Nauczyciele i rodzice mają coraz większą wiedzę o charakterystyce zaburzeń nierozwojowych, jakim jest między innymi spektrum autyzmu. Rosnąca świadomość społeczna w zakresie zdrowia psychicznego sprawia, że coraz więcej uczniów zostaje skierowanych na diagnozę psychologiczną. Niektórzy uczniowie sami decydują się poprosić dorosłych o pomoc i diagnozę. Dla większości dzieci i nastolatków proces diagnostyczny jest jednak stresujący, budzi sprzeczne emocje. Jak wesprzeć ucznia w tym trudnym czasie i pomoc mu poradzić sobie z emocjonalnymi konsekwencjami diagnozy?
Jestem jakiś inny, dziwny. Nie rozumiem, o co im chodzi. Przytłacza mnie ten hałas, nie wiem, jak oni sobie z tym radzą. Nikt mnie nie rozumie, moi rówieśnicy w ogóle nie chcą mnie słuchać. Uczniowie ze spektrum autyzmu, którzy nie mając diagnozy nie znają źródeł swoich problemów, przeżywają w grupie rówieśniczej niezwykle silne emocje. Często towarzyszy im poczucie, że nigdzie nie pasują, że coś robią nie tak, ale nie wiedzą co. Mają trudności z rozumieniem sytuacji społecznych, podejmowaniem i utrzymywaniem interakcji z rówieśnikami, ale nie rozumieją, dlaczego tak jest. Charakterystyczne dla spektrum autyzmu sztywne wzorce zachowań nie ułatwiają bycia wśród równolatków. Młodzież oraz dzieci ze spektrum autyzmu mają często niecodzienne zainteresowania, o których uwielbiają opowiadać. Ich koledzy reagują na to różnie – czasem ukrywając znudzenie, innym razem wręcz wykluczając dziecko z grupy. Wiele zależy od tego, jaki jest poziom świadomości różnorodnych potrzeb w grupie i akceptacji dla odmienności. Sztywność w zachowaniu osób w spektrum bywa dla innych niezrozumiała. Ci uczniowie potrzebują stałości, przewidywalności w otoczeniu i przede wszystkim rytmie dnia. Źle znoszą narażenie na zbyt silne bodźce – hałas, tłok, intensywne zapachy, silne światło. Brak diagnozy w sytuacji, w której objawy wpływają na codzienne funkcjonowanie i jakość życia ucznia to prosty przepis na pogłębiające się poczucie zdezorientowania i bezradności.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak wesprzeć ucznia w czasie diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu?
- Dlaczego proces diagnostyczny może być stresujący dla uczniów?
- Które instytucje przeprowadzają diagnozę spektrum autyzmu?
- Jakie emocje mogą towarzyszyć uczniom i ich rodzinom po diagnozie spektrum autyzmu?
- Jakie korzyści przynosi diagnoza spektrum autyzmu dla uczniów i ich rodzin?
- Jak rozmawiać z uczniem o diagnozie spektrum autyzmu, aby wspierać go w obniżeniu napięcia i lęku?
- Jakie emocje towarzyszą uczniom z nierozpoznanym spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej?
Pozostało jeszcze 80% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.