Strona tytułowa to dokument do wykorzystania w przypadku prowadzenia teczki w segregatorze.
Zachowanie i funkcjonowanie ucznia to dokument niezbędny do prowadzenia bieżących obserwacji oraz wyprowadzenia wniosków przydatnych podczas ewaluacji wsparcia udzielanego uczniowi.
Dokument udział nauczyciela wspomagającego w zajęciach edukacyjnych służy prowadzeniu bieżących notatek na temat metod i form wsparcia udzielanego w czasie zajęć.
Tygodniowy plan zajęć ułatwi organizację pracy nauczyciela, który w poszczególnych dniach wspomaga różnych uczniów.
Spotkania z nauczycielami to praktyczna tabela pozwalająca porządkować informacje dotyczące terminów i przebiegu spotkań z nauczycielami przedmiotów.
Osiągnięcia edukacyjne ucznia w II półroczu to dokument zawierający oceny ucznia z poszczególnych przedmiotów oraz wykaz innych aktywności w drugiej części roku szkolnego.
Osiągnięcia edukacyjne ucznia w I półroczu to dokument zawierający oceny ucznia z poszczególnych przedmiotów oraz wykaz innych aktywności w pierwszej części roku szkolnego.
Nauczyciel wspomagający musi pozostawać w stałym kontakcie z rodzicami. W celu właściwego udokumentowania spotkań oraz rozmów należy prowadzić szczegółowe notatki.
Prawidłowa organizacja pracy nauczyciela wspomagającego wymaga uprządkowania informacji o wszystkich uczniach. Przydatny może okazać formularz Informacje o uczniu.
Nauczyciel wspomagający musi doskonale znać wyniki wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia oraz indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Warto wykorzystać dokument Formy wsparcia określone w IPET, aby wynotować najważniejsze informacje.
Po zakończeniu każdego półrocza nauczyciel wspomagający powinien przeprowadzić analizę skuteczności wspomagania w czasie zajęć edukacyjnych. Notatki warto prowadzić na bieżąco.
Organizując kształcenie specjalne dla ucznia z orzeczeniem dyrektor może stanąć przed koniecznością przydzielenia do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych nauczycielowi wspomagającemu. Sprawdź, czy prowadzenie zajęć indywidualnych i współorganizowanie kształcenia przez tego samego nauczyciela jest zgodne z prawem.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Do podstawowych obowiązków nauczycieli współorganizujących kształcenie należy wspieranie ucznia w czasie zajęć. Często jednak, szczególnie w przedszkolu, zdarza się, że uczeń w wybranym dniu tygodnia jest nieobecny na zajęciach, ponieważ uczestniczy w zajęciach terapeutycznych w innej placówce. Czy nieobecność ucznia uzasadnia ustalenie dla nauczyciela wspomagającego czterodniowego tygodnia pracy?
Zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, w przedszkolach ogólnodostępnych, i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności inne niż autyzm, w tym zespół Aspergera, niepełnosprawności sprzężone, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać dodatkowo nauczyciela wspomagającego, nauczyciela specjalistę lub pomoc nauczyciela. Pobierz wzór wniosku do organu o wyrażenie zgody na zatrudnienie nauczyciela/pomocy nauczyciela w celu organizacji kształcenia specjalnego
Wielu rodziców na czas zdalnego nauczania zgłasza chęć zrezygnowania ze wspomagania ucznia przez dodatkowo zatrudnionego nauczyciela, tzw. nauczyciela wspomagającego. Wówczas pojawia się pytanie – czy skoro nauczyciel nie może wypełniać swoich podstawowych obowiązków, to należy rozwiązać z nim stosunek pracy? Czy powierzając mu inne obowiązki, dyrektor szkoły narusza dyscyplinę finansów publicznych?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.