Minister edukacji w liście do dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych poprosiła o zwrócenie szczególnej uwagi na elastyczne możliwości organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które funkcjonują od roku. Resort przy okazji wyjaśnia, na czym polegają zmiany w przepisach obowiązujących od zeszłego roku szkolnego.
Resort edukacji przygotował odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z edukacją włączającą. Duża część z nich dotyczy indywidualnego nauczania. Przedstawiamy odpowiedzi na najważniejsze z nich.
Przepisy nie ograniczają możliwości kształcenia ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole branżowej I stopnia. Nie regulują jednak szczegółowo tej kwestii. Problemem może być więc przede wszystkim zmiana etapów edukacyjnych, co stanowi istotną trudność w organizacji kształcenia na etapie szkoły ponadgimnazjalnej.
Zamieszczony IPET dla ucznia z mózgowym porażeniem jest propozycją opartą na zmianach w prawie wprowadzonych z dniem 1 wrzenia 2017 roku. Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową są bardzo różnorodną grupą. Szczególnej uwagi wymagać będą dzieci i młodzież z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego, z chorobami nerwowo-mięśniowymi oraz po wypadkach i urazach.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
MEN przypomina: każdy uczeń z niepełnosprawnością posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo do indywidualnych zajęć organizowanych w szkole.
Zamieszczony IPET dla ucznia słabosłyszącego jest propozycją opartą na zmianach w prawie wprowadzonych z dniem 1 wrzenia 2017 roku. Zaproponowana struktura programu zawiera wszystkie obligatoryjne elementy.
Uczniowie ze spektrum zaburzeń autystycznych, w tym z autyzmem, są bardzo różnorodną grupą zarówno pod względem funkcjonowania społecznego, komunikacyjnego, jak i intelektualnego. Autyzm może mieć zatem rożne postacie. Niektóre dzieci autystyczne nie opanowują mowy i prezentują różne stopnie niepełnosprawności intelektualnej oraz duże deficyty w rozwoju społecznym. Inne mogą być całkiem komunikatywne, czasami wręcz gadatliwe, mogą wykazywać objawy przywiązania do osób znaczących (rodziców), przy jednoczesnych trudnościach w nawiązywaniu prawidłowych relacji z rówieśnikami oraz licznych stereotypach i schematyzmach w zachowaniu.
Nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacyjne z uczniem niepełnosprawnym ruchowo powinien posiadać kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności ucznia. Kwestia odpracowania lub prześnienia zajęć z uczniem na inny dzień tygodnia pozostaje ona do uzgodnienia na poziomie szkoły pomiędzy nauczycielem a dyrektorem.
Uczniowie słabowidzący są bardzo różnorodną grupą. Ich możliwości widzenia znacznie się różnią w zależności od zakresu uszkodzenia narządu wzroku. Dzieci słabowidzące z obniżoną ostrością wzroku będą miały trudność w spostrzeganiu małych przedmiotów, szczegółów występujących u większych elementów. Uczniowie słabowidzący z ograniczonym polem widzenia mają utrudniony odbiór przestrzeni, co wpływa na małą orientację przestrzenną i może prowadzić do obniżenia poziomu poczucie bezpieczeństwa. Wielu uczniów słabowidzących ma zaburzoną koordynację wzrokowo-ruchową, wpływa to na obniżone tempo pracy i zmniejszoną precyzję czynności praktycznych.
Ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej można pobrać materiały ćwiczeniowe do podstawy programowej kształcenia ogólnego, dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych mających trudności w uczeniu się lub komunikowaniu się.
W objętych kontrolą placówkach zapewniono uczniom i dzieciom z niepełnosprawnościami dostęp do edukacji i opieki, jednak w połowie szkół i przedszkoli nie w pełni prawidłowo planowano, realizowano i ewaluowano działania wspierające. Sprawdź szczegóły raportu Najwyższej Izby Kontroli.
Dowiedz się, czy należy prowadzić osobny dziennik dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym i kto powinien dokonywać w nim zapisów.
W strefie dla zalogowanych Systemu Informacji Oświatowej (SIO) można pobrać materiały dla uczniów niepełnosprawnych. Materiały edukacyjne zostały opracowane przez Pracownię Lingwistyki Migowej Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 8 września obowiązuje rozporządzenie mające na celu określenie rozwiązań prawnych służących wykonaniu rządowego Programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za Życiem” w zakresie działania 2.4. „Utworzenie ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością”.
Poznaj zmiany w organizacji kształcenia, wychowania i opieki uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem, które wchodzą od nowego roku szkolnego.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.