Praca z grupą wymaga szerokiego spektrum kompetencji. Nauczyciel codziennie korzysta ze swoich umiejętności adaptacji do zmiennych warunków, pokładów cierpliwości i kreatywności. Zwłaszcza, gdy uczniowie mają odmienne zasoby i zupełnie różne potrzeby. Frustracja nadchodzi, gdy nauczyciel czuje się bezradny i mało skuteczny. Co zrobić, gdy uczniowie nie wykonują poleceń i nie biorą aktywnego udziału w procesie nauczania. Co może leżeć u źródła takiej sytuacji?
Szkolna grupy rówieśnicza to bardzo dynamiczna społeczność, której potrzeby zmieniają się wraz z wiekiem. W okresie wczesnoszkolnym ogromnie ważna jest przynależność do grupy, której liderem jest nauczyciel. Jego stałość i obecność to warunki potrzebne do tego, by uczniowie mogli rozwijać się intelektualnie, emocjonalnie i społecznie.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Dlaczego niektórzy uczniowie nie stosują się do poleceń nauczyciela?
- Jakie są najczęstsze przyczyny trudności w wykonywaniu poleceń przez uczniów?
- W jaki sposób okres dorastania wpływa na relacje uczniów z nauczycielami?
- Jak nauczyciel może skutecznie komunikować się z uczniami, aby poprawić współpracę?
- Jak zidentyfikować źródło problematycznych zachowań w grupie uczniów?
- Jakie techniki mogą pomóc nauczycielowi w pracy z uczniami o różnych potrzebach?
- Jakie czynniki mogą wpływać na zdolność ucznia do zrozumienia i wykonania polecenia?
- Jakie są objawy trudności rozwojowych wpływających na współpracę ucznia z nauczycielem?
- Jak pracować z uczniami z zaburzeniami neurorozwojowymi?
- Jakie strategie mogą wspierać efektywną komunikację i współpracę z uczniami mającymi różnorodne trudności?
Pozostało jeszcze 88% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.