Szczegółowe warunki organizowania i prowadzenia zajęć zdalnych – nauka zdalna od 1 września 2022 r.

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 26 lipca 2022
Szczegółowe warunki organizowania i prowadzenia zajęć zdalnych - nauka zdalna od 1 września 2022 r.

Od 1 września 2022 r. w przedszkolach, szkołach i placówkach będzie można organizować zdalne nauczanie także w czasie poza stanem epidemii czy zagrożenia epidemicznego. Szczegółowe zasady organizacji takich zajęć określi rozporządzenie, którego projekt został już opublikowany. Dowiedz się, jakie rozwiązania przewiduje nowy projekt rozporządzenia.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie kwestie uregulują nowe przepisy Ministerstwa Edukacji i Nauki?
  • W których przypadkach dyrektor będzie musiał zorganizować zdalne nauczanie?
  • Czy wszystkie jednostki systemu oświaty muszą zorganizować zdalne zajęcia w sytuacji zawieszenia pracy?
  • Jak rozporządzenie reguluje kwestię kształcenia specjalnego w razie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty?
  • Czy będzie możliwość organizacji nauki zdalnej w szkole?
  • Jakie są założenia dla zasad organizowania i prowadzenia zdalnych zajęć koniecznego z powodu zawieszenia zajęć ze względu na wystąpienie sytuacji wymienionych w ustawie?

Nowy przepis o nauce zdalnej w ustawie Prawo oświatowe

Zgodnie z art. 125a ust. 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, który zacznie obowiązywać od 1 września 2022 r., minister w drodze rozporządzenia określi szczegółowe warunki organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne uczniów, a także konieczność zapewnienia uczniom i rodzicom indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz właściwego przebiegu procesu kształcenia. Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt tego rozporządzenia.

Nowy projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad zdalnego nauczania

Projektowane rozporządzenie określa szczegółowe warunki organizowania i prowadzenia zajęć zdalnych w:

  • przedszkolach,
  • oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych,
  • innych formach wychowania przedszkolnego,
  • szkołach wszystkich typów
  • placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 3–8 i 10 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Dyrektor będzie miał obowiązek zorganizowania zajęć zdalnych w sytuacji, gdy zajęcia zostaną zawieszone z powodów zewnętrznych. Zgodnie z nowym art. 125a ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, zajęcia w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
  1. zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
  2. temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
  3.  zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
  4. nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów innego niż określone w pkt 1-3 – w przypadkach i trybie określonych w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
Przeczytaj więcej:

Organizując zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość należy mieć na uwadze przede wszystkim:

  • indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne uczniów,
  • konieczność zapewnienia uczniom i rodzicom indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia
  • zapewnienie właściwego przebiegu kształcenia.

Dlatego też, opierając się na sprawdzonych w praktyce rozwiązaniach obowiązujących w okresie epidemii COVID-19, zaproponowano, aby organizacja zajęć uwzględniała w szczególności:

  • równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
  • zróżnicowanie zajęć w każdym dniu;
  • możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
  • łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
  • ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;
  • konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.

Projekt zakłada, że zajęcia zdalne będą organizowane w oddziałach, grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej, grupie klasowej, grupie międzyklasowej lub grupie wychowawczej.

Godzina zajęć lekcyjnych będzie trwała od 30 do 60 minut

Zakłada się, że godzina lekcyjna zajęć edukacyjnych będzie trwać 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dyrektor będzie mógł dopuścić prowadzenie ich w czasie nie krótszym niż 30 minut i nie dłuższym niż 60 minut.

Nauka zdalna w szkołach a obowiązek organizowania konsultacji

W projekcie rozporządzenia przewidziano przepisy zobowiązujące, do zapewnienia każdemu uczniowi i rodzicom indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia w okresie prowadzenia zajęć zdalnych.

Jeżeli nie będzie to zagrażało zdrowiu lub bezpieczeństwu uczniów, konsultacje mają odbywać się w bezpośrednim kontakcie ucznia z nauczycielem.

Będzie można zmienić treści nauczania i rozkładu zajęć

W związku z prowadzeniem w przedszkolu, szkole, innej formie wychowania przedszkolnego lub placówce zajęć zdalnych, modyfikacji będą mogły ulec:

  • tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć wynikających z ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas (semestrów) oraz tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych;
  • tygodniowy lub semestralny rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w szkole zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

O tym czy istnieje potrzeba modyfikacji ww. treści nauczania oraz rozkładu zajęć zadecyduje dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną. Jeżeli zapadnie decyzja, aby czasowo zmodyfikować tygodniowy zakres treści lub rozkład zajęć, dyrektor musi niezwłocznie poinformować o tym organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

Możliwość zmodyfikowania programu wychowawczo-profilaktycznego

Ponadto, jeżeli zawieszenie zajęć nastąpi z powodu wystąpienia na danym terenie:

  • zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną lub
  • nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów (innego niż nieodpowiednia temperatura zewnętrzna lub w pomieszczeniu, w którym odbywają się zajęcia, impreza ogólnopolska lub międzynarodowa)

– dyrektor, w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców, będzie mógł zmodyfikować program wychowawczo-profilaktyczny.

