uczeń z Ukrainy

  Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy

Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy

Sierpień 2025

Do polskich szkół uczęszczają uczniowie z Ukrainy o różnorodnych potrzebach edukacyjnych, w tym potrzebach wynikających z niepełnosprawności. Chcąc skutecznie wspierać ich rozwój i proces edukacyjny, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni powinni nie tylko rozumieć specyfikę ukraińskiego systemu diagnozy, ale przede wszystkim wiedzieć, jak w praktyce organizować wsparcie dla ucznia w polskich realiach szkolnych. Podczas webinaru „Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy w polskiej szkole” ekspertka Sofiya Revkovych wskazuje konkretne rozwiązania dotyczące pracy z uczniem z Ukrainy – od diagnozy i adaptacji, przez planowanie działań rewalidacyjnych, aż po skuteczne włączanie w życie klasy i szkoły. Udziela także praktycznych wskazówek, jak radzić sobie z barierą językową i jak budować relację wspierającą rozwój ucznia.

Korzyści dla uczestnika:
  • Poznasz zasady diagnozy i organizacji kształcenia specjalnego w Ukrainie oraz ich znaczenie dla adaptacji ucznia w Polsce.
  • Zrozumiesz, jakie stereotypy dotyczące niepełnosprawności funkcjonują w społeczeństwie ukraińskim i jak mogą wpływać na uczniów i ich rodziny.
  • Dowiesz się, jak organizować proces wsparcia ucznia – od pierwszego kontaktu, przez diagnozę i współpracę z rodziną, po przygotowanie odpowiednich działań pomocowych.
  • Otrzymasz konkretne wskazówki dotyczące budowania bezpiecznej i partnerskiej relacji z uczniem i jego opiekunami.
  • Nabędziesz praktyczne umiejętności planowania działań rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby emocjonalne i edukacyjne ucznia.
  • Otrzymasz wskazówki, jak skutecznie komunikować się z uczniem mimo bariery językowej i jak dostosowywać materiały dydaktyczne.
  • Dowiesz się, jak skutecznie wprowadzać ucznia do klasy i organizować zajęcia włączające, wspierające rozwój społeczny i edukacyjny.
  • Dowiesz się, jak unikać najczęstszych błędów i jak dostosowywać wsparcie do indywidualnych potrzeb emocjonalnych i edukacyjnych ucznia.
Szkolenie jest skierowane do dyrektorów szkół, nauczycieli, pedagogów specjalnych, psychologów oraz wszystkich specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą z Ukrainy w polskim systemie oświaty.
Dysleksja u ucznia z Ukrainy – czy i jak można ją rozpoznać?

Dysleksja u ucznia z Ukrainy – czy i jak można ją rozpoznać?

U uczniów z Ukrainy można rozpoznać dysleksję (podobnie jak u innych uczniów), jeśli spełniają kryteria diagnostyczne zaburzenia. Nie ulega wątpliwości, że w polskich warunkach jest to bardzo trudne. Utrudnieniem są m.in.: brak możliwości zobiektywizowania dostrzeganych objawów i postawienia diagnozy różnicowej uwzględniającej barierę językową, odmienność kulturowa, brak wiedzy o historii edukacyjnej dzieci i młodzieży. Ograniczeniem są także dodatkowo nakładające się trudności związane np. z trudnościami emocjonalno-społecznymi czy doświadczeniem traumy. Według mojej wiedzy w polskiej literaturze naukowej nie wskazano kryteriów diagnostycznych dzieci ukraińskich umożliwiających wskazanie procedury diagnostycznej tej grupy dzieci i młodzieży. Literatura w tym zakresie jest uboga, brakuje również standaryzowanych narzędzi diagnostycznych. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się więcej na temat rozpoznania dysleksji u ucznia z Ukrainy. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy możliwe jest rozpoznanie dysleksji u ucznia z Ukrainy w polskiej szkole?
  • Jakie bariery utrudniają diagnozę dysleksji u dzieci dwujęzycznych, w tym ukraińskich?
  • Czy istnieją różnice w diagnozie dysleksji u uczniów jednojęzycznych i dwujęzycznych?
  • Czy błędy popełniane przez dzieci dwujęzyczne zawsze oznaczają dysleksję?
  • Jakie kryteria diagnostyczne należy brać pod uwagę w przypadku dzieci dwujęzycznych?
  • Czy dwujęzyczność może wpływać na czas stawiania diagnozy dysleksji?
Sprawdź inne serwisy