nowości oświatowe

Lex Czarnek wraca do Sejmu - sprawdź, co przewiduje kolejny projekt poselski nowelizacji ustaw prawa oświatowego. Czy kurator zyska kompetencje?

Lex Czarnek wraca do Sejmu. Znamy nowy projekt poselski ustawy zmieniającej Prawo oświatowe

Aktualizacja 4 listopada 2022 r. Ustawa Lex Czarnek 2.0 uchwalona przez Sejm – będzie nowelizacja prawa oświatowego

Na stronie internetowej Sejmu zamieszczono projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Projekt datowany na 20 października 2022 r. przewiduje wprowadzenie rozwiązań proponowanych już wcześniej w nowelizacji określanej mianem Lex Czarnek. Teraz procedowany będzie projekt Lex Czarnek 2.0.

Uczniowie z Ukrainy od 1 września 2022 r. – organizacja kształcenia, wychowania i opieki w roku szkolnym 2022/2023

Uczniowie z Ukrainy od 1 września 2022 r. – organizacja kształcenia, wychowania i opieki w roku szkolnym 2022/2023

Dzieci i młodzież, która przybyła do Polski w związku z wybuchem wojny w Ukrainie w roku szkolnym, 2022/2023 r. może od 1 września kontynuować naukę w polskich szkołach. Co ważne – utrzymano wiele szczególnych rozwiązań dotyczących ich kształcenia. To jednak nie wszystko, bo w nowelizacji rozporządzenia i ustawy niektóre przepisy zmieniono w ten sposób, aby ułatwić dyrektorom organizację pracy. Poznaj zasady organizacji i realizacji kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2022/2023.

W minionym roku szkolnym liczebność oddziałów przedszkolnych oraz klas I-III szkoły podstawowej mogła zostać zwiększona, jeżeli miało to na celu zapewnienie miejsca dla dzieci z Ukrainy. Taka możliwość będzie również w roku szkolnym, o czym stanowią § 7 i § 8 rozporządzenia MEiN z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy. W roku szkolnym 2022/2023 liczba dzieci w:
  • oddziałach przedszkolnych może zostać zwiększono na o troje dzieci z Ukrainy, łączna liczba dzieci nie może przekroczyć 28,
  • klasach I-III szkoły podstawowej może zostać zwiększona o czterech uczniów będących obywatelami Ukrainy, łączna liczba uczniów nie może przekraczać 29.
Co jednak ważne, jeżeli liczebność klas I-III szkoły podstawowej została już zwiększona, to liczba kolejnych uczniów jest odpowiednio niższa. Innymi słowy, do klasy można przyjąć:
  • 3 uczniów będących obywatelami Ukrainy, gdy liczba uczniów w oddziale funkcjonującym ze zwiększoną liczbą uczniów wynosi 26,
  • 2 uczniów będących obywatelami Ukrainy, gdy liczba uczniów w oddziale funkcjonującym ze zwiększoną liczbą uczniów wynosi 27.
Liczba uczniów może zostać zwiększona również w oddziałach przedszkoli i szkół integracyjnych oraz oddziałach integracyjnych w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. W tym przypadku liczba uczniów może zostać zwiększona maksymalnie o dwóch uczniów pochodzących z Ukrainy (§ 9 rozporządzenia MEiN z 21 marca 2022 r.). Analogiczne rozwiązanie przewidziano dla grup wychowawczych w:
  • specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym,
  • specjalnym ośrodku wychowawczym,
  • młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
  • młodzieżowym ośrodku socjoterapii,
  • ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym,
  • placówki zapewniającej opiekę i wychowanie uczniom pobierającym naukę poza miejscem stałego zamieszkania.
W tym przypadku liczba uczniów w grupie może zostać zwiększona o maksymalnie 2 wychowanków z niepełnosprawnością, będących obywatelami Ukrainy (§ 10 rozporządzenia MEiN z 21 marca 2022 r.).
Dołączenie do szkół licznej grupy dzieci z Ukrainy sprawiło, że konieczne stało się również zwiększenie dopuszczalnej liczebności grup na zajęciach świetlicowych. Co do zasady bowiem na zajęciach świetlicowych w szkole podstawowej ogólnodostępnej pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów (§ 7 rozporządzenia MEN z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli). Natomiast w przypadku przyjęcia uczniów – ofiar konfliktu w Ukrainie, liczba ta może zostać zwiększona o maksymalnie 4 uczniów. Co ważne, pod opieką jednego nauczyciela w szkole ogólnodostępnej i integracyjnej, może znajdować się nie 5, ale aż 7 uczniów z niepełnosprawnością (§ 11 rozporządzenia z 21 marca 2022 r.).

