W Dzienniku Ustaw ogłoszono dwa rozporządzenia zmieniające przepisy dotyczące zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zmiany dotyczą dodania zadań pedagoga specjalnego. Sprawdź, jakie obowiązki od 1 września będą wypełniali nauczyciele pedagodzy specjalni.
Przeczytaj również:
Od 1 września w przedszkolach i szkołach zatrudniani będą nauczyciele na nowym stanowisku – pedagoga specjalnego. Z uwagi na fakt, że dotychczas takie stanowisko nauczycielskie nie funkcjonowało w systemie oświaty, konieczne było znowelizowanie przepisów o określenie zadań tych nauczycieli.
W Dzienniku Ustaw RP opublikowano:
Zgodnie z nowymi regulacjami, do zadań pedagoga specjalnego w szkole i placówce należy w szczególności:
1. współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
2. współpraca z zespołem, o którym mowa w przepisach o organizacji kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów z niepełnosprawnością, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym – w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
3. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
4. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom,
5. współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, o których mowa w [przepisach o organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
6. przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki mającego na celu podnoszenie jakości edukacji włączającej.
Co ciekawe, w pierwszej wersji projektu zakładano, że wśród zadań pedagoga specjalnego będzie mieściła się współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w podejmowaniu działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ostatecznie jednak do zadań pedagoga specjalnego należała będzie współpraca z ww. podmiotami w rekomendowaniu dyrektorowi szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i placówki oraz dostępności.
Inną zmianą, tym razem tylko redakcyjną, jest wskazanie, że nowy specjalista współpracuje z nauczycielami w prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły i placówki.