Resort edukacji przygotował odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z edukacją włączającą. Duża część z nich dotyczy indywidualnego nauczania. Przedstawiamy odpowiedzi na najważniejsze z nich.
Przepisy nie ograniczają możliwości kształcenia ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole branżowej I stopnia. Nie regulują jednak szczegółowo tej kwestii. Problemem może być więc przede wszystkim zmiana etapów edukacyjnych, co stanowi istotną trudność w organizacji kształcenia na etapie szkoły ponadgimnazjalnej.
Przepisy nie wskazują okresu, na jaki powinien być opracowany indywidualny program zajęć dla dziecka objętego zajęciami rewalidacyjnymi. Należy przyjąć, że okres ten nie powinien być dłuższy niż czas, na jaki zostało wydanie orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a jednocześnie gwarantować realizację zaleceń z orzeczenia w okresie, na jaki zostało ono wydane.
Zamieszczony IPET dla ucznia z mózgowym porażeniem jest propozycją opartą na zmianach w prawie wprowadzonych z dniem 1 wrzenia 2017 roku. Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową są bardzo różnorodną grupą. Szczególnej uwagi wymagać będą dzieci i młodzież z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego, z chorobami nerwowo-mięśniowymi oraz po wypadkach i urazach.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
MEN przypomina: każdy uczeń z niepełnosprawnością posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo do indywidualnych zajęć organizowanych w szkole.
Zamieszczony IPET dla ucznia słabosłyszącego jest propozycją opartą na zmianach w prawie wprowadzonych z dniem 1 wrzenia 2017 roku. Zaproponowana struktura programu zawiera wszystkie obligatoryjne elementy.
Uczniowie ze spektrum zaburzeń autystycznych, w tym z autyzmem, są bardzo różnorodną grupą zarówno pod względem funkcjonowania społecznego, komunikacyjnego, jak i intelektualnego. Autyzm może mieć zatem rożne postacie. Niektóre dzieci autystyczne nie opanowują mowy i prezentują różne stopnie niepełnosprawności intelektualnej oraz duże deficyty w rozwoju społecznym. Inne mogą być całkiem komunikatywne, czasami wręcz gadatliwe, mogą wykazywać objawy przywiązania do osób znaczących (rodziców), przy jednoczesnych trudnościach w nawiązywaniu prawidłowych relacji z rówieśnikami oraz licznych stereotypach i schematyzmach w zachowaniu.
Nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacyjne z uczniem niepełnosprawnym ruchowo powinien posiadać kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności ucznia. Kwestia odpracowania lub prześnienia zajęć z uczniem na inny dzień tygodnia pozostaje ona do uzgodnienia na poziomie szkoły pomiędzy nauczycielem a dyrektorem.
Uczniowie słabowidzący są bardzo różnorodną grupą. Ich możliwości widzenia znacznie się różnią w zależności od zakresu uszkodzenia narządu wzroku. Dzieci słabowidzące z obniżoną ostrością wzroku będą miały trudność w spostrzeganiu małych przedmiotów, szczegółów występujących u większych elementów. Uczniowie słabowidzący z ograniczonym polem widzenia mają utrudniony odbiór przestrzeni, co wpływa na małą orientację przestrzenną i może prowadzić do obniżenia poziomu poczucie bezpieczeństwa. Wielu uczniów słabowidzących ma zaburzoną koordynację wzrokowo-ruchową, wpływa to na obniżone tempo pracy i zmniejszoną precyzję czynności praktycznych.
Ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej można pobrać materiały ćwiczeniowe do podstawy programowej kształcenia ogólnego, dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych mających trudności w uczeniu się lub komunikowaniu się.
W objętych kontrolą placówkach zapewniono uczniom i dzieciom z niepełnosprawnościami dostęp do edukacji i opieki, jednak w połowie szkół i przedszkoli nie w pełni prawidłowo planowano, realizowano i ewaluowano działania wspierające. Sprawdź szczegóły raportu Najwyższej Izby Kontroli.
Dowiedz się, czy należy prowadzić osobny dziennik dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym i kto powinien dokonywać w nim zapisów.
W strefie dla zalogowanych Systemu Informacji Oświatowej (SIO) można pobrać materiały dla uczniów niepełnosprawnych. Materiały edukacyjne zostały opracowane przez Pracownię Lingwistyki Migowej Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 8 września obowiązuje rozporządzenie mające na celu określenie rozwiązań prawnych służących wykonaniu rządowego Programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za Życiem” w zakresie działania 2.4. „Utworzenie ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością”.
Poznaj zmiany w organizacji kształcenia, wychowania i opieki uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem, które wchodzą od nowego roku szkolnego.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.