Rola nauczyciela wspomagającego w kształtowaniu edukacji włączającej jest nieoceniona. Dzięki wsparciu tych specjalistów dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami mogą w pełni uczestniczyć w życiu szkolnym. Nauczyciele wspomagający nie są jedynie asystentami innych pedagogów, a nawet przeciwnie – stanowią kluczowe ogniwo w systemie edukacyjnym, łącząc w sobie kompetencje pedagoga specjalnego, psychologa, wychowawcy i nauczyciela. W publikacji omawiamy rolę i zadania nauczyciela wspomagającego oraz jego kwalifikacje, pensum i wynagrodzenie. Uzupełnieniem są praktyczne pytania i odpowiedzi, wraz z wyjaśnieniem ekspertów.
Klasy terapeutyczne powstają z myślą o uczniach, którzy potrzebują dostosowanej organizacji nauki i intensywnego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. W przeciwieństwie do klas integracyjnych, w których obowiązkowo zatrudnia się nauczyciela współorganizującego kształcenie, przepisy nie przewidują takiego rozwiązania w klasach terapeutycznych. Jakie są konsekwencje tej różnicy? Jakie wsparcie mogą otrzymać uczniowie w takiej klasie? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w poniższym artykule.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Nauczyciel wspomagający zapewnia wsparcie uczniowi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz nauczycielom pracującym z tym uczniem. Współorganizowanie procesu kształcenia i wychowania nie ogranicza się jednak do obecności na lekcjach. Dowiedz się jakie zajęcia może prowadzić nauczyciel wspomagający. Sprawdź, jakie umożliwiają prowadzenie indywidualnych zajęć z uczniem.
Zakres zadań realizowanych przez nauczyciela wspomagającego w przedszkolu określa rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Opracowując sprawozdanie z pracy nauczyciela wspomagającego w przedszkolu, należy uwzględnić zadania wynikające z tego rozporządzenia, ale równie ważne jest dostosowanie dokumentu do specyfiki pracy w konkretnej placówce i indywidualnych potrzeb dzieci oraz grupy przedszkolnej. Niniejszy dokument to przykład, który wymaga dostosowania do rzeczywistej pracy danego nauczyciela. Warto w nim zawrzeć zarówno realizację obowiązków, jak i dodatkowe zadania, które były podejmowane w trakcie roku szkolnego, a także wnioski i rekomendacje do dalszej pracy. Przykład ten stanowi bazę, która powinna być modyfikowana zgodnie z potrzebami konkretnego nauczyciela oraz specyfiką jego działań w przedszkolu.
Wykorzystaj również:
Jednym z najczęściej zadawanym pytań dotyczącym zatrudnienia tzw. nauczyciela wspomagającego jest pytanie o minimalny i maksymalny wymiar wsparcia udzielanego uczniowi przez tego nauczyciela. W artykule wyjaśniamy, ile godzin z uczniem dyrektor powinien przydzielić nauczycielowi posiadającemu kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, zatrudnionemu w celu współorganizowaniu kształcenia w klasie ogólnodostępnej. Odpowiadamy również na pytanie, czy wymiar pracy nauczyciela wspomagającego musi być równy liczbie godzin lekcyjnych ucznia z orzeczeniem.
Zdarza się, że mimo starań, nie jest możliwe zatrudnienie w szkole tzw. nauczyciela wspomagającego, ze względu na brak zainteresowanych kandydatów. Czy w takiej sytuacji można zatrudnić pomoc nauczyciela, skoro przepisy wskazują, że dyrektor zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub pomoc nauczyciela? Czy o tym, kto zostanie zatrudniony w szkole lub przedszkolu ogólnodostępnym może decydować organ prowadzący?
Działania nauczyciela współorganizującego kształcenie ucznia powinny być skorelowane z działaniami nauczyciela w odniesieniu do całej grupy i zintegrowanymi działaniami nauczycieli i specjalistów opracowujących IPET dla konkretnego dziecka/ucznia. Wobec tego – czy i w jaki sposób należy opracować plan pracy nauczyciela wspomagającego?
Przerwy w szkole pomiędzy zajęciami są czasem pracy dla nauczycieli. W związku z tym, jeśli jest to uzasadnione, nauczyciel wspomagający powinien przebywać podczas przerw z uczniem. Ale o zakresie zadań realizowanych przez nauczycieli wspomagających decyduje dyrektor. W związku z tym może on ustalić zakres czynności, jakie nauczyciel wykonuje w ramach swoich zadań zawodowych w czasie przerwy międzylekcyjnej. W IPET należy określić zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów, a jednym z nich może być wsparcie nauczyciela wspomagającego podczas przerw.
Nauczyciel wspomagający może pełnić funkcję wychowawcy klasy. Wynika to z przepisów prawa oświatowego, które nie ograniczają funkcji wychowawcy do określonej grupy nauczycieli, z wyjątkiem nauczycieli religii . Jest to zresztą rozwiązanie korzystne dla uczniów, rodziców i nauczyciela wspomagającego. Sprawdź przepisy prawa oświatowego i dowiedz się, o czym powinien pamiętać nauczyciel, aby jego współpraca z uczniem, rodzicami i innymi nauczycielami dobrze się układała?
Nie istnieje uniwersalny zestaw wskazówek „jak pracować” dla nauczyciela wspomagającego. Wynika to z tego, że każdy uczeń z orzeczeniem wymaga innego wsparcia i innego rodzaju pomocy. W szczególnej sytuacji są nauczyciele wspomagający zatrudnieni w szkołach kształcących w zawodzie. Czy w tym przypadku oraz wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej i kształcenia ogólnego niezbędna jest również specjalistyczna wiedza z zakresu przedmiotów zawodowych? W artykule dzielimy się wskazówkami, jak nauczyciel współorganizujący kształcenia może wspomagać ucznia na przedmiotach zawodowych.
Z artykułu dowiesz się m.in.
Przeczytaj również:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.