Leworęczność a nauka pisania – praktyczne wskazówki do pracy z dzieckiem leworęcznym

Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Dodano: 2 września 2024
Leworęczność a nauka pisania – praktyczne wskazówki do pracy z dzieckiem leworęcznym

Leworęczność to wyższa sprawność lewej ręki i jej dominacja w codziennym funkcjonowaniu nad ręką prawą. Według wyników licznych badań cechuje ona od 8 do 15% ludzi na świecie [1]. Na to, która ręka dziecka stanie się dominująca, wpływ ma wiele czynników, w tym biologicznych i kulturowych. Leworęczność jest zjawiskiem naturalnym, z którym nie należy walczyć. W środowisku dostosowanym do potrzeb większości, czyli osób praworęcznych, z leworęczności mogą niekiedy wynikać pewne problemy, w tym trudności w nabywaniu umiejętności pisania i rysowania. Warto poznać wskazówki i porady, pomocne podczas nauki pisania dziecka leworęcznego. Dowiedz się, jak ułatwić leworęcznym dzieciom opanowanie umiejętności pisania. 

Osoby praworęczne stanowią ponad 85% ogółu ludności i większość przedmiotów codziennego użytku projektowana jest z myślą o nich. Być może to właśnie konieczność częstego używania prawej ręki przyczynia się do nieco późniejszego ustalenia się lateralizacji kończyn górnych u osób leworęcznych. Kierunek zapisywania liter w ciągu (od lewej do prawej strony kartki) czy sposób organizacji treści w szkolnych zeszytach ćwiczeń (wyrównanie do lewego marginesu) również są wygodne dla praworęcznych. W jaki sposób zorganizować przestrzeń i z jakich pomocy skorzystać, by ułatwić dziecku leworęcznemu naukę pisania?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kiedy można uznać, że dziecko jest leworęczne?
  • Jakie problemy mogą pojawić się w trakcie nauki pisania dziecka leworęcznego?
  • Na co zwrócić szczególną uwagę, organizując miejsce pracy dla ucznia leworęcznego?
  • Jak wybrać przybory szkolne do pisania lewą ręką?
  • Jak dziecko powinno trzymać ołówek lub długopis?
  • Czy zawsze nakładki na długopis wspierają dziecko leworęczne w nauce pisania?

Pozostało jeszcze 85% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 2 września 2024

Autor: Dorota Dudzińska

Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy