Uczniowie z Ukrainy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – skuteczne wsparcie w szkole

Sofiya Revkovych

Autor: Sofiya Revkovych

Dodano: 1 sierpnia 2025
Uczniowie z Ukrainy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – skuteczne wsparcie w szkole

Od 2022 roku do polskich szkół trafia coraz więcej uczniów z Ukrainy, w tym także dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wsparcie tej grupy uczniów wymaga od nauczycieli, psychologów i dyrektorów znajomości różnic systemowych pomiędzy edukacją specjalną w Polsce i Ukrainie, a także zrozumienia barier, z jakimi mierzą się rodziny. Proces pomocy nie kończy się na przyjęciu go do szkoły – to złożony ciąg działań, obejmujący diagnozę, adaptację, integrację z zespołem klasowym, dostosowanie metod nauczania czy prowadzenie zajęć rewalidacyjnych. Wyzwania te stają się jeszcze większe, gdy dziecko przyjeżdża bez dokumentacji, nie zna języka polskiego i przeżywa stres związany z nową sytuacją. Artykuł przedstawia najważniejsze aspekty pracy z uczniami z Ukrainy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyjaśnia, jak wygląda system kształcenia specjalnego w Ukrainie, jak przebiega proces diagnozy w Polsce oraz jak skutecznie organizować wsparcie, które realnie pomoże dziecku odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie: Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy  
Do webinaru dołączono materiały specjalne: 
  • Bez etykiet. Jak mówić o uczniach z niepełnosprawnością?
  • Checklisty. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskiej szkole
  • Różnice między alfabetami – przewodnik z zadaniami
  • Prezentacja: Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne ucznia z Ukrainy
  • Broszura Wsparcie uczniów z Ukrainy w polskiej szkole

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak wygląda system kształcenia specjalnego w Ukrainie i czym różni się od polskiego?
  • Co zrobić, gdy uczeń nie ma dokumentacji potwierdzającej specjalne potrzeby edukacyjne?
  • Jak skutecznie wspierać adaptację i integrację ucznia z Ukrainy ?
  • Jakie trudności najczęściej napotykają uczniowie ze SPE i jak im przeciwdziałać?

Pozostało jeszcze 90% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 1 sierpnia 2025

Autor: Sofiya Revkovych

Nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Tematyka

Sprawdź inne serwisy