U uczniów z Ukrainy można rozpoznać dysleksję (podobnie jak u innych uczniów), jeśli spełniają kryteria diagnostyczne zaburzenia. Nie ulega wątpliwości, że w polskich warunkach jest to bardzo trudne. Utrudnieniem są m.in.: brak możliwości zobiektywizowania dostrzeganych objawów i postawienia diagnozy różnicowej uwzględniającej barierę językową, odmienność kulturowa, brak wiedzy o historii edukacyjnej dzieci i młodzieży. Ograniczeniem są także dodatkowo nakładające się trudności związane np. z trudnościami emocjonalno-społecznymi czy doświadczeniem traumy. Według mojej wiedzy w polskiej literaturze naukowej nie wskazano kryteriów diagnostycznych dzieci ukraińskich umożliwiających wskazanie procedury diagnostycznej tej grupy dzieci i młodzieży. Literatura w tym zakresie jest uboga, brakuje również standaryzowanych narzędzi diagnostycznych. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się więcej na temat rozpoznania dysleksji u ucznia z Ukrainy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się, wydana po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej, zachowuje ważność przez cały okres kształcenia. Okazuje się jednak, że niektórzy dyrektorzy szkół podważają jej aktualność i żądają ponownego przeprowadzenia badania ucznia. Sprawdź, który przepis wskazuje, że opinia o dysleksji wydana po klasie III szkoły podstawowej jest ważna na wszystkie etapy edukacyjne.
Historia badań nad dysleksją sięga drugiej połowy XIX wieku, natomiast pierwsze tezy dotyczące zaburzeń integracji sensorycznej zostały sformułowane przez J. Ayres pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku. Czy możemy zatem mówić o korelacji tych dwóch trudności? Niewątpliwie tak. Już sama twórczyni teorii SI wysnuła hipotezy wskazujące na zależność pomiędzy procesami integracji sensorycznej a uczeniem się. By procesy myślowe odpowiedzialne za naukę funkcjonowały prawidłowo, muszą mieć zapewnioną właściwą integrację informacji pochodzących z bazowych systemów sensorycznych. W myśl za Ayres, inni badacze również zwracali uwagę na to, że uczenie się możliwe jest za sprawą informacji docierających do naszego układu nerwowego poprzez narządy zmysłów [1].
Z artykułu dowiesz się:
Diagnoza spektrum autyzmu nie oznacza, że u ucznia nie mogą zostać odrębne zdiagnozowanie innego rodzaju zaburzenia. Decyzję w sprawie określenia przyczyn trudności ucznia podejmuje zespół diagnostów, który opiera się na wynikach badań. Może okazać się, że zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych nie wynikają bezpośrednio z zaburzeń neurologicznych. Z taką sytuacją mamy do czynienia m.in. w przypadku, gdy u ucznia w spektrum autyzmu zostanie stwierdzona dysleksja rozwojowa. Poznaj odpowiedzi na pytania dotyczące współwystępowania różnych jednostek chorobowych.
Wykorzystaj w pracy z uczniami z dysleksją 7 propozycji ćwiczeń. Ćwiczenia mają na celu utrwalenie znajomości schematu ciała, części ciała, stronności. Podczas zajęć intensywnie pracują oczy, dzieci także ćwiczą ruchy naprzemienne.
Prezentujemy konkretne podpowiedzi dotyczące dostosowań wymagań edukacyjnych dla uczniów z dysleksją oraz przykłady ich wykorzystania na poszczególnych przedmiotach.
Przeczytaj również:
Percepcję wzrokową należy ćwiczyć z dzieckiem jak najwcześniej, aby zapobiec późniejszym trudnościom w nauce czytania. Im wcześniej rozpoczniemy ćwiczenia usprawniające percepcję, tym lepiej. Dzieci najszybciej uczą się poprzez zabawę. Wato więc, aby zabawy w "pokaż taki sam" i ćwiczenia percepcji przybierały formę zabawy. Ta forma u dzieci w wieku przedszkolnym przynosi największe efekty.
Najlepszym, co można zrobić dla przeciwdziałania trudnościom dyslektycznym uczniów, jest umuzykalnianie dzieci w wieku przedszkolnym. Dzięki słuchaniu muzyki dziecko nabiera umiejętności, które pomogą mu w zapamiętywaniu, odtwarzaniu z pamięci, a nawet formułowaniu myśli. Ćwiczenia uwzględniające muzykę ułatwią analizę i syntezę, która odgrywa ogromną rolę w procesie nabywania umiejętności wypowiadania się i skupienia się nad tym, o czym chce się powiedzieć. Sprawdź, jakie ćwiczenia warto wykonywać z dziećmi z podejrzeniem zaburzenia dysleksji. Proponowane zabawy można wykonywać w przedszkolu i domu. Do większości z nich nie są potrzebne dodatkowe wytyczne z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pamiętaj, że do ćwiczenia percepcji słuchowej nie trzeba wykorzystywać wyłącznie specjalistycznych pomocy dydaktycznych.
Dysleksja diagnozowana jest najczęściej dopiero w szkole, kiedy problemy z czytaniem i pisaniem się uwidaczniają. Słowo dotąd wypowiadane i rozumiane przez dziecko staje się obce i nieznaczące, trudne do odszyfrowania na kartce papieru. Czy to oznacza, że dysleksja jest czytelna dla rodziców dopiero wtedy, kiedy dziecko uczy się czytać i pisać? Niestety, choć problemy manifestują się już u najmłodszych dzieci, często zdarza się, że to szkoła zwraca uwagę na problem z racji nauki czytania i kreślenia liter. Jak pomóc dziecku z dysleksją już w pierwszych latach życia?
Zanim nauczyciel przystąpi do dostosowania wymagań dla uczniów z dysleksją, najpierw powinien utworzyć zestaw wymagań dla danej klasy. Wymagania edukacyjne nauczyciel opracowuje do wybranego programu, oczywiście uwzględniając podstawę programową.
Warto pamiętać, aby tworząc klasę terapeutyczną, dokładnie rozważyć wszystkie przesłanki merytoryczne. Dla kogo organizuje się tego typu klasy? Jak się je tworzy? Czy w każdej sytuacji jest to najlepsze rozwiązanie dla ucznia?
Wspierające środowisko i systematyczna praca to te czynniki, które pomogą uczniowi w pokonywaniu trudności. Dowiedz się, jak dostosować pracę na zajęciach matematyki, aby pomóc uczniowi z dysleksją – tak, aby codzienna praca była efektywna.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.