Na rok szkolny 2019/2020 przewidziano pomoc dla uczniów w formie dofinansowania do podręczników i materiałów edukacyjnych. W projekcie rozporządzenia planowanych jest kilka zmian w stosunku do roku poprzedniego – sprawdzamy, czego dotyczą zmiany.
W odniesieniu do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym obowiązują te same przepisy, które dotyczą wszystkich dzieci z niepełnosprawnością. Przedszkole publiczne nie może odmówić przyjęcia dziecka do przedszkola, jeśli spełnia ono kryteria rekrutacji.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W przepisach nie ma terminu „nauczyciel wspomagający” – jest to potocznie stosowany termin na określenie stanowiska nauczycieli współorganizujących kształcenie uczniów niepełnosprawnych. W prawie oświatowym, w zależności od rodzaju szkoły stosuje się sformułowanie dotyczące dodatkowego zatrudnienia nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego/współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych.
Sprawdź, co powinna zawierać teczka oprócz wniosku rodziców o przyjęcie dziecka do danej szkoły. Czy dokumenty dydaktyczne, IPET, arkusze ocen powinny być przechowywane w innym miejscu?
Wydatki na zapewnienie realizacji zaleceń z orzeczenia mogą mieć różnorodny charakter. Czy z dotacji na dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu lub szkole niepublicznej można pokrywać koszty szkoleń i studiów podyplomowych, jeżeli dotyczą nauczycieli prowadzących zajęcia z takimi dziećmi?
Od 2019 roku dotacja otrzymana na uczniów niepełnosprawnych będzie odrębnie rozliczana, aby w ramach tych środków były finansowane specjalne potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Sprawdzamy, na co będzie można przeznaczyć środki z dotacji.
Przepisy nie określają treści zaświadczenia dołączanego do wniosku o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania. Sprawdzamy, co na ten temat mówią przepisy.
Przepisy umożliwiają elastyczną organizację pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.Uczeń taki realizuje odrębną podstawę programową według ramowego planu nauczania dla szkoły specjalnej. Sprawdzamy, jak dostosować zajęcia edukacyjne w szkole.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną mogą uczęszczać do każdego typu szkoły. Bardzo często dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczą się w szkołach masowych. Czy taki uczeń musi realizować ogólną podstawę programową? Czy raczej realizuje on podstawę przewidzianą dla szkoły specjalnej? Sprawdzamy przepisy na ten temat.
Przeczytaj również:
Z uwagi na odrębną ścieżkę kształcenia dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym zakłada się dodatkowy dziennik, w którym dokumentowane są zajęcia edukacyjne i tematy poszczególnych zajęć. Sprawdzamy, jak prawidłowo dokumentować nauczanie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym w ramach edukacji włączającej.
Wydłużenie etapu uczniowi klasy III gimnazjalnej w roku szkolnym 2018/2019 jest możliwe. Czy w takiej sytuacji będzie kontynuował naukę w klasie VIII szkoły podstawowej? Sprawdź szczegóły!
O edukacji włączającej mówi się w ostatnich latach bardzo wiele, ale nadal ciężko z sukcesem wdrażać ją w szkołach. Aby to ułatwić, poprosiliśmy dyrektorów szkół o wypowiedź w tej sprawie i przedstawienie dobrych praktyk, ponieważ w ich placówkach udało się z powodzeniem wdrożyć edukację włączającą. Przedstawiamy dobrą praktykę dyrektor warszawskiej Szkoły Podstawowej nr 103 im. Bohaterów Warszawy 1939-1945 – Pani Danuty Kozakiewicz.
Przepisy nie określają szczegółowo, ile godzin rewalidacji przypada dziecku w przedszkolu. Związane jest to z tym, że od 1 września 2017 r. nie ma rozstrzygnięć dotyczących czasu realizacji podstawy programowej. Nie ma więc również rozstrzygnięć dotyczących czasu realizacji zajęć rewalidacyjnych.
Rada Ministrów przyjęła uchwałę i rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych. Sprawdzamy, jakie kwoty na zakup podręczników będą przysługiwać uczniom.
Różnorodność w edukacji to zasób i wyzwanie. Jak sobie z nią radzić? Czego potrzebuje szkoła, aby jakość jej pracy była wysoka i służyła wszystkim uczniom, także tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ramach edukacji włączającej. Przedstawiamy sprzyjające działania na rzecz edukacji włączającej, a także wynikające z niej korzyści dla społeczności szkolnej, a przede wszystkim dla uczniów.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.