Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego dla dziecka z niepełnosprawnością ruchową

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dodano: 5 sierpnia 2025
Rehabilitacja ruchowa kształcenie specjalne kwalifikacje nauczyciela

W odniesieniu do kwalifikacji nauczycieli zatrudnianych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych sformułowano jedynie wymóg posiadania przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej. Która specjalność zawiera treści kształcenia dotyczące pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia dziecka z niepełnosprawnością ruchową?
  • Co w sytuacji, gdy nauczyciel wspomagający nie posiada kwalifikacji w zakresie pedagogiki leczniczej?

Przeczytaj również:

Przepisy nie wskazują specjalności, a jedynie na przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej

Kwalifikacje nauczycieli dodatkowo zatrudnianych w szkole w celu współorganizowania kształcenia specjalnego wynikają z zapisów rozporządzenia MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Od nauczycieli wspomagających,  nie wymaga się przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiednio do niepełnosprawności dzieci, a jedynie przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej. Przepisy nie wskazują przy tym specjalności, jaką powinien ukończyć nauczyciel, na kierunku pedagogika specjalna.

Specjalności są określone w standardach kształcenia nauczycieli

W przepisach prawa oświatowego wskazano jedynie, że w przypadku tzw. nauczycieli wspomagających, nauczyciele ci muszą legitymować się kwalifikacjami  z zakresu pedagogiki specjalnej. W poprzednim stanie prawnym specjalności na tym kierunku określone w standardach kształcenia nauczycieli obejmowały kształcenie w zakresie:

  • edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki)
  • edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki)
  • edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną,
  • pedagogiki leczniczo-terapeutycznej
  • edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
  • edukacji włączającej
  • pedagogiki resocjalizacyjnej
  • logopedii
  • pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej)
  • wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. 

Aktualnie są to: 

  • edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogika),
  • edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogika),
  • edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną,
  • pedagogika leczniczo-terapeutyczna,
  • edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
  • edukacja włączająca,
  • pedagogika resocjalizacyjna,
  • logopedia,
  • pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna),
  • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.

Nie ma kryteriów, ale jest wymóg prowadzenia zajęć

Z formalnego punktu widzenia nie ma więc kryteriów decydujących o specjalności ukończonej na kierunku pedagogika specjalna. Jednak należy podkreślić, że jednym z zadań tzw. nauczycieli wspomagających jest prowadzenie innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęć rewalidacyjnych. 

W związku z powyższym, do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem optymalne byłoby  zatrudnienie nauczyciela z kwalifikacjami w zakresie przygotowującym do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem. Specjalnością, która zawiera treści kształcenia dotyczące pracy z dziećmi z niepełnosprawnością ruchową jest pedagogika lecznicza i pedagogika leczniczo-terapeutyczna.

Dla ucznia z orzeczeniem dyrektor szkoły może również zatrudnić innego specjalistę

Dyrektor podejmuje decyzję czy ukończona specjalność pozwala na merytoryczne wypełnienie zadań przez nauczyciela oraz decyduje w sprawie szczegółowych zadań nauczyciela tzw. wspomagającego. Z punktu widzenia formalnego do zatrudnienia na stanowisku tzw. nauczyciela wspomagającego wymagane jest jedynie przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej, w związku z tym ze względów merytorycznych dyrektor musi ocenić, czy przygotowanie nauczyciela jest wystarczające, by odpowiednio zorganizować  warunki pracy z dzieckiem i zapewnić mu odpowiednie wsparcie na podstawie analizy przedstawionej przez nauczyciela dokumentacji, oceny jego kompetencji i analizy potrzeb dziecka w zakresie niezbędnego wsparcia, jakie powinno mu być zapewnione przez nauczyciela wspomagającego.

Należy również pamiętać, że obowiązek zatrudnienia dodatkowej kadry powstaje w przypadku dostarczenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone. Jeżeli niepełnosprawność ruchowa, w tym afazja, jest jedyną niepełnosprawnością, zgodę na dodatkowe zatrudnienie musi wyrazić organ prowadzący.
Dodano: 5 sierpnia 2025

Autor: Marzenna Czarnocka

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy