W rozumieniu integracji sensorycznej wyodrębnia się siedem systemów/układów sensorycznych. Są to: system wzrokowy, słuchowy, węchowy, smakowy, przedsionkowy, dotykowy i proprioceptywny, z których trzy ostatnie nazywane są systemami bazowymi, gdyż na ich podłożu kształtują się pozostałe układy. Treść niniejszego artykułu skupia się wokół tylko jednego z wymienionych – zmysłu smaku.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- W jaki sposób odbierane są przez komórki smakowe podstawowe smaki?
- Czym jest „umami”?
- Dlaczego dzieci z zaburzeniem zmysłu smaku niekiedy nie potrafią poprawnie rozróżniać smaków potraw?
- Przy jakiego typu zaburzeniach sensorycznych dziecko może być zainteresowane spożywaniem produktów niejadalnych, a nawet trujących?
- Jak na odbiór smaku wpływa powonienie?
- Czy utrata węchu może spowodować utratę smaku?
- Czy płód może odbierać wrażenia smakowe?
Pozostało jeszcze 93% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Anna Żądełek
Logopeda, neurologopeda, terapeuta SI, provider Neuroflow. Pracownik Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łukowie. Z powodzeniem łączy metodę integracji sensorycznej z logopedią. W kręgu jej zainteresowań pozostaje terapia miofunkcjonalna, elektrostymulacja oraz przygotowanie do zabiegu frenotomii i opieka pozabiegowa. Ukończyła APS w Warszawie (Pedagogika ogólna, Logopedia) i UMCS (Neurologopedia).