Przepisy prawa oświatowego nie odnoszą się szczegółowo do kwalifikacji nauczycieli dodatkowo zatrudnianych w szkole w celu współorganizowania kształcenia specjalnego i nie precyzują specjalności na kierunku pedagogika specjalna, jaka powinien ukończyć nauczyciel – w związku z tym to dyrektor podejmuje decyzję, czy ukończona specjalność pozwala na merytoryczne wypełnienie zadań przez nauczyciela w odniesieniu do potrzeb uczniów lub konkretnego ucznia. Sprawdź, gdzie szukać wskazówek dotyczących kwalifikacji, które powinien posiadać nauczyciel wspomagający dla dziecka z afazją.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – oprócz przygotowania pedagogicznego – wymagają ukończenia studiów na kierunku lub specjalności zgodnych z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami. W takim razie – czy ukończenie kierunku pedagogika specjalna uprawnia do zajmowania stanowiska nauczyciela wspomagającego, jeżeli specjalizacja nie zakładała przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela?
W odniesieniu do kwalifikacji nauczycieli zatrudnianych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych sformułowano jedynie wymóg posiadania przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej. Która specjalność zawiera treści kształcenia dotyczące pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową?
Sprawdzamy, czy nauczyciel, który skończył Akademię Pedagogiki Specjalnej o specjalności pedagogika terapeutyczna może prowadzić rewalidację z dzieckiem upośledzonym w stopniu lekkim.
„Nauczyciele wspomagający” to nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej – jeśli wymieniony psycholog nie posiada dodatkowo takich kwalifikacji to nie można mu powierzyć stanowiska „nauczyciela wspomagającego. Kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zostały szczegółowo opisane w § 15 ust. 1-3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, szczególnie wymieniono oligofrenopedagogikę.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.