Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – oprócz przygotowania pedagogicznego – wymagają ukończenia studiów na kierunku lub specjalności zgodnych z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami. W takim razie – czy ukończenie kierunku pedagogika specjalna uprawnia do zajmowania stanowiska nauczyciela wspomagającego, jeżeli specjalizacja nie zakładała przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela?
Absolwent kierunku praca socjalna najprawdopodobniej nie posiada kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska nauczyciela tzw. wspomagającego. Można także przypuszczać, że nie posiada również przygotowania pedagogicznego. W związku z tym, aby odpowiedzieć na pytanie czy absolwent pedagogiki specjalnej ze specjalnością w zakresie praca socjalna nauczycielem wspomagającym, koniczne jest zweryfikowanie informacji zawartych w suplemencie do dyplomu ukończenia studiów lub indeksie.
Z uwagi na kierunek studiów, który przygotowuje do pracy w charakterze pracownika socjalnego, a nie nauczyciela mało prawdopodobne jest, że dana osoba może zostać zatrudniona na stanowisku nauczyciela wspomagającego.
W związku z tym kwestią zasadniczą jest ocena kwalifikacji do zatrudnienia na stanowisku nauczycielskim. Zgodnie z § 3 i 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – oprócz przygotowania pedagogicznego – wymagają ukończenia studiów na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami.
Dyrektor oceniając, czy osoba posiada przygotowanie pedagogiczne powinien wziąć pod uwagę § 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, zgodnie z którym, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przygotowaniu pedagogicznym - należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin.
Ponadto, zgodnie z dotychczasowymi standardami przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela, specjalności na kierunku pedagogika specjalna obejmują: surdopedagogikę, tyflopedagogikę, edukacje i rehabilitację osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogikę), pedagogikę leczniczą, socjo - i resocjalizację. Jak wynika z powyższego nie wymienia się wśród ww. specjalności pracy socjalnej.