Wspomaganie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przez dodatkowo zatrudnionego nauczyciela w trakcie bieżącej pracy z uczniem, a także zakres tego wsparcia powinny być określone w IPET. Sprawdź, czy nauczyciel ten ma obowiązek dokumentowania w odrębnym dzienniku przebiegu realizacji wspomagania z uwzględnieniem jego zakresu i form.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Nauczyciel zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych jest zobowiązany do wykonywania zadań określonych w przepisach prawach oświatowego oraz realizowania zadań powierzonych przez dyrektora szkoły. Pobierz przykładowy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności nauczyciela wspomagającego.
Przeczytaj również:
Nauczyciel wspomagający, czyli nauczyciel zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia uczniów – kim jest i jaką odgrywa rolę?
Co do zasady, jeżeli do szkoły uczęszcza uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego. Warto jednak pamiętać, że nie jest to bezwzględny obowiązek. Jeżeli w orzeczeniu nie ma takiego zalecenia, a uczeń faktycznie nie potrzebuje wspomagania, możliwe jest, że wystarczające będzie wsparcie zatrudnionych już specjalistów.
Niepełnosprawności sprzężone to, współwystępujące u jednego ucznia, konkretne rodzaje niepełnosprawności wskazane w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Omawiamy je dokładnie w tekście. Sprawdź, co to są niepełnosprawności sprzężone oraz z czym się wiążą. Dowiedz się też, jakie są obowiązki szkoły i przedszkola wobec ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawności sprzężone.
Przepisy mówią, że nauczyciel wspomagający musi mieć kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Czy to oznacza, że zatrudnienie na tym stanowisku mogą ubiegać się tylko absolwenci pedagogiki specjalnej? W jaki sposób można nabyć kwalifikacje nauczyciela wspomagającego? Czy nadal prowadzone są studia podyplomowe dla osób chcących wspomagać dzieci z orzeczeniem?
Pobierz infografikę, która zawiera podstawowe informacje na temat dokumentów prowadzonych przez nauczyciela wspomagającego.
Nie zawsze nauczyciel początkujący rozpoczynający prace w szkole będzie zatrudniony na okres dwóch lat szkolnych. Każdy nauczyciel, w tym nauczyciel początkujący może być zatrudniony na podstawie art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela w związku z potrzebą wynikającą z organizacji nauczania. Najczęściej w ten sposób na czas określony zatrudnia się nauczycieli wspomagających, ponieważ ich obecność w szkole uzależniona jest od rodzajów niepełnosprawności uczniów.
Przepisy prawa oświatowego nie określają liczby tzw. nauczycieli wspomagających, których należy zatrudnić w szkole czy przedszkolu. Brak wytycznych dotyczy również szkół z oddziałami integracyjnymi. Czy to oznacza, że ten sam nauczyciel wspomagający może udzielać wsparcia uczniom w oddziale integracyjnym oraz uczniom z orzeczeniem w oddziałach ogólnodostępnych? Sprawdź, czy w szkole z oddziałem integracyjnym można zatrudnić tylko jednego nauczyciela wspomagającego. Artykuł omawia praktyczne kwestie dotyczące nauczycieli wspomagających w szkołach z oddziałami integracyjnymi oraz wyjaśnia, jakie są zasady i decyzje podejmowane przez dyrektora w kontekście wsparcia edukacyjnego uczniów z różnymi potrzebami.
Istnieją takie zagadnienia związane z pracą nauczyciela wspomagającego w szkole średniej, które budzą pewne obawy czy nawet lęki u osób, które zastanawiają się nad pracą na tym stanowisku. Dotyczą one przede wszystkim poziomu wiedzy przekazywanej uczniom w szkołach średnich. Wielu nauczycieli zastanawia się czy podoła. O ile szkoła podstawowa kojarzy się z materiałem, który każdy opanował – o tyle liceum czy technikum budzi obawy. W artykule autorka, nauczycielka pracująca z uczniami w spektrum autyzmu, udziela praktycznych wskazówek dla nauczycieli wspomagających rozpoczynających pracę w szkole ponadpodstawowej.
Nie zawsze współpraca nauczyciela przedmiotu z nauczycielem wspomagającym układa się w sposób satysfakcjonujący obie strony. Z kolei od tego, jak będzie układała się ta współpraca w dużym stopniu zależy efektywność kształcenia specjalnego. Warto więc zastanowić się nad opracowaniem programu współpracy między nauczycielem prowadzącym. Pobierz przykładowy program.
Przeczytaj również artykuł:
Nie ma przeszkód, aby w czasie nieobecności w szkole wychowawcy klasy edukacji wczesnoszkolnej godziny doraźnych zastępstw powierzyć nauczycielowi wspomagającemu. Należy jednak uważać – nie zawsze nauczyciel ten będzie mógł prowadzić zajęcia dydaktyczne.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.