Przepisy nie wskazują, na jaki okres ma być opracowany indywidualny program zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Należy przyjąć, że okres ten nie powinien być dłuższy niż czas, na jaki zostało wydanie orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a jednocześnie gwarantować realizację zaleceń z orzeczenia w okresie, na jaki zostało ono wydane. W przypadku dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim decydujące są względy merytoryczne, czyli ocena poziomu funkcjonowania dziecka.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Nauczyciel wspomagający może pełnić funkcję wychowawcy klasy. Wynika to z przepisów prawa oświatowego, które nie ograniczają funkcji wychowawcy do określonej grupy nauczycieli, z wyjątkiem nauczycieli religii . Jest to zresztą rozwiązanie korzystne dla uczniów, rodziców i nauczyciela wspomagającego. Sprawdź przepisy prawa oświatowego i dowiedz się, o czym powinien pamiętać nauczyciel, aby jego współpraca z uczniem, rodzicami i innymi nauczycielami dobrze się układała?
Doradztwo zawodowe w szkołach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym powinno być realizowane, ponieważ przepisy nie wykluczają w tym zakresie szkół specjalnych. Natomiast w szkole specjalnej nie prowadzi się tych zajęć w formie zajęć doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Działania w zakresie doradztwa zawodowego muszą być dostosowane do specyfiki działalności szkoły i funkcjonowania uczniów. Sprawdź, jak prowadzić zajęcia doradztwa zawodowego w szkole specjalnej.
Oceny bieżące dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym – są ocenami opisowymi. W praktyce możliwe jest jednak wprowadzenie dodatkowo ocen wyrażonych w stopniach, by zapewnić integrację ucznia z klasą i motywować go do dalszej pracy.
Przepisy prawa oświatowego nie odnoszą się do składu oddziałów ogólnodostępnych, a ponadto określają liczebność oddziału jedynie w odniesieniu do klas I-III szkoły podstawowej. Jak określić dopuszczalną liczbę uczniów z niepełnosprawnością w klasach ogólnodostępnych na drugim i trzecim etapie edukacyjnym?
Przepisy prawa oświatowego wskazują, że wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka obejmuje się dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. Brak jednak regulacji zawierających definicję niepełnosprawności. W takim razie – jaki rodzaj niepełnosprawności uzasadnia objęcie dziecka WWR?
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają odrębnych regulacji dotyczących sposobu organizacji uczniów z niepełnosprawnością. Niezależnie od tego, czy uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, plan zajęć należy dostosować do możliwości psychofizycznych ucznia. W pracy z uczniem z niepełnosprawnością należy brać pod uwagę to, że oprócz zajęć edukacyjnych, uczestniczy również w zajęciach z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęciach rewalidacyjnych. Organizację pracy i udzielanie dodatkowej pomocy należy zaplanować w taki sposób, aby uczeń był w stanie efektywnie w nich uczestniczyć. Co oznacza to w praktyce? Dowiedz się, jak powinno wyglądać dostosowanie planu zajęć do potrzeb ucznia z niepełnosprawnością.
Dokumentacja związana z wydłużeniem etapu edukacyjnego powinna obejmować uchwałę rady pedagogicznej, opinię zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oraz zgodę rodziców. Ponadto konieczne jest udokumentowanie przebiegu nauczania ucznia (arkusz ocen) oraz ewentualne wydanie zaświadczenia o przebiegu nauczania.
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie ma zagwarantowanego miejsca w szkole ogólnodostępnej. Podobnie jak pozostali kandydaci podlega kryteriom rekrutacji dotyczących absolwentów klas ósmych szkoły podstawowej. Sprawdź, w jakich przypadkach możliwa jest odmowa przyjęcia ucznia z niepełnosprawnością do technikum.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizują tę samą podstawę programową, co uczniowie bez orzeczenia. Jednocześnie jednak, jeżeli takie są zalecenia poradni, program nauczania jest dostosowany do indywidualnych potrzeb ucznia. Jak wobec tego wystawić świadectwo ukończenia szkoły dla tego ucznia? Czy świadectwo szkolne ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim wydaje się na innym druku? Sprawdź, jak dokumentować informacje na temat edukacji i kształcenia dzieci i młodzieży w szkole ogólnodostępnej.
Przeczytaj również:
Wielu uczniów z niepełnosprawnością po szkole podstawowej kontynuuje naukę w branżowej szkole I stopnia. Młodzież ta często nie ma jednak predyspozycji do kontynuowania nauki w owej szkole II stopnia czy na kursach kwalifikacyjnych, jednak do 18 roku życia podlega obowiązkowi nauki. Okazuje się, że uczeń z niepełnosprawnością może ponownie podjąć naukę w szkole branżowej I stopnia mimo jej ukończenia. Sprawdź szczegóły
Coraz więcej mówi się o świadomości i poznawaniu własnego ciała. O związku ciała z samopoczuciem, z poczuciem dobrostanu. Jakość ruchu, oddechu i postawy to czynniki niezwykle istotne w regulacji emocji, poczuciu bezpieczeństwa, pewności siebie. Na szczęście powszechna wiedza na ten temat rośnie z roku na rok. Świadomość, że ciało i umysł rozwijają się łącznie, wpływając na siebie nawzajem wiele zmieniła w podejściu do pracy z dziećmi. Ważne stało się wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka. Sprawdź, jaką rolę odegrała w tym Metoda Ruchu Rozwijającego wg Weroniki Sherborne.
Każdego roku 3 grudnia obchodzony jest międzynarodowy dzień osób niepełnosprawnych. W tym dniu warto zwrócić uwagę dzieci i młodzieży na potrzeby osób z niepełnosprawnością. Zachęcamy do wykorzystania scenariuszy zajęć związanych z tą tematyką.
Większość uczniów szkoły podstawowej jest przyprowadzana i odbierana przez rodziców lub upoważnione osoby. Warto pamiętać, że nie jest to obowiązkowe, jeżeli dziecko ukończyło 7 lat. Z uwagi na obowiązek zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, szkoły proszą rodziców o dostarczenie oświadczenia o zgodzie na samodzielny powrót do domu. Czy takie oświadczenie wiąże szkołę także, gdy odnosi się do ucznia z niepełnosprawnością? Sprawdź, czy rodzic może decydować, że dziecko z niepełnosprawnością będzie samo opuszczało szkołę.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.