Autor: Marzenna Czarnocka
Dodano: 11 października 2024

U uczniów z Ukrainy można rozpoznać dysleksję (podobnie jak u innych uczniów), jeśli spełniają kryteria diagnostyczne zaburzenia. Nie ulega wątpliwości, że w polskich warunkach jest to bardzo trudne. Utrudnieniem są m.in.: brak możliwości zobiektywizowania dostrzeganych objawów i postawienia diagnozy różnicowej uwzględniającej barierę językową, odmienność kulturowa, brak wiedzy o historii edukacyjnej dzieci i młodzieży. Ograniczeniem są także dodatkowo nakładające się trudności związane np. z trudnościami emocjonalno-społecznymi czy doświadczeniem traumy. Według mojej wiedzy w polskiej literaturze naukowej nie wskazano kryteriów diagnostycznych dzieci ukraińskich umożliwiających wskazanie procedury diagnostycznej tej grupy dzieci i młodzieży. Literatura w tym zakresie jest uboga, brakuje również standaryzowanych narzędzi diagnostycznych. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się więcej na temat rozpoznania dysleksji u ucznia z Ukrainy.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie: Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy
Do webinaru dołączono materiały specjalne:
- Bez etykiet. Jak mówić o uczniach z niepełnosprawnością?
- Checklisty. Ukraińscy uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskiej szkole
- Różnice między alfabetem polskim a ukraińskim – przewodnik z zadaniami
- Prezentacja: Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne ucznia z Ukrainy
- Broszura Wsparcie uczniów z Ukrainy w polskiej szkole
|
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czy możliwe jest rozpoznanie dysleksji u ucznia z Ukrainy w polskiej szkole?
- Jakie bariery utrudniają diagnozę dysleksji u dzieci dwujęzycznych, w tym ukraińskich?
- Czy istnieją różnice w diagnozie dysleksji u uczniów jednojęzycznych i dwujęzycznych?
- Czy błędy popełniane przez dzieci dwujęzyczne zawsze oznaczają dysleksję?
- Jakie kryteria diagnostyczne należy brać pod uwagę w przypadku dzieci dwujęzycznych?
- Czy dwujęzyczność może wpływać na czas stawiania diagnozy dysleksji?
Pozostało jeszcze 69% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 11 października 2024
Autor: Marzenna Czarnocka
Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.