nauczyciel wspomagający

  Jak wspomagać ucznia na przedmiotach zawodowych? Wskazówki dla nauczyciela wspomagającego zatrudnionego w szkole kształcącej w zawodzie

Jak wspomagać ucznia na przedmiotach zawodowych? Wskazówki dla nauczyciela wspomagającego zatrudnionego w szkole kształcącej w zawodzie

Nie istnieje uniwersalny zestaw wskazówek „jak pracować” dla nauczyciela wspomagającego. Wynika to z tego, że każdy uczeń z orzeczeniem wymaga innego wsparcia i innego rodzaju pomocy. W szczególnej sytuacji są nauczyciele wspomagający zatrudnieni w szkołach kształcących w zawodzie. Czy w tym przypadku oraz wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej i kształcenia ogólnego niezbędna jest również specjalistyczna wiedza z zakresu przedmiotów zawodowych? W artykule dzielimy się wskazówkami, jak nauczyciel współorganizujący kształcenia może wspomagać ucznia na przedmiotach zawodowych.

Uczniowie w spektrum autyzmu uczęszczający do branżowej szkoły I stopnia oraz technikum realizują tę samą podstawę programową, co uczniowie bez orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Nauczyciele są zobowiązani do opracowania dla nich dostosowań, ale nie oznacza to obniżenia wymagań.  O tym, czy uczeń z niepełnosprawnością może kontynuować naukę w szkole kształcącej w zawodzie decyduje lekarz, który wydaje lub nie zaświadczenie zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu – art. 134 ust. 1 pkt 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Nauczyciel wspomagający musi liczyć się z tym, że każdy uczeń w spektrum będzie wymagał innego rodzaju wsparcia. Dobór rozwiązań powinien być dostosowany do konkretnych potrzeb ucznia. 
  Zasady współpracy nauczyciela współorganizującego kształcenie z rodzicami – jak budować partnerstwo na rzecz ucznia?

Zasady współpracy nauczyciela współorganizującego kształcenie z rodzicami – jak budować partnerstwo na rzecz ucznia?

Nauczyciel współorganizujący kształcenie pełni w szkole szczególną rolę – wspiera ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w codziennym funkcjonowaniu edukacyjnym i społecznym. Jego zadania obejmują zarówno dostosowanie metod i form pracy, jak i współdziałanie z zespołem nauczycieli, specjalistami oraz rodzicami. To właśnie relacja szkoła – rodzice w dużej mierze decyduje o skuteczności podejmowanych działań. Gdy rodzice są włączeni w proces edukacyjny, łatwiej o spójne oddziaływania, które wzmacniają dziecko i budują jego poczucie bezpieczeństwa. Partnerstwo między nauczycielem współorganizującym a rodzicami pozwala nie tylko lepiej rozumieć potrzeby ucznia, ale też szybciej reagować na trudności i doceniać sukcesy.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak wygląda współpraca nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne z rodzicami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dlaczego jest fundamentem skutecznego wsparcia dziecka?
  • W jaki sposób wymiana informacji o dziecku, jego mocnych stronach i trudnościach wpływa na spójność działań dom – szkoła w procesie kształcenia?
  • Jakie są sprawdzone zasady dobrej komunikacji i dlaczego język wspierający, regularne kontakty oraz jasne granice roli nauczyciela współorganizującego budują zaufanie rodziców?
  • Z jakimi wyzwaniami najczęściej mierzy się nauczyciel współorganizujący proces kształcenia i jak szkoła może je rozwiązywać we współpracy z rodzicami i specjalistami?
  • Jakie praktyczne narzędzia pomagają w codziennej pracy z uczniem posiadającym orzeczenie?
  Nauczyciel współorganizujący kształcenie – pierwsze kroki w pracy

Nauczyciel współorganizujący kształcenie – pierwsze kroki w pracy

Jak efektywnie rozpocząć pracę jako nauczyciel współorganizujący kształcenie?

„Nauczyciel współorganizujący kształcenie – pierwsze kroki” to szkolenie, które dostarcza kluczowej wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozpoczęcia pracy na stanowisku nauczyciela współorganizującego kształcenie. Joanna Latosińska-Kulasek, doświadczona oligofrenopedagożka i pedagog specjalny, dzieli się praktycznymi wskazówkami, jak skutecznie nawiązać współpracę z uczniem, jego rodzicami oraz innymi nauczycielami. Szkolenie pomaga zrozumieć, jak stawić czoła wyzwaniom na różnych etapach edukacyjnych oraz jak zbudować pozytywną relację z uczniem, by zapewnić mu odpowiednie wsparcie.
Dlaczego warto wziąć udział w tym szkoleniu?
  • Dowiesz się, jakie kroki podjąć, aby skutecznie rozpocząć współpracę z uczniem i innymi nauczycielami.
  • Poznasz strategie budowania relacji z uczniem, które są kluczowe dla jego rozwoju i sukcesu edukacyjnego.
  • Nauczysz się, jak dostosowywać metody pracy i komunikacji do indywidualnych potrzeb ucznia, zwłaszcza w kontekście jego funkcjonowania społecznego i sensorycznego.
  • Zdobędziesz praktyczne narzędzia do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, które mogą pojawić się w codziennej pracy.
  • Będziesz w stanie efektywnie tworzyć i wdrażać indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne (IPET), które odpowiadają na specyficzne potrzeby uczniów.
Sprawdź inne serwisy