Jak wspierać usamodzielniających się wychowanków pieczy zastępczej? Proces usamodzielnienia pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 17 czerwca 2024
  Jak wspierać usamodzielniających się wychowanków pieczy zastępczej? Proces usamodzielnienia pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej

Proces wchodzenia w dorosłość to ogromne wyzwanie dla każdego nastolatka. Naturalna jest niepewność, lęk o przyszłość, przytłoczenie koniecznością wyboru dalszej drogi. Już samo opuszczenie domu i uniezależnienie się od dorosłych budzi spory lęk. Nastolatki wychowujące się w rodzinie pochodzenia mają jednak zazwyczaj wsparcie w rodzicach i przekonanie, że zostaną uratowane z ewentualnej opresji. Inaczej jest w przypadku uczniów żyjących w rodzinach zastępczych lub placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Jak ich wesprzeć w trudnym procesie usamodzielnienia?

Dla nastolatków, którzy wychowują się w pieczy zastępczej ten proces bywa dużo trudniejszy. Ich relacje z dorosłymi często nie są łatwe. Doświadczyli z ich strony zbyt wiele opuszczenia, by móc ufnie zwracać się z prośbą o wsparcie. Wiele dzieci wychowujących się w pieczy zastępczej ma żyjących rodziców, którzy z różnych powodów zostali pozbawieni władzy rodzicielskiej. Nastolatek, który dorastając uświadamia sobie, jakie deficyty noszą w sobie jego właśni rodzice konfrontuje się często z własnymi skrajnymi emocjami. Czuje do rodzica jednocześnie miłość i nienawiść, tęsknotę i gniew. Pojawić się może jednoczesna chęć idealizowania go, zaprzeczania jego brakom i trudnym zachowaniom i chęć dewaluacji, zniszczenia jego obrazu, odrzucenia.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest proces separacji?
  • Jakie wyzwania stoją przed młodzieżą z pieczy zastępczej w procesie usamodzielniania?
  • Jakie wątpliwości i emocje towarzyszą młodzieży z pieczy zastępczej w chwili wkraczania w samodzielność?
  • Jakie cechy i role dorosłych są ważne w zapewnieniu stabilności i wsparcia dla młodych dorosłych wychowywanych w pieczy zastępczej?
  • Czym są zaburzenia przywiązania i jak wpływają na funkcjonowanie nastolatków?
  • Jak rozmawiać z uczniami z pieczy zastępczej o ich emocjach?
  • Jakie zachowania i postawy dorosłych mogą wspierać proces usamodzielnienia młodzieży oraz jak unikać stygmatyzacji?
  • Czego unikać w pracy z nastolatkami z pieczy zastępczej?

Pozostało jeszcze 86% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 17 czerwca 2024

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy