Dzieci i młodzież, która przybyła do Polski w związku z wybuchem wojny w Ukrainie w roku szkolnym, 2022/2023 r. może od 1 września kontynuować naukę w polskich szkołach. Co ważne – utrzymano wiele szczególnych rozwiązań dotyczących ich kształcenia. To jednak nie wszystko, bo w nowelizacji rozporządzenia i ustawy niektóre przepisy zmieniono w ten sposób, aby ułatwić dyrektorom organizację pracy. Poznaj zasady organizacji i realizacji kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2022/2023.
W minionym roku szkolnym liczebność oddziałów przedszkolnych oraz klas I-III szkoły podstawowej mogła zostać zwiększona, jeżeli miało to na celu zapewnienie miejsca dla dzieci z Ukrainy. Taka możliwość będzie również w roku szkolnym, o czym stanowią § 7 i § 8 rozporządzenia MEiN z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy. W roku szkolnym 2022/2023 liczba dzieci w:
- oddziałach przedszkolnych może zostać zwiększono na o troje dzieci z Ukrainy, łączna liczba dzieci nie może przekroczyć 28,
- klasach I-III szkoły podstawowej może zostać zwiększona o czterech uczniów będących obywatelami Ukrainy, łączna liczba uczniów nie może przekraczać 29.
Co jednak ważne, jeżeli liczebność klas I-III szkoły podstawowej została już zwiększona, to liczba kolejnych uczniów jest odpowiednio niższa. Innymi słowy, do klasy można przyjąć:
- 3 uczniów będących obywatelami Ukrainy, gdy liczba uczniów w oddziale funkcjonującym ze zwiększoną liczbą uczniów wynosi 26,
- 2 uczniów będących obywatelami Ukrainy, gdy liczba uczniów w oddziale funkcjonującym ze zwiększoną liczbą uczniów wynosi 27.
Liczba uczniów może zostać zwiększona również w oddziałach przedszkoli i szkół integracyjnych oraz oddziałach integracyjnych w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. W tym przypadku liczba uczniów może zostać zwiększona maksymalnie o dwóch uczniów pochodzących z Ukrainy (§ 9 rozporządzenia MEiN z 21 marca 2022 r.). Analogiczne rozwiązanie przewidziano dla grup wychowawczych w:
- specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym,
- specjalnym ośrodku wychowawczym,
- młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
- młodzieżowym ośrodku socjoterapii,
- ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym,
- placówki zapewniającej opiekę i wychowanie uczniom pobierającym naukę poza miejscem stałego zamieszkania.
W tym przypadku liczba uczniów w grupie może zostać zwiększona o maksymalnie 2 wychowanków z niepełnosprawnością, będących obywatelami Ukrainy (§ 10 rozporządzenia MEiN z 21 marca 2022 r.).
Dołączenie do szkół licznej grupy dzieci z Ukrainy sprawiło, że konieczne stało się również zwiększenie dopuszczalnej liczebności grup na zajęciach świetlicowych. Co do zasady bowiem na zajęciach świetlicowych w szkole podstawowej ogólnodostępnej pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów (§ 7 rozporządzenia MEN z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli). Natomiast w przypadku przyjęcia uczniów – ofiar konfliktu w Ukrainie, liczba ta może zostać zwiększona o maksymalnie 4 uczniów. Co ważne, pod opieką jednego nauczyciela w szkole ogólnodostępnej i integracyjnej, może znajdować się nie 5, ale aż 7 uczniów z niepełnosprawnością (§ 11 rozporządzenia z 21 marca 2022 r.).
Z artykułu dowiesz się:
- Które rozwiązania z roku szkolnego 2021/2022 zostały utrzymane?
- Jakie nowe rozwiązania wprowadzono od 1 września 2022 r.?
- Ilu uczniów mogą liczyć oddziały przedszkolne i klasy I-III?
- Czy w roku szkolnym 2022/2023 nadal będzie zwiększona liczba uczniów na zajęciach świetlicowych oraz w oddziałach integracyjnych?
- Którym nauczycielom można przydzielić godziny ponadwymiarowe ponad limitem?
- Czy nauczyciele na świadczeniu kompensacyjnym mogą pracować tylko w oddziałach przygotowawczych?
- Ile godzin dodatkowego języka polskiego trzeba zagwarantować uchodźcom z Ukrainy?
- Jakie będą warunki ukończenia szkoły podstawowej przez ucznia z Ukrainy w roku szkolnym 2022/2023?
Pozostało jeszcze 79% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Marta Wysocka
Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.