Rehabilitant, który prowadzi zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, nie musi mieć ukończonych studiów na kierunku wczesne wspomaganie rozwoju. Konieczne jest jednak posiadanie przygotowania pedagogicznego. Sprawdź szczegóły.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Coraz więcej uczelni wyższych w swojej ofercie ma studia na kierunku psychologia, które są studiami jednolitymi magisterskimi, ale trwają tylko 3 lata lub 3,5 roku. Czy ukończenie takich studiów daje kwalifikacje do zajmowania stanowiska psychologa w przedszkolu, szkole lub placówce? Okazuje się, że tak, jednak trzeba pamiętać, że ostateczna decyzja o zatrudnieniu danej osoby należy do dyrektora.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole specjalnej mają osoby posiadające kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Warto jednak pamiętać, że wymóg ten nie dotyczy każdego, w tym w szczególności psychologa. Sprawdź, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel psycholog, aby móc pracować w szkole specjalnej. Czy w szkołach specjalnych można zatrudnia nauczycieli bez kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej?
Z artykułu dowiesz się:
Przepisy określające, jakie kwalifikacje są wymagane do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych budzą wiele wątpliwości. Kluczowe w podczas przydzielanie tych zajęć jest zbadanie, czy nauczyciel posiada kwalifikacje w zakresie określonego rodzaju niepełnosprawności, tj. niepełnosprawności, której dotyczy orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia. Rewalidacja nie powinna być bowiem prowadzona przez nauczyciela, który nie ma takiego przygotowania.
Przeczytaj również:
Wprawdzie żadne nowe przepisy nie zostały jeszcze opublikowane w Dzienniku Ustaw, jednak na stronie internetowej RCL pojawił się projekt rozporządzenia, w którym określono kwalifikacje wymagane od pedagoga specjalnego. Sprawdź, jakich kwalifikacji trzeba będzie wymagać od pedagogów specjalnych zatrudnianych w związku z wejściem w życie tzw. standardów zatrudniania nauczycieli specjalistów. To nie wszystko. Nowelizacja zmieni także wymagania stawiane przed nauczycielami zatrudnianymi w podmiotach leczniczych. Sprawdź szczegóły.
Nauczyciel praktycznej nauki zawodu w branżowej szkole I stopnia w młodzieżowym ośrodku wychowawczym powinien posiadać kwalifikacje w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii. Sprawdź, z których przepisów wynika taka konieczność.
Przepisy prawa oświatowego nie odnoszą się szczegółowo do kwalifikacji nauczycieli wspomagających. Nie precyzują specjalności na kierunku pedagogika specjalna, jaka powinien ukończyć nauczyciel. To dyrektor podejmuje decyzję czy specjalność pozwala na merytoryczne wypełnienie zadań w odniesieniu do potrzeb uczniów lub ucznia. Sprawdź, na co zwracać uwagę, gdy wspomaganie ma dotyczyć ucznia z afazją.
Jednym z wymogów prowadzenia przez placówkę wczesnego wspomagania rozwoju jest zatrudnianie specjalistów wymienionych w przepisach. Wśród nich wskazuje się na psychologa, jednak bez wskazania, jaką specjalność powinien ukończyć. Obecnie szkoły wyższe oferują studia podyplomowe dla psychologa prowadzącego zajęcia WWR. Sprawdzamy, czy ich ukończenie przez magistra psychologii jest obowiązkowe.
W odniesieniu do kwalifikacji nauczycieli zatrudnianych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych sformułowano jedynie wymóg posiadania przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej. Która specjalność zawiera treści kształcenia dotyczące pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową?
Przeczytaj aktualne artykuły:
Jedną z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Są to zajęcia dedykowane dzieciom z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Sprawdź, czy w przedszkolu może prowadzić je każdy nauczyciel wychowania przedszkolnego.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – oprócz przygotowania pedagogicznego – wymagają ukończenia studiów na kierunku lub specjalności zgodnych z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami. W takim razie – czy ukończenie kierunku pedagogika specjalna uprawnia do zajmowania stanowiska nauczyciela wspomagającego, jeżeli specjalizacja nie zakładała przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela?
„Nauczyciele wspomagający” to nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej – jeśli wymieniony psycholog nie posiada dodatkowo takich kwalifikacji to nie można mu powierzyć stanowiska „nauczyciela wspomagającego. Kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zostały szczegółowo opisane w § 15 ust. 1-3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, szczególnie wymieniono oligofrenopedagogikę.
Przeczytaj aktualny artykuł:
Od początku zeszłego roku szkolnego 2017/2018 podstawą do przeprowadzenia analizy kwalifikacji kandydatów jest nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Jednak w przypadku zatrudniania specjalistów do konkretnych problemów uczniów, nadal jest dużo wątpliwości. Przedstawiamy kwalifikacje nauczycieli, o które najczęściej Państwo pytają naszych ekspertów.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.