uczeń z Ukrainy

Uczniowie z Ukrainy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – skuteczne wsparcie w szkole

Uczniowie z Ukrainy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – skuteczne wsparcie w szkole

Od 2022 roku do polskich szkół trafia coraz więcej uczniów z Ukrainy, w tym także dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wsparcie tej grupy uczniów wymaga od nauczycieli, psychologów i dyrektorów znajomości różnic systemowych pomiędzy edukacją specjalną w Polsce i Ukrainie, a także zrozumienia barier, z jakimi mierzą się rodziny. Proces pomocy nie kończy się na przyjęciu go do szkoły – to złożony ciąg działań, obejmujący diagnozę, adaptację, integrację z zespołem klasowym, dostosowanie metod nauczania czy prowadzenie zajęć rewalidacyjnych. Wyzwania te stają się jeszcze większe, gdy dziecko przyjeżdża bez dokumentacji, nie zna języka polskiego i przeżywa stres związany z nową sytuacją. Artykuł przedstawia najważniejsze aspekty pracy z uczniami z Ukrainy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyjaśnia, jak wygląda system kształcenia specjalnego w Ukrainie, jak przebiega proces diagnozy w Polsce oraz jak skutecznie organizować wsparcie, które realnie pomoże dziecku odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie: Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy  
Do webinaru dołączono materiały specjalne: 
  • Bez etykiet. Jak mówić o uczniach z niepełnosprawnością?
  • Checklisty. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskiej szkole
  • Różnice między alfabetami – przewodnik z zadaniami
  • Prezentacja: Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne ucznia z Ukrainy
  • Broszura Wsparcie uczniów z Ukrainy w polskiej szkole

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak wygląda system kształcenia specjalnego w Ukrainie i czym różni się od polskiego?
  • Co zrobić, gdy uczeń nie ma dokumentacji potwierdzającej specjalne potrzeby edukacyjne?
  • Jak skutecznie wspierać adaptację i integrację ucznia z Ukrainy ?
  • Jakie trudności najczęściej napotykają uczniowie ze SPE i jak im przeciwdziałać?
  Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy

Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy

Do polskich szkół uczęszczają uczniowie z Ukrainy o różnorodnych potrzebach edukacyjnych, w tym potrzebach wynikających z niepełnosprawności. Chcąc skutecznie wspierać ich rozwój i proces edukacyjny, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni powinni nie tylko rozumieć specyfikę ukraińskiego systemu diagnozy, ale przede wszystkim wiedzieć, jak w praktyce organizować wsparcie dla ucznia w polskich realiach szkolnych. Podczas webinaru „Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy w polskiej szkole” ekspertka Sofiya Revkovych wskazuje konkretne rozwiązania dotyczące pracy z uczniem z Ukrainy – od diagnozy i adaptacji, przez planowanie działań rewalidacyjnych, aż po skuteczne włączanie w życie klasy i szkoły. Udziela także praktycznych wskazówek, jak radzić sobie z barierą językową i jak budować relację wspierającą rozwój ucznia.

Korzyści dla uczestnika:
  • Poznasz zasady diagnozy i organizacji kształcenia specjalnego w Ukrainie oraz ich znaczenie dla adaptacji ucznia w Polsce.
  • Zrozumiesz, jakie stereotypy dotyczące niepełnosprawności funkcjonują w społeczeństwie ukraińskim i jak mogą wpływać na uczniów i ich rodziny.
  • Dowiesz się, jak organizować proces wsparcia ucznia – od pierwszego kontaktu, przez diagnozę i współpracę z rodziną, po przygotowanie odpowiednich działań pomocowych.
  • Otrzymasz konkretne wskazówki dotyczące budowania bezpiecznej i partnerskiej relacji z uczniem i jego opiekunami.
  • Nabędziesz praktyczne umiejętności planowania działań rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby emocjonalne i edukacyjne ucznia.
  • Otrzymasz wskazówki, jak skutecznie komunikować się z uczniem mimo bariery językowej i jak dostosowywać materiały dydaktyczne.
  • Dowiesz się, jak skutecznie wprowadzać ucznia do klasy i organizować zajęcia włączające, wspierające rozwój społeczny i edukacyjny.
  • Dowiesz się, jak unikać najczęstszych błędów i jak dostosowywać wsparcie do indywidualnych potrzeb emocjonalnych i edukacyjnych ucznia.
Szkolenie jest skierowane do dyrektorów szkół, nauczycieli, pedagogów specjalnych, psychologów oraz wszystkich specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą z Ukrainy w polskim systemie oświaty.
Dysleksja u ucznia z Ukrainy – czy i jak można ją rozpoznać?

Dysleksja u ucznia z Ukrainy – czy i jak można ją rozpoznać?

U uczniów z Ukrainy można rozpoznać dysleksję (podobnie jak u innych uczniów), jeśli spełniają kryteria diagnostyczne zaburzenia. Nie ulega wątpliwości, że w polskich warunkach jest to bardzo trudne. Utrudnieniem są m.in.: brak możliwości zobiektywizowania dostrzeganych objawów i postawienia diagnozy różnicowej uwzględniającej barierę językową, odmienność kulturowa, brak wiedzy o historii edukacyjnej dzieci i młodzieży. Ograniczeniem są także dodatkowo nakładające się trudności związane np. z trudnościami emocjonalno-społecznymi czy doświadczeniem traumy. Według mojej wiedzy w polskiej literaturze naukowej nie wskazano kryteriów diagnostycznych dzieci ukraińskich umożliwiających wskazanie procedury diagnostycznej tej grupy dzieci i młodzieży. Literatura w tym zakresie jest uboga, brakuje również standaryzowanych narzędzi diagnostycznych. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się więcej na temat rozpoznania dysleksji u ucznia z Ukrainy. 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie: Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy       
Do webinaru dołączono materiały specjalne:  
  • Bez etykiet. Jak mówić o uczniach z niepełnosprawnością? 
  • Checklisty. Ukraińscy uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskiej szkole 
  • Różnice między alfabetem polskim a ukraińskim – przewodnik z zadaniami 
  • Prezentacja: Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne ucznia z Ukrainy 
  • Broszura Wsparcie uczniów z Ukrainy w polskiej szkole  

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy możliwe jest rozpoznanie dysleksji u ucznia z Ukrainy w polskiej szkole?
  • Jakie bariery utrudniają diagnozę dysleksji u dzieci dwujęzycznych, w tym ukraińskich?
  • Czy istnieją różnice w diagnozie dysleksji u uczniów jednojęzycznych i dwujęzycznych?
  • Czy błędy popełniane przez dzieci dwujęzyczne zawsze oznaczają dysleksję?
  • Jakie kryteria diagnostyczne należy brać pod uwagę w przypadku dzieci dwujęzycznych?
  • Czy dwujęzyczność może wpływać na czas stawiania diagnozy dysleksji?
Sprawdź inne serwisy