Nowo podpisana ustawa o zmianie ustawy o systemie oświato oraz niektórych innych ustaw zawiera szereg regulacji dotyczących zawieszenia zajęć i wprowadzenia w szkole nauki zdaniem niezależnie od pandemii. Co czeka nas od 1 września 2022 r.?
Pierwszą istotną zmianą jest uregulowanie okoliczności, w których dojdzie do ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, na poziomie ustawy, a nie w rozporządzeniu.
Od 1 września 2022 r. zajęcia w przedszkolach, szkołach i placówkach będą mogły zostać zawieszone w przypadku:
Przez przedszkole należy rozumieć również oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i inne formy wychowania przedszkolnego.
W rozporządzeniu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Rozporządzenie określa natomiast zasady i tryb zawieszenia.
Ważną regulacją wprowadzoną przez nowelizację ustawy z 14 grudnia Prawo oświatowe, jest nałożenie na dyrektora obowiązku zorganizowania zdalnego nauczania, jeżeli zajęcia zostały zawieszone na okres przekraczający dwa dni.
W nowelizacji wprowadzono obowiązek przejścia na nauczanie zdalne w sytuacji, gdy zawieszenie zajęć zostało wprowadzone na okres dłuższy niż 2 dni. Zajęcia i lekcje prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość powinny odbywać się nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.
Obowiązek wprowadzenia nauki zdalnej zachodzi w przypadku zawieszenia z wymienionych wyżej powodów. Od 1 września nie będzie on zatem dotyczył wyłącznie przypadków dotyczących zagrożenia oraz konieczności przeciwdziałania i zwalczania COVID-19.
W niektórych, szczególnie uzasadnionych przypadkach zorganizowanie zdalnego nauczania nie będzie obowiązkowe. Ustawa nie wskazuje, o jakie szczególnie uzasadnione przypadki chodzi. Oznacza to, że ich katalog jest otwarty. Jednak odstąpienie od zorganizowania nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wymaga uzyskania zgody organu prowadzącego oraz pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Odstąpienie od prowadzenia zajęć w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświatowych będzie sytuacją wyjątkową. Dyrektor szkoły, przedszkola i placówki nie może samodzielnie zadecydować o tym, że w czasie zawieszenia nie zorganizuje dla uczniów nauczania zdalnego.
Zgodnie z art. 125a ust. 3 ustawy Prawo oświatowe w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2022 r., nauczanie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość ma być prowadzone:
Wybór sposobu prowadzenia nauczania powinien być uzależniony m.in. od wieku uczniów. W przypadku dzieci starszych i uczniów, którzy posiadają kompetencje cyfrowe do korzystania z narzędzi informatycznych możliwe będzie prowadzenie zajęć przede wszystkim za pomocą narzędzia informatycznego. W przypadku dzieci młodszych metody współpracy są bardziej angażujące rodziców z uwagi na konieczność sprawowania opieki, nadzorowania bezpieczeństwa czy technicznego wsparcia korzystania z laptopa. Dlatego też pozostawiono dyrektorowi możliwość zastosowania innego sposobu umożliwiającego kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
O przyjętych sposobach realizacji zajęć w szkole dyrektor musi poinformować:
Szczegółowe zasady dotyczące organizacji edukacji zdalnej zostaną uregulowane w nowym rozporządzeniu ministra edukacji i nauki. Co ważne, w szkołach, przedszkolach i placówkach niezbędne będzie wprowadzenie do statutów nowych rozwiązań w zakresie szczegółowej organizacji zajęć zdalnych. W statutach placówek oświatowych określone mają zostać:
Statut będzie musiał zawierać zasady realizacji zadań i funkcjonowania szkoły, przedszkola i placówki w sytuacji zawieszenia zajęć stacjonarnych.
Opisane zasady zawieszania zajęć oraz wprowadzania zdalnego nauczania będą obowiązywały od 1 września 2022 r.