nauczyciel wspomagający

  Zadania nauczyciela wspomagającego w szkołach i przedszkolach – zakres zadań i relacje z innymi nauczycielami

Zadania nauczyciela wspomagającego w szkołach i przedszkolach – zakres zadań i relacje z innymi nauczycielami

Nauczyciel wspomagający to nie pomoc nauczyciela ani asystent jednego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Jego rola w szkołach i przedszkolach jest znacznie szersza i została szczegółowo określona w rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. Zadania tego nauczyciela obejmują nie tylko współorganizowanie zajęć, ale również współpracę z pedagogiem, psychologiem, logopedą i terapeutami oraz udział w opracowywaniu dokumentacji, takiej jak IPET czy WOPFU.  W artykule wyjaśniamy, czym zajmuje się nauczyciel wspomagający, jakie są jego najważniejsze zadania oraz dlaczego jego obecność  nie może być sprowadzana do roli „prywatnego nauczyciela” jednego dziecka lub ucznia. 

Z artykułu dowiesz się m.in.: 

  • Czym zajmuje się nauczyciel wspomagający w szkole i przedszkolu i jakie są jego najważniejsze zadania?
  • Jakie są różnice między zakresem obowiązków nauczyciela prowadzącego a zakresem zadań nauczyciela wspomagającego?
  • Jak wygląda współpraca nauczyciela wspomagającego z pedagogiem, psychologiem i innymi specjalistami oraz jakie znaczenie ma jego udział w IPET i WOPFU?
  • Dlaczego nauczyciel wspomagający nie jest pomocą nauczyciela ani „prywatnym nauczycielem” dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?
  • W jakiej relacji służbowej pozostaje nauczyciel wspomagający wobec innych nauczycieli i kto rozstrzyga spory dotyczące organizacji pracy?

Przeczytaj również:

  • Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego od 28 sierpnia 2025 r. – nowe przepisy
Sprawdź inne serwisy