Absolwent pedagogiki specjalnej ze specjalnością w zakresie praca socjalna nauczycielem wspomagającym?

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dodano: 30 sierpnia 2018
Dokument archiwalny
Pedagogika specjalna kwalifikacje praca socjalna

Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – oprócz przygotowania pedagogicznego – wymagają ukończenia studiów na kierunku lub specjalności zgodnych z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami. W takim razie – czy ukończenie kierunku pedagogika specjalna uprawnia do zajmowania stanowiska nauczyciela wspomagającego, jeżeli specjalizacja nie zakładała przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela?

Absolwent kierunku praca socjalna  najprawdopodobniej nie posiada kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska nauczyciela tzw. wspomagającego. Można także przypuszczać, że  nie posiada również przygotowania pedagogicznego. W związku z tym, aby odpowiedzieć na pytanie  czy absolwent pedagogiki specjalnej ze specjalnością w zakresie praca socjalna nauczycielem wspomagającym, koniczne jest zweryfikowanie informacji zawartych w suplemencie do dyplomu ukończenia studiów lub indeksie.

Pracownik socjalny nie jest nauczycielem...

Z uwagi na kierunek studiów, który przygotowuje do pracy w charakterze pracownika socjalnego, a nie nauczyciela mało prawdopodobne jest, że dana osoba może zostać zatrudniona na stanowisku nauczyciela wspomagającego.

W związku z tym kwestią zasadniczą jest ocena kwalifikacji do zatrudnienia na stanowisku nauczycielskim. Zgodnie z §  3 i 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – oprócz przygotowania pedagogicznego – wymagają ukończenia studiów na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami.

Specjalność  praca socjalna nie przygotowuje w mojej ocenie do realizacji zadań podejmowanych w szkole w odniesieniu do dzieci z niepełnosprawnością, w tym jako tzw. nauczyciel wspomagający.

... szczególnie, gdy nie posiada przygotowania pedagogicznego

Dyrektor oceniając, czy osoba posiada przygotowanie pedagogiczne powinien wziąć pod uwagę §  2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, zgodnie z którym,  ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przygotowaniu pedagogicznym - należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin.

Specjalności na kierunku pedagogika specjalna zgodnie ze standardami kształcenia

Ponadto, zgodnie z dotychczasowymi standardami przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela, specjalności na kierunku pedagogika specjalna obejmują: surdopedagogikę, tyflopedagogikę, edukacje i rehabilitację osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogikę), pedagogikę leczniczą, socjo -  i resocjalizację. Jak wynika z powyższego nie wymienia się wśród ww. specjalności pracy socjalnej.

W związku z powyższym oceniam, że osoba, która nie ukończyła jednej z wymienionych wyżej specjalizacji, nie spełnia obecnie wymagań do zajmowania stanowiska tzw. nauczyciela wspomagającego.
Dodano: 30 sierpnia 2018

Autor: Marzenna Czarnocka

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy