W klasie ogólnodostępnej, liczącej 24 uczniów, uczy się czworo uczniów wymagających zróżnicowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym trójka dzieci posiada orzeczenia z poradni. Czy zasadne jest umieszczanie w jednej klasie tak dużej grupy dzieci wymagających pomocy?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają regulacji, które uniemożliwiłyby uczniom z niepełnosprawnością realizowania nauki w liceum ogólnokształcącym lub technikum. Dotyczy to uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od podstawy wydania. Wobec tego, czy istnieje możliwość odmowy przyjęcia do którejś z wymienionych szkół ucznia, który posiada o potrzebie kształcenia specjalnego?
Z artykułu dowiesz się:
Ocenianie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym przebiega na innych zasadach niż w odniesieniu do uczniów nieposiadających takiego orzeczenia. Upewnij się, że znasz zasady.
Pełnienie funkcji wychowawcy przez nauczyciela wspomagaj ą cego to bardzo dobry pomys ł , szczególnie w klasie integracyjnej. Jest to rozwiązanie korzystne dla uczniów, rodziców i nauczyciela wspomagającego. Jaki powinien być nauczyciel wspomagający, aby jego współpraca z uczniem, rodzicami i innymi nauczycielami dobrze się układała?
Wybranym grupom uczniów mina zobowiązana jest zapewnić przewóz do szkoły, należą do nich w szczególności dzieci z niepełnosprawnością. Rodzice często nie są zadowoleni z godzin, w których uch dziecko jest odbierane z domu i odwożone po lekcjach. Sprawdź, czy istnieje podstawa do wystąpienia z żądaniem, by taki przewóz odbywał się w wyznaczonych przez nich godzinach.
Dowiedz się, czy w czasie prowadzenia zajęć na odległość nauczyciele powinni oceniać uczniów z niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do szkół specjalnych.
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może być zwolniony z obowiązku uczenia się drugiego języka obcego nowożytnego. W takim przypadku powinien uczęszczać na zajęcia z techniki. Zdarza się jednak, że zarówno uczeń, jak i jego rodzice nie są zadowoleni z tego rozwiązania. Sprawdź, czy technikę można w tej sytuacji zastąpić innymi zajęciami.
Realizując kształcenie specjalne na rzecz dziecka, ucznia, nie nie uwzględniać w planowaniu i realizowania działań wspierających rodziców dziecka, ucznia. Nadal nie docenia się w planowaniu działań wsparcia dla ucznia ogromnego doświadczenia, wiedzy na temat funkcjonowania swojego dziecka, jakie posiadają rodzice. Choć często współpraca taka jest niezwykle trudna, a czasem wydaje się wręcz niemożliwa, to należy dołożyć wszelkich starań i poszukiwać możliwych sposobów na nawiązanie, jeśli nie pozytywnej, to choć poprawnej relacji z rodzicami dziecka, ucznia. Dowiedz się, jak pozyskać w rodzicach sprzymierzeńców.
Opiekunowi ucznia niepełnosprawnego nie wydaje się legitymacji, lecz zaświadczenie. Zaświadczenie jest dokumentem poświadczającym prawo jednego z rodziców lub opiekuna ucznia dotkniętego inwalidztwem lub niepełnosprawnością do korzystania z ulgi przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego oraz autobusowego na podstawie biletów jednorazowych. Zaświadczenie powinna wydać szkoła do której uczęszcza uczeń – sprawdź, na jakim wzorze i na podstawie jakich dokumentów je wystawić.
Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli określa limity liczby uczniów z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności w oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole. W jaki sposób ustalić takie limity, jeżeli do jednego oddziału uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Sprawdzamy, czy jeśli na wycieczkę szkolną jadą z klasą dzieci z niepełnosprawnością, to musi z nimi jechać opiekun z odpowiednimi kwalifikacjami. Czy można dać do opieki nad tymi dziećmi tylko jednego nauczyciela?
Przedstawiamy wzór IPET-u dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym wraz z jego ewaluacją. Program przygotowany jest dla dziecka na czas edukacji przedszkolnej.
Przedstawiamy wzór IPET-u dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - na czas edukacji przedszkolnej. Poznaj zakres i sposób dostosowania odpowiednio programu wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy.
Na rok szkolny 2019/2020 przewidziano pomoc dla uczniów w formie dofinansowania do podręczników i materiałów edukacyjnych. W projekcie rozporządzenia planowanych jest kilka zmian w stosunku do roku poprzedniego – sprawdzamy, czego dotyczą zmiany.
W odniesieniu do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym obowiązują te same przepisy, które dotyczą wszystkich dzieci z niepełnosprawnością. Przedszkole publiczne nie może odmówić przyjęcia dziecka do przedszkola, jeśli spełnia ono kryteria rekrutacji.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.