W środę 9 marca 2022 r. Sejm uchwalił tzw. specustawę ukraińską. W ustawie znalazły się ważne zapisy dotyczące organizacji kształcenia dla uczniów przybywających z Ukrainy.
Opublikowano projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. W projekcie znajdują się m.in.: zmiany dotyczące pracy nauczycieli, zatrudniania w szkołach osób nieposiadających obywatelstwa polskiego, przyznawania świadczeń socjalnych dla uczniów z Ukrainy. Sprawdź, jakie rozwiązania dotyczące kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi są planowane. Czy zrealizowane będą zapowiedzi płynące od kilku dni z Ministerstwa Edukacji i Nauki?
W niektórych mediach, jako komentarz do projektu tzw. specustawy ukraińskiej, pojawiła się błędna informacja o tym, że ustawa ta zapewni bezpłatną edukację dla dzieci i młodzieży, których pobyt w Polsce jest uznawany za legalny na podstawie specustawy. Przyjmowanie dzieci i młodzieży do polskich przedszkoli, szkół i placówek jest możliwe już teraz – przed wejściem w życie specjalnych przepisów.
Na stronie internetowej MEiN zamieszczono bardzo ważny komunikat: Wsparcie dzieci z Ukrainy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – informacje dla rodziców i opiekunów dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Minister Edukacji i Nauki w wywiadzie udzielonym Polskiej Agencji Prasowej zapowiedział tworzenie oddziałów przygotowawczych dla uczniów z Ukrainy. Oprócz tego poinformował, że fundusze dla organów prowadzących szkoły i przyjmujących uczniów z Ukrainy będą naliczane w cyklu miesięcznym, a nie rocznym. Dzięki takiemu rozwiązaniu samorządy nie musiały angażować własnych środków na ten cel.
Każda szkoła dla dzieci i młodzieży obowiązkowo prowadzi księgę uczniów. Do księgi tej wpisuje się m.in. adres zamieszkania ucznia oraz adresy zamieszkania rodziców. Jak uzupełnić te dane w przypadku ucznia będącego uchodźcą z Ukrainy, który przybył do Polski z jednym rodzicem lub opiekunem? Czy adres pobytu ucznia można uznać za adres zamieszkania, jeżeli nie wiadomo, jak długo pozostanie w tym miejscu? Co zrobić, jeżeli uczeń nie posiada dokumentów wskazujących miejsce urodzenia? Wyjaśniamy przepisy, które mają zostawanie do wszystkich uczniów cudzoziemskich.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Polskie prawo oświatowe przewiduje rozwiązania pozwalające na kształcenie i wsparcie uczniów z Ukrainy. Dzieci i młodzież są przyjmowane do polskich szkół na zasadach obowiązujących polskich obywateli. Oprócz pomocy psychologiczno-pedagogicznej mają zapewnioną naukę języka polskiego oraz zajęcia wyrównawcze. Sprawdź, jakie formy pracy z dziećmi cudzoziemskimi przewiduje polskie prawo. Dowiedz się, które dzieci mogą bezpłatnie uczyć się języka polskiego jako obcego. Musimy mieć świadomość, że z powodu obecnej sytuacji w Ukrainie, polskie szkoły powinny przygotować się na przyjmowanie uchodźców.
Włączenie uczniów pochodzących z Ukrainy do edukacji w polskiej szkole jest wyzwaniem dla wychowawcy, nauczycieli oraz uczniów. Można się jednak odpowiednio przygotować i osiągnąć sukces. Integrację z dziećmi cudzoziemskimi u można podzielić na cztery etapy. Najbardziej warto skupić się na etapie drugim, czyli integracji nowego ucznia z klasą. Integracja to najważniejszy etap, ponieważ komfort psychiczny dziecka i nawiązanie dobrych relacji z rówieśnikami, stworzy sprzyjającą atmosferę do osiągania sukcesów edukacyjnych. Dowiedz się, jak zadbać o integrację i przygotowanie do kształcenia dzieci cudzoziemskich w szkole.
Skorzystaj z kart pracy:
Wykorzystaj także scenariusz zajęć dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej, przygotowujących się do przyjęcia do klasy ucznia pochodzącego z Ukrainy:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.