Nauczyciel współorganizujący kształcenie pełni w szkole szczególną rolę – wspiera ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w codziennym funkcjonowaniu edukacyjnym i społecznym. Jego zadania obejmują zarówno dostosowanie metod i form pracy, jak i współdziałanie z zespołem nauczycieli, specjalistami oraz rodzicami. To właśnie relacja szkoła – rodzice w dużej mierze decyduje o skuteczności podejmowanych działań. Gdy rodzice są włączeni w proces edukacyjny, łatwiej o spójne oddziaływania, które wzmacniają dziecko i budują jego poczucie bezpieczeństwa. Partnerstwo między nauczycielem współorganizującym a rodzicami pozwala nie tylko lepiej rozumieć potrzeby ucznia, ale też szybciej reagować na trudności i doceniać sukcesy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Jak efektywnie rozpocząć pracę jako nauczyciel współorganizujący kształcenie?
W przypadku tzw. nauczycieli wspomagających często dochodzi do zatrudnienia na podstawie art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela w związku z zaistnieniem potrzeby wynikającej z organizacji nauczania. Warto pamiętać, że zatrudnienie na czas określony, nawet jeżeli przewidziano je tylko na jeden rok, nie możliwości odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela.
Zgodnie z przepisami w oddziale integracyjnym zajęcia są prowadzone wspólnie z nauczycielem współorganizującym kształcenie integracyjne. Żadne regulacje nie mówią, że musi być to jedna osoba. Czy to oznacza, że do jednego oddziału integracyjnego można przydzielić dwóch różnych nauczycieli wspomagających dla uczniøw posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Analizując zakres obowiązków tzw. nauczycieli wspomagających trudno jest wskazać jednoznacznie, jakie konkretnie zadania należy mu powierzyć. Kluczowe jest bowiem ustalenie zasad współpracy z nauczycielem prowadzącym. Dowiedz się, czy nauczyciel wspomagający musi znać podstawę programową wszystkich zajęć oraz czy można nałożyć na niego obowiązek układania sprawdzianów dla uczniów z orzeczeniami.
Zakres zadań realizowanych przez nauczyciela wspomagającego określa rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Opracowując sprawozdanie z pracy nauczyciela wspomagającego warto odwołać odwoływać się do wskazanych w nim zadań, jednak równie istotne jest wykazanie innych realizowanych zadań oraz wniosków i rekomendacji do dalszej praca. Pobierz przykładowe sprawozdanie z pracy nauczyciela wspomagającego.
Uczniowie z zespołem Aspergera, tak samo jak pozostali uczniowie, mogą przed rozpoczęciem zajęć oraz po ich zakończeniu przebywać w świetlicy szkolnej. Czy w tym czasie w świetlicy musi przebywać z nim nauczyciel wspomagający?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Co do zasady zatrudnienie nauczycieli współorganizujących wynika z zaleceń zwartych w orzeczeniach. Nie ma podstawy prawnej umożliwiającej takie zatrudnienie, jeśli w szkole nie uczą się uczniowie posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Nie oznacza to jednak, że zatrudnienie takiego specjalisty nie jest możliwe. Sprawdź, co można zrobić, jeżeli sytuacja w klasie wymaga zapewnienia nauczycielowi prowadzącemu wsparcia, ale do klasy nie uczęszcza uczeń z orzeczeniem.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.