dysleksja

Dysleksja u ucznia z Ukrainy – czy i jak można ją rozpoznać?

Dysleksja u ucznia z Ukrainy – czy i jak można ją rozpoznać?

U uczniów z Ukrainy można rozpoznać dysleksję (podobnie jak u innych uczniów), jeśli spełniają kryteria diagnostyczne zaburzenia. Nie ulega wątpliwości, że w polskich warunkach jest to bardzo trudne. Utrudnieniem są m.in.: brak możliwości zobiektywizowania dostrzeganych objawów i postawienia diagnozy różnicowej uwzględniającej barierę językową, odmienność kulturowa, brak wiedzy o historii edukacyjnej dzieci i młodzieży. Ograniczeniem są także dodatkowo nakładające się trudności związane np. z trudnościami emocjonalno-społecznymi czy doświadczeniem traumy. Według mojej wiedzy w polskiej literaturze naukowej nie wskazano kryteriów diagnostycznych dzieci ukraińskich umożliwiających wskazanie procedury diagnostycznej tej grupy dzieci i młodzieży. Literatura w tym zakresie jest uboga, brakuje również standaryzowanych narzędzi diagnostycznych. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się więcej na temat rozpoznania dysleksji u ucznia z Ukrainy. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy możliwe jest rozpoznanie dysleksji u ucznia z Ukrainy w polskiej szkole?
  • Jakie bariery utrudniają diagnozę dysleksji u dzieci dwujęzycznych, w tym ukraińskich?
  • Czy istnieją różnice w diagnozie dysleksji u uczniów jednojęzycznych i dwujęzycznych?
  • Czy błędy popełniane przez dzieci dwujęzyczne zawsze oznaczają dysleksję?
  • Jakie kryteria diagnostyczne należy brać pod uwagę w przypadku dzieci dwujęzycznych?
  • Czy dwujęzyczność może wpływać na czas stawiania diagnozy dysleksji?
  Zaburzenia integracji sensorycznej a dysleksja

Zaburzenia integracji sensorycznej a dysleksja

Historia badań nad dysleksją sięga drugiej połowy XIX wieku, natomiast pierwsze tezy dotyczące zaburzeń integracji sensorycznej zostały sformułowane przez J. Ayres pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku. Czy możemy zatem mówić o korelacji tych dwóch trudności? Niewątpliwie tak. Już sama twórczyni teorii SI wysnuła hipotezy wskazujące na zależność pomiędzy procesami integracji sensorycznej a uczeniem się. By procesy myślowe odpowiedzialne za naukę funkcjonowały prawidłowo, muszą mieć zapewnioną właściwą integrację informacji pochodzących z bazowych systemów sensorycznych. W myśl za Ayres, inni badacze również zwracali uwagę na to, że uczenie się możliwe jest za sprawą informacji docierających do naszego układu nerwowego poprzez narządy zmysłów [1].

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest dysleksja?
  • Jakie są typy dysleksji?
  • Jaki jest związek pomiędzy występowaniem dysleksji a zaburzeniami integracji sensorycznej?
  • Zaburzenia funkcjonowania których analizatorów zmysłowych najczęściej towarzyszom dysleksji?
  • Czy terapia integracji sensorycznej może skutecznie wspierać naukę czytania i pisania?
  • Jaki jest związek zaburzeń posturalnych ze specyficznymi trudnościami w nauce?
  • W jaki sposób zaburzenia orientacji przestrzennej mogą manifestować się u dzieci z dysleksją w czasie pisania?
  • Dlaczego badacze upatrują patomachanizmu powstawania dysleksji w zaburzeniach analizatora wzrokowego?
  • Jaki jest związek pomiędzy zaburzeniami lateralizacji a dysleksją?
  • Jak objawia się dyspraksja u dzieci z grupy tzw. ryzyka dysleksji rozwojowej?
Sprawdź inne serwisy