Od 2022 roku do polskich szkół trafia coraz więcej uczniów z Ukrainy, w tym także dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wsparcie tej grupy uczniów wymaga od nauczycieli, psychologów i dyrektorów znajomości różnic systemowych pomiędzy edukacją specjalną w Polsce i Ukrainie, a także zrozumienia barier, z jakimi mierzą się rodziny. Proces pomocy nie kończy się na przyjęciu go do szkoły – to złożony ciąg działań, obejmujący diagnozę, adaptację, integrację z zespołem klasowym, dostosowanie metod nauczania czy prowadzenie zajęć rewalidacyjnych. Wyzwania te stają się jeszcze większe, gdy dziecko przyjeżdża bez dokumentacji, nie zna języka polskiego i przeżywa stres związany z nową sytuacją. Artykuł przedstawia najważniejsze aspekty pracy z uczniami z Ukrainy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyjaśnia, jak wygląda system kształcenia specjalnego w Ukrainie, jak przebiega proces diagnozy w Polsce oraz jak skutecznie organizować wsparcie, które realnie pomoże dziecku odnaleźć się w nowej rzeczywistości.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie: Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy
Do webinaru dołączono materiały specjalne:
|
Z artykułu dowiesz się m.in.:
U uczniów z Ukrainy można rozpoznać dysleksję (podobnie jak u innych uczniów), jeśli spełniają kryteria diagnostyczne zaburzenia. Nie ulega wątpliwości, że w polskich warunkach jest to bardzo trudne. Utrudnieniem są m.in.: brak możliwości zobiektywizowania dostrzeganych objawów i postawienia diagnozy różnicowej uwzględniającej barierę językową, odmienność kulturowa, brak wiedzy o historii edukacyjnej dzieci i młodzieży. Ograniczeniem są także dodatkowo nakładające się trudności związane np. z trudnościami emocjonalno-społecznymi czy doświadczeniem traumy. Według mojej wiedzy w polskiej literaturze naukowej nie wskazano kryteriów diagnostycznych dzieci ukraińskich umożliwiających wskazanie procedury diagnostycznej tej grupy dzieci i młodzieży. Literatura w tym zakresie jest uboga, brakuje również standaryzowanych narzędzi diagnostycznych. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się więcej na temat rozpoznania dysleksji u ucznia z Ukrainy.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie: Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy
Do webinaru dołączono materiały specjalne:
|
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Opracowanie lektury Kamienie na szaniec jest skierowane do uczniów klas VII–VIII, którzy mają trudności ze zrozumieniem tekstu w języku polskim. Zawiera streszczenie powieści Aleksandra Kamińskiego oraz test sprawdzający wiedzę – dostępny zarówno w wersji polskiej, jak i ukraińskiej. Materiał ten będzie pomocny nie tylko uczniom z Ukrainy, ale również polskim uczniom, którzy potrzebują wsparcia w nauce dzięki uproszczonemu przekazowi i wersji dwujęzycznej.
Wykorzystaj również:
Streszczenie lektury „Syzyfowe prace” w języku polskim i języku ukraińskim. Materiał jest przeznaczony przede wszystkim dla uczniów klas VII-VIII, którzy nie umieją czytać po polsku albo poziom języka polskiego nie jest wystarczający dla zrozumienia lektury. Materiał składa się ze streszczenia powieści Stefana Żeromskiego, testu dla sprawdzenia wiedzy w wersji polskiej i ukraińskiej.
Wykorzystaj również: