W orzeczeniach z poradni często pojawia się zalecenie zatrudnienia dodatkowej kadry. Czy o tym, kto będzie zatrudniony, decyduje dyrektor szkoły? Zdarza się, że mimo zalecenia zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, ucznia wspiera pomoc nauczyciela. Dowiedz się, czy to prawidłowe rozwiązanie. Sprawdź, kiedy może decydować, kogo zaangażować do pracy z uczniem.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Efektywne wspomaganie ucznia w ramach kształcenia, wychowania i opieki jest złożonym procesem. Wymaga nie tylko zapoznania się z diagnozą, treścią orzeczenia i wynikami WOPFU. Do planowania pracy oraz zajęć potrzebna jest również wiedza teoretyczna. Przeczytaj artykuł poświęcony zagadnieniom niepełnosprawności intelektualnej. Dowiesz się, jaka jest rola szkoły w dostosowaniu warunków do specjalnych potrzeb ucznia. Poznasz również najważniejsze zasady kształcenia, wychowania i opieki w edukacji szkolnej.
Pierwszym zadaniem nauczyciela wspomagającego jest nawiązanie z nim pozytywnego kontaktu. Należy przygotować się na to, że wspomaganie ucznia zespołem Aspergera wymaga cierpliwości. Uczeń nie zawsze chce współpracować. Nauczyciel nie zawsze potrafi go zrozumieć. Mogą pojawić się bunt i złość. Jednak stała obecność nauczyciela i wsparcie pozwalają osiągać cele wychowania i kształcenia dzieci z zaburzeniami. Skorzystaj ze wskazówek eksperta.
Najważniejszym obszarem pracy z uczniem z zespołem Aspergera jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i emocjonalno-społecznych. Jaka jest istota trudności w porozumiewaniu się takiego ucznia? Dlaczego trudno go zrozumieć, mimo że jego kompetencje językowe są rozwinięte? Poznaj charakterystykę tego zaburzenia i dowiedz się, jak rozwijać umiejętności komunikacyjne ucznia z zespołem Aspergera. Zyskaj pewność, że wspomagając ucznia, pracujesz nad tym, co leży u podstaw jego problemów społecznych.
Wzór formularza opinii o uczniu kierowanym do poradni psychologiczno-pedagogicznej w związku z potrzebą orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (nie dotyczy zagrożenia niedostosowaniem społecznym).
Wzór formularza opinii o uczniu dla poradni psychologiczno-pedagogicznej potrzebna do wydania opinii o potrzebie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.
Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym realizują odrębną podstawę programową. Wynika to z tego, że cele edukacyjne dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną są inne, niż dla uczniów w normie. Treść podstawy programowej została określona w rozporządzeniu, z artykułu dowiesz się natomiast, na co zwracać uwagę wyznaczając szczegółowe cele edukacyjne dla ucznia.
Obowiązkiem nauczyciela wspomagającego jest towarzyszenie uczniowi lub uczniom podczas lekcji oraz prowadzenie zajęć rewalidacyjnych. Jego obecność na lekcjach może wywoływać zainteresowanie i zdziwienie u innych uczniów, dlatego klasa musi być odpowiednio przygotowana na jego obecność w czasie zajęć.
Autyzm to zaburzenie o charakterze neurologicznym. Pierwsze objawy można zaobserwować w pierwszych latach życia, choć nie zawsze są one od razu utożsamiane właśnie z tym zaburzeniem. Dowiedz się, czym jest autyzm, poznaj zarys historii i podstawowe informacje o pierwszych symptomach, kryteriach diagnostycznych oraz sposobach klasyfikacji całościowych zaburzeń rozwoju. Sprawdź, które hipotezy dotyczące autyzmu zostały obalone przez badaczy, a które wymagają pogłębionych badań.
Strona tytułowa to dokument do wykorzystania w przypadku prowadzenia teczki w segregatorze.
Zachowanie i funkcjonowanie ucznia to dokument niezbędny do prowadzenia bieżących obserwacji oraz wyprowadzenia wniosków przydatnych podczas ewaluacji wsparcia udzielanego uczniowi.
Dokument udział nauczyciela wspomagającego w zajęciach edukacyjnych służy prowadzeniu bieżących notatek na temat metod i form wsparcia udzielanego w czasie zajęć.
Tygodniowy plan zajęć ułatwi organizację pracy nauczyciela, który w poszczególnych dniach wspomaga różnych uczniów.
Spotkania z nauczycielami to praktyczna tabela pozwalająca porządkować informacje dotyczące terminów i przebiegu spotkań z nauczycielami przedmiotów.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.