Zaburzenia integracji sensorycznej a dysleksja

dr Marta Kazienko-Szczerbak

Autor: dr Marta Kazienko-Szczerbak

Dodano: 28 czerwca 2024
  Zaburzenia integracji sensorycznej a dysleksja

Historia badań nad dysleksją sięga drugiej połowy XIX wieku, natomiast pierwsze tezy dotyczące zaburzeń integracji sensorycznej zostały sformułowane przez J. Ayres pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku. Czy możemy zatem mówić o korelacji tych dwóch trudności? Niewątpliwie tak. Już sama twórczyni teorii SI wysnuła hipotezy wskazujące na zależność pomiędzy procesami integracji sensorycznej a uczeniem się. By procesy myślowe odpowiedzialne za naukę funkcjonowały prawidłowo, muszą mieć zapewnioną właściwą integrację informacji pochodzących z bazowych systemów sensorycznych. W myśl za Ayres, inni badacze również zwracali uwagę na to, że uczenie się możliwe jest za sprawą informacji docierających do naszego układu nerwowego poprzez narządy zmysłów [1].

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest dysleksja?
  • Jakie są typy dysleksji?
  • Jaki jest związek pomiędzy występowaniem dysleksji a zaburzeniami integracji sensorycznej?
  • Zaburzenia funkcjonowania których analizatorów zmysłowych najczęściej towarzyszom dysleksji?
  • Czy terapia integracji sensorycznej może skutecznie wspierać naukę czytania i pisania?
  • Jaki jest związek zaburzeń posturalnych ze specyficznymi trudnościami w nauce?
  • W jaki sposób zaburzenia orientacji przestrzennej mogą manifestować się u dzieci z dysleksją w czasie pisania?
  • Dlaczego badacze upatrują patomachanizmu powstawania dysleksji w zaburzeniach analizatora wzrokowego?
  • Jaki jest związek pomiędzy zaburzeniami lateralizacji a dysleksją?
  • Jak objawia się dyspraksja u dzieci z grupy tzw. ryzyka dysleksji rozwojowej?

Pozostało jeszcze 92% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 28 czerwca 2024

Autor: dr Marta Kazienko-Szczerbak

doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, filolog polski, logopeda, neurologopeda, surdologopeda, pedagog, terapeuta pedagogiczny, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta ręki, pracownik socjalny. Ukończyła także studia z zakresu Organizacji i zarządzania oświatą. Jest w trakcie studiów podyplomowych na kierunkach: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika) oraz Edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spectrum autyzmu i zespołem Aspergera. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała pracując: w niepublicznym zakładzie opieki zdrowotnej, w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w szkole podstawowej i w niepublicznym przedszkolu integracyjnym z oddziałem specjalnym, a także jako wykładowca akademicki prowadząc zajęcia dla studentów studiów podyplomowych logopedii oraz surdologopedii. Autorka publikacji naukowych z zakresu: pedagogiki, językoznawstwa, logopedii i integracji sensorycznej. Zwolenniczka holistycznego podejścia do pacjenta. Jej zainteresowania oscylują wokół: rozwoju mowy dziecka (w tym dziecka zaburzonego), terapii SI, dysleksji oraz językowego obrazu świata dziecka.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy