Nauczyciel zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych jest zobowiązany do wykonywania zadań określonych w przepisach prawach oświatowego oraz realizowania zadań powierzonych przez dyrektora szkoły. Pobierz przykładowy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności nauczyciela wspomagającego.
Przeczytaj również:
Nauczyciel wspomagający, czyli nauczyciel zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia uczniów – kim jest i jaką odgrywa rolę?
Co do zasady, jeżeli do szkoły uczęszcza uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego. Warto jednak pamiętać, że nie jest to bezwzględny obowiązek. Jeżeli w orzeczeniu nie ma takiego zalecenia, a uczeń faktycznie nie potrzebuje wspomagania, możliwe jest, że wystarczające będzie wsparcie zatrudnionych już specjalistów.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Niepełnosprawności sprzężone to, współwystępujące u jednego ucznia, konkretne rodzaje niepełnosprawności wskazane w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Omawiamy je dokładnie w tekście. Sprawdź, co to są niepełnosprawności sprzężone oraz z czym się wiążą. Dowiedz się też, jakie są obowiązki szkoły i przedszkola wobec ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawności sprzężone.
Nie ma przeszkód, aby w czasie nieobecności w szkole wychowawcy klasy edukacji wczesnoszkolnej godziny doraźnych zastępstw powierzyć nauczycielowi wspomagającemu. Należy jednak uważać – nie zawsze nauczyciel ten będzie mógł prowadzić zajęcia dydaktyczne.
Przepisy mówią, że nauczyciel wspomagający musi mieć kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Czy to oznacza, że zatrudnienie na tym stanowisku mogą ubiegać się tylko absolwenci pedagogiki specjalnej? W jaki sposób można nabyć kwalifikacje nauczyciela wspomagającego? Czy nadal prowadzone są studia podyplomowe dla osób chcących wspomagać dzieci z orzeczeniem?
Pobierz infografikę, która zawiera podstawowe informacje na temat dokumentów prowadzonych przez nauczyciela wspomagającego.
Nie zawsze nauczyciel początkujący rozpoczynający prace w szkole będzie zatrudniony na okres dwóch lat szkolnych. Każdy nauczyciel, w tym nauczyciel początkujący może być zatrudniony na podstawie art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela w związku z potrzebą wynikającą z organizacji nauczania. Najczęściej w ten sposób na czas określony zatrudnia się nauczycieli wspomagających, ponieważ ich obecność w szkole uzależniona jest od rodzajów niepełnosprawności uczniów.
Przepisy prawa oświatowego nie określają liczby tzw. nauczycieli wspomagających, których należy zatrudnić w szkole czy przedszkolu. Brak wytycznych dotyczy również szkół z oddziałami integracyjnymi. Czy to oznacza, że ten sam nauczyciel wspomagający może udzielać wsparcia uczniom w oddziale integracyjnym oraz uczniom z orzeczeniem w oddziałach ogólnodostępnych? Sprawdź, czy w szkole z oddziałem integracyjnym można zatrudnić tylko jednego nauczyciela wspomagającego. Artykuł omawia praktyczne kwestie dotyczące nauczycieli wspomagających w szkołach z oddziałami integracyjnymi oraz wyjaśnia, jakie są zasady i decyzje podejmowane przez dyrektora w kontekście wsparcia edukacyjnego uczniów z różnymi potrzebami.
Istnieją takie zagadnienia związane z pracą nauczyciela wspomagającego w szkole średniej, które budzą pewne obawy czy nawet lęki u osób, które zastanawiają się nad pracą na tym stanowisku. Dotyczą one przede wszystkim poziomu wiedzy przekazywanej uczniom w szkołach średnich. Wielu nauczycieli zastanawia się czy podoła. O ile szkoła podstawowa kojarzy się z materiałem, który każdy opanował – o tyle liceum czy technikum budzi obawy. W artykule autorka, nauczycielka pracująca z uczniami w spektrum autyzmu, udziela praktycznych wskazówek dla nauczycieli wspomagających rozpoczynających pracę w szkole ponadpodstawowej.
Nie zawsze współpraca nauczyciela przedmiotu z nauczycielem wspomagającym układa się w sposób satysfakcjonujący obie strony. Z kolei od tego, jak będzie układała się ta współpraca w dużym stopniu zależy efektywność kształcenia specjalnego. Warto więc zastanowić się nad opracowaniem programu współpracy między nauczycielem prowadzącym. Pobierz przykładowy program.
Przeczytaj również artykuł:
Konieczność zatrudnienia nauczyciela wspomagającego często pojawia się w trakcie trwania roku szkolnego, co wynika z faktu doręczenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. O ile nie budzi wątpliwości to, że nauczyciel zostanie zatrudniony na czas określony w związku z potrzebą wynikającą z organizacji nauczania, o tyle warto zastanowić się czy należy zatrudnić go do końca roku szkolnego czy raczej do ukończenia przez ucznia danego etapu edukacji. Sprawdź, które przepisy mają zastosowanie do zatrudnienia nauczyciela wspomagającego.
Praca nauczyciela wspomagającego na lekcji podlega obserwacjom na takich samych zasadach, jak ma to miejsce w odniesieniu do pozostałych nauczycieli. Pobierz Arkusz obserwacji nauczyciela współorganizującego kształcenie.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.