Zdalne nauczanie w razie zawieszenia zajęć – nowelizacja przepisów o nauce zdalnej

Dodano: 24 maja 2022
Zdalne nauczanie w razie zawieszenia zajęć – nowelizacja przepisów o nauce zdalnej

Nowo podpisana ustawa o zmianie ustawy o systemie oświato oraz niektórych innych ustaw zawiera szereg regulacji dotyczących zawieszenia zajęć i wprowadzenia w szkole nauki zdaniem niezależnie od pandemii. Co czeka nas od 1 września 2022 r.?

Okoliczności zawieszenia zajęć określone w ustawie

Pierwszą istotną zmianą jest uregulowanie okoliczności, w których dojdzie do ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, na poziomie ustawy, a nie w rozporządzeniu.

Od 1 września 2022 r. zajęcia w przedszkolach, szkołach i placówkach będą mogły zostać zawieszone w przypadku:

  • zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
  • temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
  • zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
  • innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.

Przez przedszkole należy rozumieć również oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i inne formy wychowania przedszkolnego.

W rozporządzeniu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Rozporządzenie określa natomiast zasady i tryb zawieszenia.

Nowelizacja wprowadza obowiązek zorganizowania zdalnego nauczania na czas zawieszenia zajęć

Ważną regulacją wprowadzoną przez nowelizację ustawy z 14 grudnia Prawo oświatowe, jest nałożenie na dyrektora obowiązku zorganizowania zdalnego nauczania, jeżeli zajęcia zostały zawieszone na okres przekraczający dwa dni.

W nowelizacji wprowadzono obowiązek przejścia na nauczanie zdalne w sytuacji, gdy zawieszenie zajęć zostało wprowadzone na okres dłuższy niż 2 dni. Zajęcia i lekcje prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość powinny odbywać się nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.

Jeżeli stacjonarne prowadzenie zajęć nie będzie możliwe, szkoła musi realizować je na odległość.

Obowiązek wprowadzenia nauki zdalnej zachodzi w przypadku zawieszenia z wymienionych wyżej powodów. Od 1 września nie będzie on zatem dotyczył wyłącznie przypadków dotyczących zagrożenia oraz konieczności przeciwdziałania i zwalczania COVID-19.

Nauki zdalnej nie trzeba będzie organizować, jeżeli organy wyrażą zgodę

W niektórych, szczególnie uzasadnionych przypadkach zorganizowanie zdalnego nauczania nie będzie obowiązkowe. Ustawa nie wskazuje, o jakie szczególnie uzasadnione przypadki chodzi. Oznacza to, że ich katalog jest otwarty. Jednak odstąpienie od zorganizowania nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wymaga uzyskania zgody organu prowadzącego oraz pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Odstąpienie od prowadzenia zajęć w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświatowych będzie sytuacją wyjątkową. Dyrektor szkoły, przedszkola i placówki nie może samodzielnie zadecydować o tym, że w czasie zawieszenia nie zorganizuje dla uczniów nauczania zdalnego.

Sposoby organizacji i metody nauki dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży

Zgodnie z art. 125a ust. 3 ustawy Prawo oświatowe w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2022 r., nauczanie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość ma być prowadzone:

  • z wykorzystaniem narzędzia informatycznego wskazanego w art. 44a ust. 1 Prawa oświatowego (informacja zostanie zamieszczona na stronie internetowej resoru edukacji),
  • z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem i rodzicem,
  • przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub
  • w inny sposób umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.

Wybór sposobu prowadzenia nauczania powinien być uzależniony m.in. od wieku uczniów. W przypadku dzieci starszych i uczniów, którzy posiadają kompetencje cyfrowe do korzystania z narzędzi informatycznych możliwe będzie prowadzenie zajęć przede wszystkim za pomocą narzędzia informatycznego. W przypadku dzieci młodszych metody współpracy są bardziej angażujące rodziców z uwagi na konieczność sprawowania opieki, nadzorowania bezpieczeństwa czy technicznego wsparcia korzystania z laptopa. Dlatego też pozostawiono dyrektorowi możliwość zastosowania innego sposobu umożliwiającego kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.

O przyjętych sposobach realizacji zajęć w szkole dyrektor musi poinformować:

  • organ prowadzący,
  • organ nadzoru pedagogicznego.

Konieczna zmiana statutu na wypadek zawieszenia zajęć stacjonarnych w szkole

Szczegółowe zasady dotyczące organizacji edukacji zdalnej zostaną uregulowane w nowym rozporządzeniu ministra edukacji i nauki. Co ważne, w szkołach, przedszkolach i placówkach niezbędne będzie wprowadzenie do statutów nowych rozwiązań w zakresie szczegółowej organizacji zajęć zdalnych. W statutach placówek oświatowych określone mają zostać:

  • technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji tych zajęć,
  • sposób przekazywania uczniom materiałów niezbędnych do realizacji zajęć,
  • warunki bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach w odniesieniu do przyjętych technologii (z uwzględnieniem przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia),
  • sposób potwierdzania obecności na zajęciach (uczestnictwa w zajęciach).

Statut będzie musiał zawierać zasady realizacji zadań i funkcjonowania szkoły, przedszkola i placówki w sytuacji zawieszenia zajęć stacjonarnych.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Opisane zasady zawieszania zajęć oraz wprowadzania zdalnego nauczania będą obowiązywały od 1 września 2022 r.

Przeczytaj również:

Opracowanie: Marta Wysocka

Tematyka

Sprawdź inne serwisy