W odniesieniu do kwalifikacji nauczycieli zatrudnianych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych sformułowano jedynie wymóg posiadania przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej. Która specjalność zawiera treści kształcenia dotyczące pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Kwalifikacje nauczycieli dodatkowo zatrudnianych w szkole w celu współorganizowania kształcenia specjalnego wynikają z zapisów rozporządzenia MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Od nauczycieli wspomagających, nie wymaga się przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiednio do niepełnosprawności dzieci, a jedynie przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej. Przepisy nie wskazują przy tym specjalności, jaką powinien ukończyć nauczyciel, na kierunku pedagogika specjalna.
W przepisach prawa oświatowego wskazano jedynie, że w przypadku tzw. nauczycieli wspomagających, nauczyciele ci muszą legitymować się kwalifikacjami z zakresu pedagogiki specjalnej. W poprzednim stanie prawnym specjalności na tym kierunku określone w standardach kształcenia nauczycieli obejmowały kształcenie w zakresie:
Aktualnie są to:
Z formalnego punktu widzenia nie ma więc kryteriów decydujących o specjalności ukończonej na kierunku pedagogika specjalna. Jednak należy podkreślić, że jednym z zadań tzw. nauczycieli wspomagających jest prowadzenie innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęć rewalidacyjnych.
W związku z powyższym, do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem optymalne byłoby zatrudnienie nauczyciela z kwalifikacjami w zakresie przygotowującym do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem. Specjalnością, która zawiera treści kształcenia dotyczące pracy z dziećmi z niepełnosprawnością ruchową jest pedagogika lecznicza i pedagogika leczniczo-terapeutyczna.
Dyrektor podejmuje decyzję czy ukończona specjalność pozwala na merytoryczne wypełnienie zadań przez nauczyciela oraz decyduje w sprawie szczegółowych zadań nauczyciela tzw. wspomagającego. Z punktu widzenia formalnego do zatrudnienia na stanowisku tzw. nauczyciela wspomagającego wymagane jest jedynie przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej, w związku z tym ze względów merytorycznych dyrektor musi ocenić, czy przygotowanie nauczyciela jest wystarczające, by odpowiednio zorganizować warunki pracy z dzieckiem i zapewnić mu odpowiednie wsparcie na podstawie analizy przedstawionej przez nauczyciela dokumentacji, oceny jego kompetencji i analizy potrzeb dziecka w zakresie niezbędnego wsparcia, jakie powinno mu być zapewnione przez nauczyciela wspomagającego.