Od 1 września 2022 r. w przedszkolach, szkołach i placówkach będzie można organizować zdalne nauczanie także w czasie poza stanem epidemii czy zagrożenia epidemicznego. Szczegółowe zasady organizacji takich zajęć określi rozporządzenie, którego projekt został już opublikowany. Dowiedz się, jakie rozwiązania przewiduje nowy projekt rozporządzenia.
Z artykułu dowiesz się:
Zgodnie z art. 125a ust. 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, który zacznie obowiązywać od 1 września 2022 r., minister w drodze rozporządzenia określi szczegółowe warunki organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne uczniów, a także konieczność zapewnienia uczniom i rodzicom indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz właściwego przebiegu procesu kształcenia. Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt tego rozporządzenia.
Projektowane rozporządzenie określa szczegółowe warunki organizowania i prowadzenia zajęć zdalnych w:
Organizując zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość należy mieć na uwadze przede wszystkim:
Dlatego też, opierając się na sprawdzonych w praktyce rozwiązaniach obowiązujących w okresie epidemii COVID-19, zaproponowano, aby organizacja zajęć uwzględniała w szczególności:
Projekt zakłada, że zajęcia zdalne będą organizowane w oddziałach, grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej, grupie klasowej, grupie międzyklasowej lub grupie wychowawczej.
Zakłada się, że godzina lekcyjna zajęć edukacyjnych będzie trwać 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dyrektor będzie mógł dopuścić prowadzenie ich w czasie nie krótszym niż 30 minut i nie dłuższym niż 60 minut.
W projekcie rozporządzenia przewidziano przepisy zobowiązujące, do zapewnienia każdemu uczniowi i rodzicom indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia w okresie prowadzenia zajęć zdalnych.
Jeżeli nie będzie to zagrażało zdrowiu lub bezpieczeństwu uczniów, konsultacje mają odbywać się w bezpośrednim kontakcie ucznia z nauczycielem.
W związku z prowadzeniem w przedszkolu, szkole, innej formie wychowania przedszkolnego lub placówce zajęć zdalnych, modyfikacji będą mogły ulec:
O tym czy istnieje potrzeba modyfikacji ww. treści nauczania oraz rozkładu zajęć zadecyduje dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną. Jeżeli zapadnie decyzja, aby czasowo zmodyfikować tygodniowy zakres treści lub rozkład zajęć, dyrektor musi niezwłocznie poinformować o tym organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Ponadto, jeżeli zawieszenie zajęć nastąpi z powodu wystąpienia na danym terenie:
– dyrektor, w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców, będzie mógł zmodyfikować program wychowawczo-profilaktyczny.
W szkołach prowadzących kształcenia zawodowe, placówkach kształcenia ustawicznego oraz centrach kształcenia zawodowego w przypadku zawieszenia zajęć:
nie będą realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia niezrealizowane w okresie zawieszenia, uczeń będzie uzupełniał po zakończeniu okresu zawieszenia.
Projekt rozporządzenia dopuszcza jednak wyjątki w tym zakresie. W przypadku praktyk zawodowych w technikach, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych uczeń będzie miał możliwość realizowania tych praktyk z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w formie:
W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor będzie obowiązany przekazać uczniom, rodzicom i nauczycielom informacje o sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie organizacji:
Projekt rozporządzenia przewiduje także szczególne rozwiązania w przypadku uczniów, którzy z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie mogą realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania. W tych przypadkach dyrektor, na wniosek rodziców ucznia, będzie obowiązany zorganizować zajęcia na terenie przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki:
– o ile możliwe będzie zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pod warunkiem, że na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.
Z kolei w przypadku uczniów, będących w trudnej sytuacji rodzinnej, z powodu której nie mogą realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, dyrektor będzie mógł, na wniosek rodziców ucznia, zorganizować dla niego zajęcia na terenie przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki:
– o ile zapewni bezpieczne i higieniczne warunki nauki na terenie przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki, do której uczęszcza uczeń, a na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.
W uzasadnionych przypadkach, w szczególności, gdy nie będzie możliwe zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie jednostki systemu oświaty, dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym będzie mógł zorganizować zajęcia w innym miejscu, które wskaże mu organ prowadzący, np. w młodzieżowym domu kultury, bibliotece pedagogicznej, w bursie.
W projekcie rozporządzenia wskazano również, że w okresie prowadzenia zajęć zdalnych możliwe będzie organizowanie dla uczniów wycieczek w ramach krajoznawstwa i turystyk. Wycieczki będą mogły odbywać się, jeżeli nie będzie zagrożone bezpieczeństwo lub zdrowie.
Autorzy projektu wskazują bowiem, że turystyka i krajoznawstwo wpływają pozytywnie na zdrowie psychiczne uczniów. Dlatego w sytuacji ograniczenia nauki w budynku, korzystne będzie zorganizowanie kształcenia np. w formie wycieczki przedmiotowej.
W okresie prowadzenia zajęć w formie zdalnej, dyrektor będzie koordynował współpracę nauczycieli z uczniami lub rodzicami. Jako koordynator będzie musiał zwracać szczególną uwagę na potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów.
Zgodnie z art. 125a ust. 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, dyrektor (za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny), może odstąpić od organizowania dla uczniów zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Jak zapisano w projekcie, w takim przypadku nauczyciele będą mogli przekazywać lub informować uczniów i rodziców o dostępnych materiałach i możliwych sposobach utrwalania wiedzy i rozwijania zainteresowań przez ucznia w miejscu zamieszkania.
Doświadczenia w zakresie sposobu organizacji zajęć podczas epidemii COVID-19 pokazały, że dobrym sposobem współpracy przekazywanie np. za pomocą poczty elektronicznej na adresy mailowe rodziców, tematycznych kart pracy lub linków edukacyjnych np. audycji radiowych, czy prezentacji multimedialnych wspierających proces rozwoju dziecka.
Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (projekt z 22 lipca 2022 r.).
Opracowanie: Marta Wysocka