
Nauczyciel wspomagający to nie pomoc nauczyciela ani asystent jednego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Jego rola w szkołach i przedszkolach jest znacznie szersza i została szczegółowo określona w rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. Zadania tego nauczyciela obejmują nie tylko współorganizowanie zajęć, ale również współpracę z pedagogiem, psychologiem, logopedą i terapeutami oraz udział w opracowywaniu dokumentacji, takiej jak IPET czy WOPFU. W artykule wyjaśniamy, czym zajmuje się nauczyciel wspomagający, jakie są jego najważniejsze zadania oraz dlaczego jego obecność nie może być sprowadzana do roli „prywatnego nauczyciela” jednego dziecka lub ucznia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym zajmuje się nauczyciel wspomagający w szkole i przedszkolu i jakie są jego najważniejsze zadania?
- Jakie są różnice między zakresem obowiązków nauczyciela prowadzącego a zakresem zadań nauczyciela wspomagającego?
- Jak wygląda współpraca nauczyciela wspomagającego z pedagogiem, psychologiem i innymi specjalistami oraz jakie znaczenie ma jego udział w IPET i WOPFU?
- Dlaczego nauczyciel wspomagający nie jest pomocą nauczyciela ani „prywatnym nauczycielem” dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?
- W jakiej relacji służbowej pozostaje nauczyciel wspomagający wobec innych nauczycieli i kto rozstrzyga spory dotyczące organizacji pracy?
Przeczytaj również:
- Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego od 28 sierpnia 2025 r. – nowe przepisy
Pozostało jeszcze 86% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Marta Wysocka
Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.