Przeprowadzenie starannej, wieloetapowej diagnozy zaburzeń integracji sensorycznej jest niezwykle istotne by móc określić, w jakich obszarach i na jakich etapach przetwarzania zmysłowego występują nieprawidłowości. Trafna diagnoza jest też bardzo ważna przy wytyczaniu właściwej drogi postępowania terapeutycznego. To od niej będzie zależał sukces naszego podopiecznego. Diagnozę należy oprzeć w pierwszej mierze na wywiadzie z rodzicami dziecka (opiekunami) – to oni bowiem znają je najlepiej. Kolejny krok postępowania diagnostycznego to wykonanie wybranych prób obserwacji klinicznej. Warto skorzystać ze standaryzowanych testów opracowanych przez samą twórczynię pojęcia i metody SI, A.J. Ayres. Nie bez znaczenia dla ostatecznego kształtu diagnozy są wyniki dotychczasowych badań i opinie specjalistów.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakich procesów integracji sensorycznej powinna dotyczyć diagnoza SI?
- Jakie elementy powinien obejmować wywiad z rodzicem dziecka?
- Z jakich narzędzi do diagnozy procesów integracji sensorycznej może skorzystać terapeuta SI?
- Na podstawie jakich informacji pozyskanych w trakcie diagnozy ustala się plan terapii integracji sensorycznej?
Wykorzystaj:
Pozostało jeszcze 89% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: dr Marta Kazienko-Szczerbak
doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, filolog polski, logopeda, neurologopeda, surdologopeda, pedagog, terapeuta pedagogiczny, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta ręki, pracownik socjalny. Ukończyła także studia
z zakresu Organizacji i zarządzania oświatą. Jest w trakcie studiów podyplomowych
na kierunkach: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika) oraz Edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spectrum autyzmu i zespołem Aspergera. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała pracując:
w niepublicznym zakładzie opieki zdrowotnej, w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w szkole podstawowej i w niepublicznym przedszkolu integracyjnym
z oddziałem specjalnym, a także jako wykładowca akademicki prowadząc zajęcia dla studentów studiów podyplomowych logopedii oraz surdologopedii. Autorka publikacji naukowych z zakresu: pedagogiki, językoznawstwa, logopedii i integracji sensorycznej. Zwolenniczka holistycznego podejścia do pacjenta. Jej zainteresowania oscylują wokół: rozwoju mowy dziecka (w tym dziecka zaburzonego), terapii SI, dysleksji oraz językowego obrazu świata dziecka.