nauczyciel wspomagający

Nauczyciel wspomagający – czy dam radę w szkole ponadpodstawowej?  

Nauczyciel wspomagający – czy dam radę w szkole ponadpodstawowej?

Istnieją takie zagadnienia związane z pracą nauczyciela wspomagającego w szkole średniej, które budzą pewne obawy czy nawet lęki u osób, które zastanawiają się nad pracą na tym stanowisku. Dotyczą one przede wszystkim poziomu wiedzy przekazywanej uczniom w szkołach średnich. Wielu nauczycieli zastanawia się czy podoła. O ile szkoła podstawowa kojarzy się z materiałem, który każdy opanował – o tyle liceum czy technikum budzi obawy. W artykule autorka, nauczycielka pracująca z uczniami w spektrum autyzmu, udziela praktycznych wskazówek dla nauczycieli wspomagających rozpoczynających pracę w szkole ponadpodstawowej.

Wszyscy nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących czy zawodowych są specjalistami w swoich dziedzinach. Germanistka włada fenomenalnie niemieckim, fizyk zna wszystkie wzory, a matematyk rozwiąże każde zadanie. Informatyk złoży komputer zaczynając od skręcenia kabli, napisze program i stworzy stronę internetową. Wiedza o transporcie, gospodarce i magazynowaniu to coś zupełnie oczywistego dla logistyków. Zadanie nauczyciela współorganizującego polega natomiast na wcieleniu się rolę swoistego ogniwa łączącego wiedzę nauczycieli z możliwościami uczniów.
  Jak wspomagać ucznia na przedmiotach zawodowych? Wskazówki dla nauczyciela wspomagającego zatrudnionego w szkole kształcącej w zawodzie

Jak wspomagać ucznia na przedmiotach zawodowych? Wskazówki dla nauczyciela wspomagającego zatrudnionego w szkole kształcącej w zawodzie

Nie istnieje uniwersalny zestaw wskazówek „jak pracować” dla nauczyciela wspomagającego. Wynika to z tego, że każdy uczeń z orzeczeniem wymaga innego wsparcia i innego rodzaju pomocy. W szczególnej sytuacji są nauczyciele wspomagający zatrudnieni w szkołach kształcących w zawodzie. Czy w tym przypadku oraz wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej i kształcenia ogólnego niezbędna jest również specjalistyczna wiedza z zakresu przedmiotów zawodowych? W artykule dzielimy się wskazówkami, jak nauczyciel współorganizujący kształcenia może wspomagać ucznia na przedmiotach zawodowych.

Uczniowie w spektrum autyzmu uczęszczający do branżowej szkoły I stopnia oraz technikum realizują tę samą podstawę programową, co uczniowie bez orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Nauczyciele są zobowiązani do opracowania dla nich dostosowań, ale nie oznacza to obniżenia wymagań.  O tym, czy uczeń z niepełnosprawnością może kontynuować naukę w szkole kształcącej w zawodzie decyduje lekarz, który wydaje lub nie zaświadczenie zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu – art. 134 ust. 1 pkt 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Nauczyciel wspomagający musi liczyć się z tym, że każdy uczeń w spektrum będzie wymagał innego rodzaju wsparcia. Dobór rozwiązań powinien być dostosowany do konkretnych potrzeb ucznia. 
Sprawdź inne serwisy