Z artykułu dowiesz się:

  • Które rozwiązania z roku szkolnego 2021/2022 zostały utrzymane?
  • Jakie nowe rozwiązania wprowadzono od 1 września 2022 r.?
  • Ilu uczniów mogą liczyć oddziały przedszkolne i klasy I-III?
  • Czy w roku szkolnym 2022/2023 nadal będzie zwiększona liczba uczniów na zajęciach świetlicowych oraz w oddziałach integracyjnych?
  • Którym nauczycielom można przydzielić godziny ponadwymiarowe ponad limitem?
  • Czy nauczyciele na świadczeniu kompensacyjnym mogą pracować tylko w oddziałach przygotowawczych?
  • Ile godzin dodatkowego języka polskiego trzeba zagwarantować uchodźcom z Ukrainy?
  • Jakie będą warunki ukończenia szkoły podstawowej przez ucznia z Ukrainy w roku szkolnym 2022/2023?
Pedagog specjalny w szkołach i przedszkolach od 1 września 2022 r. – kwalifikacje, pensum, zadania, prowadzone zajęcia

Pedagog specjalny w szkołach i przedszkolach od 1 września 2022 r. – kwalifikacje, pensum, zadania, prowadzone zajęcia

Obowiązek zatrudnienia pedagoga specjalnego od 1 września 2022 r. dotyczy wszystkich przedszkoli i szkół, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50. Kto może zostać pedagogiem specjalnym? Które kwalifikacje pozwalają na bezterminowe zatrudnienie, a które tylko do końca roku szkolnego 2025/2026? Sprawdź szczegóły dotyczące zatrudniania nowego specjalisty w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych.

Kwalifikacje pedagoga specjalnego od 1 września 2022 r.
Szczegółowe omówienie kwalifikacji wymaganych od specjalistów, w tym pedagogów specjalnych znajduje się w artykule: W tym miejscu przypomnę krótko, że zgodnie z projektem rozporządzenia MEiN kwalifikacje wymagane od pedagoga specjalnego dzielą się na te, które dają bezterminowe oraz terminowe uprawnienia do zajmowania tego stanowiska
Bezterminowo pedagogiem specjalnym będą mogły być osoby, które ukończyły:
  1. jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna i posiadają przygotowanie pedagogiczne lub
  2. jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej, i posiadają przygotowanie pedagogiczne, lub
  3. jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki, i posiadają przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyły kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub w zakresie edukacji włączającej.
Studia, o których mowa w pkt 1 i 2, czyli na kierunku pedagogika specjalna bądź w zakresie pedagogiki specjalnej, zgodnie z wyjaśnieniami MEiN należy łączyć z następującymi kierunkami studiów lub specjalizacjami:
  • rewalidacja (niegdysiejsza nazwa „pedagogiki specjalnej”),
  • resocjalizacja,
  • surdopedagogika,
  • tyflopedagogika,
  • oligofrenopedagogika,
  • edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
  • edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną,
  • pedagogika resocjalizacyjna,
  • pedagogika zdolnych i uzdolnionych,
  • logopedia tylko jeśli są to studia pięcioletnie, dające tytuł magistra pedagogiki specjalnej ze specjalnością logopedia,
  • pedagogika korekcyjna.

Z artykułu dowiesz się m.in.

  • Jakie kwalifikacje musi mieć pedagog specjalny?
  • Co robi pedagog specjalny? Jakie zajęcia prowadzi?
  • Ile wynosi pensum pedagoga specjalnego?
  • Czy można łączyć pracę na stanowiskach pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego?
  • Jak obliczyć minimalny wymiar etatu pedagoga specjalnego?
Sprawdź inne serwisy