piecza zastępcza

  Jak wspierać usamodzielniających się wychowanków pieczy zastępczej? Proces usamodzielnienia pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej

Jak wspierać usamodzielniających się wychowanków pieczy zastępczej? Proces usamodzielnienia pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej

Proces wchodzenia w dorosłość to ogromne wyzwanie dla każdego nastolatka. Naturalna jest niepewność, lęk o przyszłość, przytłoczenie koniecznością wyboru dalszej drogi. Już samo opuszczenie domu i uniezależnienie się od dorosłych budzi spory lęk. Nastolatki wychowujące się w rodzinie pochodzenia mają jednak zazwyczaj wsparcie w rodzicach i przekonanie, że zostaną uratowane z ewentualnej opresji. Inaczej jest w przypadku uczniów żyjących w rodzinach zastępczych lub placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Jak ich wesprzeć w trudnym procesie usamodzielnienia?

Dla nastolatków, którzy wychowują się w pieczy zastępczej ten proces bywa dużo trudniejszy. Ich relacje z dorosłymi często nie są łatwe. Doświadczyli z ich strony zbyt wiele opuszczenia, by móc ufnie zwracać się z prośbą o wsparcie. Wiele dzieci wychowujących się w pieczy zastępczej ma żyjących rodziców, którzy z różnych powodów zostali pozbawieni władzy rodzicielskiej. Nastolatek, który dorastając uświadamia sobie, jakie deficyty noszą w sobie jego właśni rodzice konfrontuje się często z własnymi skrajnymi emocjami. Czuje do rodzica jednocześnie miłość i nienawiść, tęsknotę i gniew. Pojawić się może jednoczesna chęć idealizowania go, zaprzeczania jego brakom i trudnym zachowaniom i chęć dewaluacji, zniszczenia jego obrazu, odrzucenia.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest proces separacji?
  • Jakie wyzwania stoją przed młodzieżą z pieczy zastępczej w procesie usamodzielniania?
  • Jakie wątpliwości i emocje towarzyszą młodzieży z pieczy zastępczej w chwili wkraczania w samodzielność?
  • Jakie cechy i role dorosłych są ważne w zapewnieniu stabilności i wsparcia dla młodych dorosłych wychowywanych w pieczy zastępczej?
  • Czym są zaburzenia przywiązania i jak wpływają na funkcjonowanie nastolatków?
  • Jak rozmawiać z uczniami z pieczy zastępczej o ich emocjach?
  • Jakie zachowania i postawy dorosłych mogą wspierać proces usamodzielnienia młodzieży oraz jak unikać stygmatyzacji?
  • Czego unikać w pracy z nastolatkami z pieczy zastępczej?
Dom pełen miłości – odkrywamy świat adopcji i pieczy zastępczej. Scenariusz zajęć dla uczniów

Dom pełen miłości – odkrywamy świat adopcji i pieczy zastępczej. Scenariusz zajęć dla uczniów

W szkolnych murach uczniowie poznają nie tylko tajniki matematyki czy języka polskiego, ale również kształtują swoje postawy i wartości. Szkoła to idealne miejsce, aby uczyć się tolerancji, akceptacji i szacunku dla różnorodności. Jednym z ważnych aspektów tej edukacji jest zrozumienie różnych form opieki nad dziećmi i budowanie otwartości na rodziny adopcyjne i zastępcze. Scenariusz zajęć pt. Dom pełen miłości – odkrywamy świat adopcji i pieczy zastępczej ma na celu m.in. kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec dzieci z rodzin adopcyjnych i zastępczych oraz przełamywanie stereotypów i uprzedzeń dotyczących dzieci z pieczy zastępczej.

Uczestnicy uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Cele zajęć
  • kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec dzieci z rodzin zastępczych i adopcyjnych
  • uświadomienie uczniom, że każdy zasługuje na miłość i szacunek, niezależnie od pochodzenia
  • przełamywanie stereotypów i uprzedzeń dotyczących dzieci z pieczy zastępczej
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Kartki z napisami: dom dziecka, rodzina adopcyjna,  rodzina biologiczna, rodzina niepełna, rodzina patchworkowa, rodzina pełna, rodzina zastępcza.
  • Załącznik nr 2. Opowiadanie Michał z piątej klasy
  • piłka
  • arkusze papieru
  • długopisy, kredki, mazaki
Czas trwania zajęć: 45 minut
Sprawdź inne serwisy