Uwzględniono organizację kształcenia zawodowego

W szkołach prowadzących kształcenia zawodowe, placówkach kształcenia ustawicznego oraz centrach kształcenia zawodowego w przypadku zawieszenia zajęć:

  • zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu,
  • zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego praktycznego realizowane w formach pozaszkolnych

nie będą realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia niezrealizowane w okresie zawieszenia, uczeń będzie uzupełniał po zakończeniu okresu zawieszenia.

Projekt rozporządzenia dopuszcza jednak wyjątki w tym zakresie. W przypadku praktyk zawodowych w technikach, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych uczeń będzie miał możliwość realizowania tych praktyk z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w formie:

  • projektu edukacyjnego, realizowanego we współpracy z pracodawcą lub osobą prowadzącą indywidualne gospodarstwo rolne, polegającego na zespołowym lub indywidualnym działaniu ucznia lub uczniów realizowanym pod kierunkiem opiekuna praktyk zawodowych, którego celem jest rozwiązanie określonego problemu związanego z zawodem, w ramach którego uczeń odbywa te praktyki, lub
  • wirtualnego przedsiębiorstwa polegającego na uczestniczeniu ucznia w symulacji komputerowej odpowiadającej funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w warunkach rzeczywistych, podczas której uczeń wykonuje działania lub podejmuje decyzje związane ze specyfiką zawodu, w ramach którego odbywa te praktyki.

Rozporządzenie odnosi się też do kształcenia specjalnego

W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor będzie obowiązany przekazać uczniom, rodzicom i nauczycielom informacje o sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie organizacji:

  • kształcenia specjalnego,
  • pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
  • indywidualnego nauczania,
  • zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
  • zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  • zajęć dodatkowej bezpłatnej nauki języka polskiego (dla osób niebędących obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki
  • dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania (dla osób niebędących obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki oraz obywateli polskich, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki).

Dla uczniów z niepełnosprawnościami będzie można prowadzić zajęcia w szkole

Projekt rozporządzenia przewiduje także szczególne rozwiązania w przypadku uczniów, którzy z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie mogą realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania. W tych przypadkach dyrektor, na wniosek rodziców ucznia, będzie obowiązany zorganizować zajęcia na terenie przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki:

  • w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą zajęcia lub
  • z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość

 – o ile możliwe będzie zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pod warunkiem, że na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.

Zajęcia w szkole także dla dzieci i młodzieży w trudnej sytuacji rodzinnej

Z kolei w przypadku uczniów, będących w trudnej sytuacji rodzinnej, z powodu której nie mogą realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, dyrektor będzie mógł, na wniosek rodziców ucznia, zorganizować dla niego zajęcia na terenie przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki:

  • w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą zajęcia lub
  • z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość

 – o ile zapewni bezpieczne i higieniczne warunki nauki na terenie przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki, do której uczęszcza uczeń, a na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.

W uzasadnionych przypadkach, w szczególności, gdy nie będzie możliwe zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie jednostki systemu oświaty, dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym będzie mógł zorganizować zajęcia w innym miejscu, które wskaże mu organ prowadzący, np. w młodzieżowym domu kultury, bibliotece pedagogicznej, w bursie.

W czasie edukacji zdalnej dopuszczalne będą wycieczki

W projekcie rozporządzenia wskazano również, że w okresie prowadzenia zajęć zdalnych możliwe będzie organizowanie dla uczniów wycieczek w ramach krajoznawstwa i turystyk. Wycieczki będą mogły odbywać się, jeżeli nie będzie zagrożone bezpieczeństwo lub zdrowie.

Autorzy projektu wskazują bowiem, że turystyka i krajoznawstwo wpływają pozytywnie na zdrowie psychiczne uczniów. Dlatego w sytuacji ograniczenia nauki w budynku, korzystne będzie zorganizowanie kształcenia np. w formie wycieczki przedmiotowej.

Koordynatorem współpracy nauczycieli z uczniami i rodzicami będzie dyrektor

W okresie prowadzenia zajęć w formie zdalnej, dyrektor będzie koordynował współpracę nauczycieli z uczniami lub rodzicami. Jako koordynator będzie musiał zwracać szczególną uwagę na potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów.

Zajęcia zdalne z uczniami nie tylko online i z wykorzystaniem komputerów

Zgodnie z art. 125a ust. 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, dyrektor (za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny), może odstąpić od organizowania dla uczniów zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Jak zapisano w projekcie, w takim przypadku nauczyciele będą mogli przekazywać lub informować uczniów i rodziców o dostępnych materiałach i możliwych sposobach utrwalania wiedzy i rozwijania zainteresowań przez ucznia w miejscu zamieszkania.

Doświadczenia w zakresie sposobu organizacji zajęć podczas epidemii COVID-19 pokazały, że dobrym sposobem współpracy przekazywanie np. za pomocą poczty elektronicznej na adresy mailowe rodziców, tematycznych kart pracy lub linków edukacyjnych np. audycji radiowych, czy prezentacji multimedialnych wspierających proces rozwoju dziecka.

Rozporządzenie ma wejść w życie 1 września 2022 r. Termin ten jest związany z terminem wejścia w życie przepisów art. 125a ustawy.

Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (projekt z 22 lipca 2022 r.).

Opracowanie: Marta Wysocka

Dodano: 26 lipca 2022

Autor: Marta Wysocka

Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy