Usprawnianie integracji sensorycznej ma charakter zarówno terapeutyczny, jak i profilaktyczny. Niezaprzeczalnie Sensoplastyka dostarcza wielu doznań sensorycznych. Bazuje na zmysłach człowieka, stymuluje je. Może być formą profilaktyki w zaburzeniach przetwarzania sensorycznego. Łączy się z integracją sensoryczną także pod kątem zadań osoby prowadzącej terapię czy zajęcia. Zadaniem terapeuty jest utrzymanie właściwej równowagi między nadzorowaniem terapii a zapewnieniem wolności wyboru podopiecznemu. Zbyt duża ingerencja wywoła przeciwny skutek. To samo dotyczy osoby prowadzącej zajęcia z Sensoplastyki, która powinna zapewnić
swobodę działania sprzyjająca myśleniu twórczemu.
Rozwijanie integracji sensorycznej jest możliwe poprzez kontrolowanie docierających bodźców, które są następnie segregowane i analizowane przez mózg w celu tworzenia prawidłowej reakcji. Integracja sensoryczna tworzy fundamenty edukacji i zachowań społecznych. Podczas najprostszych zabaw dziecko organizuje bodźce pochodzące z ciała i grawitacji. Integruje wzrok ze słuchem, wzrok z ruchem itd. Dziecko, które samo nieustannie organizuje sobie zabawę, rozwija swoje umiejętności, a w przyszłości lepiej radzi sobie w procesie nauki szkolnej. Mózg intensywnie przetwarza sensorycznie przez pierwsze 7 lat życia. Są to lata rozwoju sensorycznego, czyli odbierania doświadczeń przez zmysły. Zabawa, mowa i ruch są najlepszymi metodami integracji sensorycznej. Podczas zabawy dziecko zdobywa umiejętności praktyczne, jest to tzw. nauka przez zabawę. Odpowiednie porządkowanie bodźców daje wiele satysfakcji i sprawia, że zbieramy doświadczenia, które wpływają na nasze umiejętności, co w praktyce pozwala nam dorastać i się rozwijać. Człowiek w naturalny sposób poszukuje bodźców, które pomagają zorganizować rozwój mózgu i jego procesów.
Z artykułu dowiesz się:
- Na czym polega plastyka sensoryczna?
- Jakie są cele zajęć Sensoplastyki?
- W jaki sposób Sensoplastyka i terapia integracji sensorycznej korespondują ze sobą?
- Z jakich powodów Sensoplastyka traktowana jest jako metoda stymulacji rozwoju dziecka?
- Komu dedykowane są zajęcia plastyki sensorycznej?
- Za pomocą jakich technik Sensoplastyka pobudza kreatywność dzieci
i prowadzi do rozwoju zmysłów?
Pozostało jeszcze 82% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Justyna Holz-Kalińska
Ukończyła pedagogikę specjalną w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Pracuje jako pedagog, pedagog specjalny oraz jako wychowawczyni w przedszkolu. Prowadzi zajęcia rewalidacyjne, korekcyjno-kompensacyjne, rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne, a także w ramach wczesnego wspomagania dziecka. Aktualnie kończy studia na kierunku diagnoza i terapia integracji sensorycznej. Jest certyfikowanym trenerem Sensoplastyki® i trenerem terapii ręki.