Pobierz infografikę, która zawiera podstawowe informacje na temat dokumentów prowadzonych przez nauczyciela wspomagającego.
Przeczytaj również:
Nie zawsze nauczyciel początkujący rozpoczynający prace w szkole będzie zatrudniony na okres dwóch lat szkolnych. Każdy nauczyciel, w tym nauczyciel początkujący może być zatrudniony na podstawie art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela w związku z potrzebą wynikającą z organizacji nauczania. Najczęściej w ten sposób na czas określony zatrudnia się nauczycieli wspomagających, ponieważ ich obecność w szkole uzależniona jest od rodzajów niepełnosprawności uczniów.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Analizując zakres obowiązków tzw. nauczycieli wspomagających trudno jest wskazać jednoznacznie, jakie konkretnie zadania należy mu powierzyć. Kluczowe jest bowiem ustalenie zasad współpracy z nauczycielem prowadzącym. Dowiedz się, czy nauczyciel wspomagający musi znać podstawę programową wszystkich zajęć oraz czy można nałożyć na niego obowiązek układania sprawdzianów dla uczniów z orzeczeniami.
Przepisy prawa oświatowego nie określają liczby tzw. nauczycieli wspomagających, których należy zatrudnić w szkole czy przedszkolu. Brak wytycznych dotyczy również szkół z oddziałami integracyjnymi. Czy to oznacza, że ten sam nauczyciel wspomagający może udzielać wsparcia uczniom w oddziale integracyjnym oraz uczniom z orzeczeniem w oddziałach ogólnodostępnych? Sprawdź, czy w szkole z oddziałem integracyjnym można zatrudnić tylko jednego nauczyciela wspomagającego. Artykuł omawia praktyczne kwestie dotyczące nauczycieli wspomagających w szkołach z oddziałami integracyjnymi oraz wyjaśnia, jakie są zasady i decyzje podejmowane przez dyrektora w kontekście wsparcia edukacyjnego uczniów z różnymi potrzebami.
Istnieją takie zagadnienia związane z pracą nauczyciela wspomagającego w szkole średniej, które budzą pewne obawy czy nawet lęki u osób, które zastanawiają się nad pracą na tym stanowisku. Dotyczą one przede wszystkim poziomu wiedzy przekazywanej uczniom w szkołach średnich. Wielu nauczycieli zastanawia się czy podoła. O ile szkoła podstawowa kojarzy się z materiałem, który każdy opanował – o tyle liceum czy technikum budzi obawy. W artykule autorka, nauczycielka pracująca z uczniami w spektrum autyzmu, udziela praktycznych wskazówek dla nauczycieli wspomagających rozpoczynających pracę w szkole ponadpodstawowej.
Nie zawsze współpraca nauczyciela przedmiotu z nauczycielem wspomagającym układa się w sposób satysfakcjonujący obie strony. Z kolei od tego, jak będzie układała się ta współpraca w dużym stopniu zależy efektywność kształcenia specjalnego. Warto więc zastanowić się nad opracowaniem programu współpracy między nauczycielem prowadzącym. Pobierz przykładowy program.
Przeczytaj również artykuł:
Konieczność zatrudnienia nauczyciela wspomagającego często pojawia się w trakcie trwania roku szkolnego, co wynika z faktu doręczenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. O ile nie budzi wątpliwości to, że nauczyciel zostanie zatrudniony na czas określony w związku z potrzebą wynikającą z organizacji nauczania, o tyle warto zastanowić się czy należy zatrudnić go do końca roku szkolnego czy raczej do ukończenia przez ucznia danego etapu edukacji. Sprawdź, które przepisy mają zastosowanie do zatrudnienia nauczyciela wspomagającego.
Praca nauczyciela wspomagającego na lekcji podlega obserwacjom na takich samych zasadach, jak ma to miejsce w odniesieniu do pozostałych nauczycieli. Pobierz Arkusz obserwacji nauczyciela współorganizującego kształcenie.
Zakres zadań realizowanych przez nauczyciela wspomagającego określa rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Opracowując sprawozdanie z pracy nauczyciela wspomagającego warto odwołać odwoływać się do wskazanych w nim zadań, jednak równie istotne jest wykazanie innych realizowanych zadań oraz wniosków i rekomendacji do dalszej praca. Pobierz przykładowe sprawozdanie z pracy nauczyciela wspomagającego.
Zapraszam do obejrzenia materiału video z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania dotyczące pracy nauczyciela wspomagającego w przedszkolu i szkole. Wykaz pytań, na które udzielono odpowiedzi znajduje się pod filmem.
Nauczyciel wspomagający pomaga uczniowi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz nauczycielom pracującym z nim. Przepisy prawa oświatowego nie precyzują, jaką dokumentację powinien prowadzić nauczyciel wspomagający, ale może on samodzielnie utworzyć teczkę nauczyciela wspomagającego, w której będzie gromadził informacje na temat swojej codziennej pracy i realizacji zadań wyznaczonych przez dyrektora.
Eksperci portalu ePedagogika.pl zaproponowali dokumenty, które mogą być włączone do takiej teczki. Ostatecznie o zakresie prowadzonej dokumentacji decyduje jednak dyrektor szkoły.
Przyjęcie do szkoły ucznia spoza obwodu zobowiązuje szkołę do wykonywania wszystkich obowiązków wynikających z przepisów prawa oświatowego. W razie dostarczenia orzeczenia o potrzebie kształcenia konieczne jest więc zorganizowania tego kształcenia i zapewnienia zajęć rewalidacyjnych. W odniesieniu do wskazanych przypadków trzeba zapewnić także wsparcie nauczyciela wspomagającego. Szkoła nie może odmówić zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, jeżeli uczeń z orzeczeniem mieszka poza obwodem szkoły.
Nie istnieje uniwersalny zestaw wskazówek „jak pracować” dla nauczyciela wspomagającego. Wynika to z tego, że każdy uczeń z orzeczeniem wymaga innego wsparcia i innego rodzaju pomocy. W szczególnej sytuacji są nauczyciele wspomagający zatrudnieni w szkołach kształcących w zawodzie. Czy w tym przypadku oraz wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej i kształcenia ogólnego niezbędna jest również specjalistyczna wiedza z zakresu przedmiotów zawodowych? W artykule dzielimy się wskazówkami, jak nauczyciel współorganizujący kształcenia może wspomagać ucznia na przedmiotach zawodowych.
Z artykułu dowiesz się m.in.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.