Wprawdzie żadne nowe przepisy nie zostały jeszcze opublikowane w Dzienniku Ustaw, jednak na stronie internetowej RCL pojawił się projekt rozporządzenia, w którym określono kwalifikacje wymagane od pedagoga specjalnego. Sprawdź, jakich kwalifikacji trzeba będzie wymagać od pedagogów specjalnych zatrudnianych w związku z wejściem w życie tzw. standardów zatrudniania nauczycieli specjalistów. To nie wszystko. Nowelizacja zmieni także wymagania stawiane przed nauczycielami zatrudnianymi w podmiotach leczniczych. Sprawdź szczegóły.
Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji opublikowano długo wyczekiwany projekt rozporządzenia MEiN zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. W projekcie tym określono, jakie wymagania będzie musiał posiadać pedagog specjalny, czyli nauczyciel zatrudniony na nowym stanowisku przewidzianym w Karcie Nauczyciela od 1 września 2022 r.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach będzie posiadała osoba, która ukończyła:
Jak widać, od pedagogów specjalnych wymagane będzie ukończenie jednolitych studiów magisterskich, studiów pierwszego lub drugiego stopnia na kierunku pedagogika specjalna albo pedagogika wraz dodatkowym przygotowaniem w zakresie pedagogiki specjalnej. Docelowo wymagane będzie więc ukończenie wskazanego w rozporządzeniu kierunku. Przewidziano jednak przepisy przejściowe, dzięki którym pedagogiem specjalnym może zostać również nauczyciel, który nie ukończył studiów z pedagogiki specjalnej lub pedagogiki, lecz uzupełniał wykształcenie na studiach podyplomowych.
Zgodnie z projektowanym § 30a rozporządzenia:
Do dnia 31 sierpnia 2026 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego:
W projekcie rozporządzenia przewidziano również zmianę dotyczącą kwalifikacji wymaganych od nauczycieli zatrudnianych w przedszkolach, szkołach i oddziałach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych. Stanowi to odpowiedź na wpływające do Ministerstwa Edukacji i Nauki postulaty, wskazujące na trudności w pozyskaniu nauczycieli posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki leczniczej lub terapeutycznej. Taki wymóg poważnie utrudnia funkcjonowanie już istniejących przedszkoli, szkół i oddziałów specjalnych, jak i tworzenie nowych.
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują przepisy zobowiązujące do zapewnienia przez podmiot leczniczy udzielający świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień dzieci i młodzieży na II poziomie referencyjnym, realizacji obowiązku szkolnego w miejscu udzielania świadczeń w ramach oddziału dziennego.
Brak funkcjonującej na terenie podmiotu leczniczego szkoły lub oddziału specjalnego uniemożliwia zawarcie umowy o realizację świadczeń. Tym samym ogranicza dostępność opieki psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży. Jako wystarczające do realizacji zadań w przedszkolach, szkołach i oddziałach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych są wskazywane kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkola lub danego typu szkoły.
W związku z powyższym zaproponowano, aby kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach zorganizowanych w podmiotach leczniczych posiadała osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela. Natomiast w przypadku nauczania języków obcych w tych przedszkolach, szkołach i oddziałach wystarczą kwalifikacje określone w § 12 nowelizowanego rozporządzenia. Nie będzie zatem konieczne posiadanie przygotowania w zakresie pedagogiki leczniczej czy terapeutycznej.
Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (projekt z 1 sierpnia 2022 r.).
Opracowanie: Marta Wysocka