obserwacji i w miarę budowania relacji z uczniem. Ich wykorzystanie to krok w stronę sampoznania ucznia w spektrum autyzymu.
Ćwiczenie wspierające rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych dla uczniów klas VI-VI, w tym uczniów w spektrum autyzmu. Zadanie polega na rozpoznaniu emocji widocznych na zdjęciach i obrazkach oraz zaproponowaniu, co może mówić lub myśleć przedstawiona osoba.