Stopy pełnią w naszym organizmie przede wszystkim funkcje statyczną i dynamiczną. Utrzymują cały ciężar ciała i dzięki nim jesteśmy w stanie chodzić. Stopy to także ważny narząd czucia, odgrywający znaczącą rolę w mechanizmie kontroli posturalnej. Utrzymywanie równowagi i kontrola prawidłowej postawy to złożona czynność sensoryczno-motoryczna, oparta na współdziałaniu systemów zmysłowych, bazowych dla procesów integracji sensorycznej. Wady stóp, z których najczęstszą jest płaskostopie, mogą prowadzić do różnorodnych problemów zdrowotnych, wpływających na codzienne aktywności i jakość funkcjonowania dziecka. Adekwatne oddziaływania profilaktyczno-terapeutyczne mogą pomóc w zapobieganiu i leczeniu wad stóp oraz przyczyniać się do lepszego, bardziej zintegrowanego sensorycznie i motorycznie funkcjonowania dziecka.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie znaczenie w rozwoju dziecka mają stopy?
- Jakie są najczęstsze przyczyny wady stóp u dzieci?
- Jak wady stóp wpływają na rozwój posturalny?
- Jakie są powiązania integracji sensorycznej z wadami stóp u dzieci?
- Jakie znaczenie ma budowa i sprawność stopy w terapii SI?
- Jak zapobiegać i leczyć wady stóp?
- Na co terapeuta powinien zwrócić szczególną uwagę, oceniając budowę i sprawność stopy w trakcie diagnozy SI gabinecie terapeutycznym?
Pozostało jeszcze 91% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Izabela Gelleta
Magister fizjoterapii, specjalista rehabilitacji ruchowej I-go stopnia z 30-letnim doświadczeniem w pracy terapeutycznej oraz dydaktycznej z niemowlętami, dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Terapeuta metod neurorozwojowych: NDT-Bobath, PNF i Integracji Sensorycznej. Pedagog i wykładowca akademicki na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie oraz dydaktyk na studiach podyplomowych, szkoleniowiec. Autorka programów szkoleniowych oraz materiałów instruktażowych, autorka/współautorka publikacji naukowych oraz artykułów w czasopismach zawodowych, prelegentka na konferencjach naukowych.