uczeń z Ukrainy

Dysleksja u ucznia z Ukrainy – czy i jak można ją rozpoznać?

Dysleksja u ucznia z Ukrainy – czy i jak można ją rozpoznać?

U uczniów z Ukrainy można rozpoznać dysleksję (podobnie jak u innych uczniów), jeśli spełniają kryteria diagnostyczne zaburzenia. Nie ulega wątpliwości, że w polskich warunkach jest to bardzo trudne. Utrudnieniem są m.in.: brak możliwości zobiektywizowania dostrzeganych objawów i postawienia diagnozy różnicowej uwzględniającej barierę językową, odmienność kulturowa, brak wiedzy o historii edukacyjnej dzieci i młodzieży. Ograniczeniem są także dodatkowo nakładające się trudności związane np. z trudnościami emocjonalno-społecznymi czy doświadczeniem traumy. Według mojej wiedzy w polskiej literaturze naukowej nie wskazano kryteriów diagnostycznych dzieci ukraińskich umożliwiających wskazanie procedury diagnostycznej tej grupy dzieci i młodzieży. Literatura w tym zakresie jest uboga, brakuje również standaryzowanych narzędzi diagnostycznych. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się więcej na temat rozpoznania dysleksji u ucznia z Ukrainy. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy możliwe jest rozpoznanie dysleksji u ucznia z Ukrainy w polskiej szkole?
  • Jakie bariery utrudniają diagnozę dysleksji u dzieci dwujęzycznych, w tym ukraińskich?
  • Czy istnieją różnice w diagnozie dysleksji u uczniów jednojęzycznych i dwujęzycznych?
  • Czy błędy popełniane przez dzieci dwujęzyczne zawsze oznaczają dysleksję?
  • Jakie kryteria diagnostyczne należy brać pod uwagę w przypadku dzieci dwujęzycznych?
  • Czy dwujęzyczność może wpływać na czas stawiania diagnozy dysleksji?
Sprawdź inne serwisy