nauczyciel wspomagający

  Jak uzasadnić wniosek o zatrudnienie nauczyciela współorganizującego bez wymaganych kwalifikacji?

Jak uzasadnić wniosek o zatrudnienie nauczyciela współorganizującego bez wymaganych kwalifikacji?

Dyrektor szkoły może zwrócić się do organu nadzoru pedagogicznego o zgodę na zatrudnienie nauczyciela współorganizującego kształcenie, który nie posiada kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej, jeżeli mimo przeprowadzonych działań rekrutacyjnych nie udało się znaleźć odpowiedniego kandydata. W takiej sytuacji konieczne jest szczegółowe uzasadnienie wniosku – należy wykazać brak nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami, opisać podjęte próby ich zatrudnienia oraz wskazać, że proponowany kandydat posiada przygotowanie pedagogiczne i doświadczenie pozwalające na właściwe wspieranie uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. W artykule przedstawiamy przykładowy sposób sformułowania takiego uzasadnienia. Artykuł dotyczy wniosku o wyrażenie zgody na zatrudnienie nauczyciela nieposiadającego wymaganych kwalifikacji, na podstawie art. 10 ust. 9 Karty Nauczyciela.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kiedy dyrektor szkoły może wystąpić o zgodę na zatrudnienie nauczyciela bez wymaganych kwalifikacji?
  • Jak prawidłowo uzasadnić wniosek o zatrudnienie nauczyciela współorganizującego kształcenie bez kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej?
  • Jakie elementy powinno zawierać uzasadnienie wniosku do organu nadzoru pedagogicznego?
  • W jakich sytuacjach brak nauczycieli o odpowiednich kwalifikacjach uzasadnia wystąpienie z takim wnioskiem?
  • Jak opisać powód zatrudnienia i uzasadnienie wyboru kandydata w formularzu kierowanym do kuratora oświaty?
  Zadania nauczyciela wspomagającego w szkołach i przedszkolach – zakres zadań i relacje z innymi nauczycielami

Zadania nauczyciela wspomagającego w szkołach i przedszkolach – zakres zadań i relacje z innymi nauczycielami

Nauczyciel wspomagający to nie pomoc nauczyciela ani asystent jednego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Jego rola w szkołach i przedszkolach jest znacznie szersza i została szczegółowo określona w rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. Zadania tego nauczyciela obejmują nie tylko współorganizowanie zajęć, ale również współpracę z pedagogiem, psychologiem, logopedą i terapeutami oraz udział w opracowywaniu dokumentacji, takiej jak IPET czy WOPFU.  W artykule wyjaśniamy, czym zajmuje się nauczyciel wspomagający, jakie są jego najważniejsze zadania oraz dlaczego jego obecność  nie może być sprowadzana do roli „prywatnego nauczyciela” jednego dziecka lub ucznia. 

Z artykułu dowiesz się m.in.: 

  • Czym zajmuje się nauczyciel wspomagający w szkole i przedszkolu i jakie są jego najważniejsze zadania?
  • Jakie są różnice między zakresem obowiązków nauczyciela prowadzącego a zakresem zadań nauczyciela wspomagającego?
  • Jak wygląda współpraca nauczyciela wspomagającego z pedagogiem, psychologiem i innymi specjalistami oraz jakie znaczenie ma jego udział w IPET i WOPFU?
  • Dlaczego nauczyciel wspomagający nie jest pomocą nauczyciela ani „prywatnym nauczycielem” dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?
  • W jakiej relacji służbowej pozostaje nauczyciel wspomagający wobec innych nauczycieli i kto rozstrzyga spory dotyczące organizacji pracy?

Przeczytaj również:

  • Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego od 28 sierpnia 2025 r. – nowe przepisy
Sprawdź inne serwisy