Kwalifikacje czas pracy, pensum i zakres obowiązków
Nie każdy uczeń z autyzmem lub zespołem Aspergera wymaga wsparcia nauczyciela wspomagającego. Często do szkół trafiają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, w których nie ma mowy o konieczności wspomagania ucznia. Czy to oznacza, że szkoły nie muszą zatrudniać nauczycieli wspomagających dla wszystkich dzieci z zespołem Aspergera? Sprawdź, czy dla dziecka trzeba zatrudniać dodatkową osobę, gdy brak takiego zalecenia w orzeczeniu.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przedszkole do którego uczęszcza dziecko z autyzmem zobowiązane jest do zatrudnienia dodatkowo tzw. nauczyciela wspomagającego. Czy taki nauczyciel musi być obecny w przy dziecku przez cały czas jego pobytu w placówce? Czy zamiast nauczyciela wspomagającego można zatrudnić specjalistę lub zapewnić wsparcie pomocy nauczyciela?
Wielu nauczycieli przedszkola ma kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Oznacza to, że mogliby zajmować stanowisko nauczyciela wspomagającego. Czy może więc pełnić taką funkcję w grupie, którą się opiekuje? Sprawdź, czy jedna osoba może prowadzić zajęcia dla dzieci w oddziale przedszkolnym i wspomagać dziecko z tego oddziału. Dowiedz się, jakie są zadania nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne.
Przeczytaj również:
Przepisy prawa oświatowego nie odnoszą się szczegółowo do kwalifikacji nauczycieli wspomagających. Nie precyzują specjalności na kierunku pedagogika specjalna, jaka powinien ukończyć nauczyciel. To dyrektor podejmuje decyzję czy specjalność pozwala na merytoryczne wypełnienie zadań w odniesieniu do potrzeb uczniów lub ucznia. Sprawdź, na co zwracać uwagę, gdy wspomaganie ma dotyczyć ucznia z afazją.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nierzadko pociąga za sobą konieczność zatrudnienia dodatkowego nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Gdzie szukać informacji, jakie dokładnie kwalifikacje powinien posiadać ten nauczyciel i w jakim wymiarze czasu pracy należy go zatrudnić?
Przeczytaj aktualny artykuł:
Nauczycielowi wspomagającemu można w arkuszu organizacji szkoły przydzielić prowadzenie zajęć wychowania do życia w rodzinie dla starszych klas. Oczywiście, warunkiem jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji. Sprawdź, jak w takim przypadku ustalić wymiar pensum, jeżeli na stanowisku nauczyciela wspomagającego wynosi ono 20/20.
Wykorzystaj:
Przepisy prawa oświatowego nie określają wprost, ile trwa godzina zajęć nauczyciela wspomagającego w przedszkolu. Sprawdź, czy nauczyciel wspomagający w przedszkolu realizuje pensum w 45 czy 60 minutowych jednostkach zajęć.
W świetle współczesnych badań autyzm uznawany jest za zaburzenie neurorozwojowe. Oznacza to, że jest związany z nieprawidłowym rozwojem i funkcjonowaniem mózgu. Przypuszczalnie ma on podłoże genetyczne, ale obecny stan wiedzy tego nie potwierdza. Nie bez znaczenia pozostają także czynniki środowiskowe, jednak siły i znaczenia ich oddziaływania wciąż nie wyjaśniono. Czy współczesna nauka potrafi wyjaśnić, skąd bierze się autyzm? Poznaj teorie i hipotezy na temat źródeł autyzmu u dzieci. Sprawdź, które z nich zostały obalone, a które wymagają pogłębionych badań.
Udział nauczyciela wspomagającego w zajęciach powinien wynikać z potrzeb ucznia. W przypadku, gdy nie ma takiej potrzeby nauczyciel wspomagający nie musi uczestniczyć w zajęciach z uczniem np. z zespołem Aspergera.
Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej jest poważnym wzywaniem. Wynika to głównie z tego, że uczniowie realizują odrębną podstawę programową oraz inny ramowy plan nauczania. Najwięcej zadań ma tu do wykonania dyrektor szkoły i specjaliści, w tym nauczyciel wspomagający. Sprawdź, jak organizować zajęcia dla uczniów, których obowiązuje inny ramowy plan nauczania.
Bycie nauczycielem wspomagającym wymaga taktu i wyrozumiałości, a także postawy życzliwości i chęci współpracy. Większość nauczycieli pracujących w szkole ogólnodostępnej nie jest specjalistami w kształceniu specjalnym. Nie ma wiedzy na temat prowadzenia zajęć z dziećmi posiadającymi orzeczenia. Często brakuje im także doświadczenia w tego rodzaju pracy. Nie potrafią dostosować metod i form do zaleceń z orzeczenia. Nierzadko trudność sprawia odczytanie i zrozumienie zaleceń wypisanych fachowym językiem przez poradnię.
Przeczytaj także artykuł:
Pobierz przykładowy plan rozwoju zawodowego nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów, rozpoczynającego pracę w szkole podstawowej.
Szkolenie dotyczące zasadom przyznawania dodatków za trudne i uciążliwe warunki pracy dla nauczycieli
Już dziś możesz obejrzeć certyfikowane videoszkolenie dotyczące zasad przyznawania dodatku za warunki pracy.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.