Przepisy prawa oświatowego nie nakładają na pedagoga specjalnego obowiązku opracowywania na każdy rok szkolny planu pracy, czy też dokonywania sprawozdania. Natomiast taki obowiązek może wynikać z wewnętrznie opracowanych zasad funkcjonowania danego przedszkola, szkoły i może zostać zawarty w wewnętrznych dokumentach przedszkola lub szkoły. Dowiedz się, jak dokonać podsumowania pracy pedagoga specjalnego.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Jednym z zadań pedagoga specjalnego zatrudnionego w przedszkolu i szkole jest prowadzenie badań i działań diagnostycznych. Rzetelne wywiązywanie się z tego obowiązku wymaga m.in. obserwowania uczniów w czasie lekcji. Nie oznacza to jednak, że może on wchodzić do klasy w dowolnie wybranym przez siebie momencie, bez porozumienia z nauczycielem prowadzącym.
Edukacja włączająca na dobre zagościła w polskich przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Do tych właśnie szkół coraz liczniej zapisywani są bowiem uczniowie z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Żeby jednak edukacja włączająca spełniała swoje zadania, musi ulegać stałym przeobrażaniom i działaniom ukierunkowanym na podnoszenie jakości wsparcia oferowanego dzieciom i młodzieży oraz rodzicom. Ważnym krokiem w budowaniu optymalnego systemu wsparcia dla każdego ucznia jest pojawienie się w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych pedagogów specjalnych.
Wszyscy nauczyciele są zobowiązani do dokumentowania pracy z uczniami – wymóg dotyczy także pedagogów specjalnych. Należy mieć świadomość, że aktualne regulacje nie wprowadzają żadnych nowych, dotychczas nieznanych procedur. Niniejszy ebook zawiera omówienie elementów, które mogą znaleźć się w dokumentacji prowadzonej przez pedagoga specjalnego. Zgromadzenie takich informacji może znacząco ułatwić codzienną pracę. W niniejszej publikacji prezentujemy wzory dokumentów, które warto umieścić w teczce pedagoga specjalnego.
Obowiązek zatrudnienia pedagoga specjalnego dotyczy każdej szkoły ogólnodostępnej, w której uczy się ponad 50 uczniów. To oznacza, że pedagoga specjalnego trzeba zatrudniać również w szkołach ponadpodstawowych. Dyrektorzy oraz nauczyciele mają jednak wątpliwości – jakie kwalifikacje powinien mieć pedagog specjalny w szkole średniej? Czy konieczne jest ukończenie jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika specjalna? Czy nowe rozporządzenie w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli zmieniło wymagania?
Przeczytaj również:
Od 3 października 2023 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Nowe rozporządzenie wchodzi bowiem w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Ogłoszenie w Dzienniku Ustaw miało miejsce 2 października 2023 r. Potrzeba wydania nowego aktu prawnego wynikała z konieczności dostosowania przepisów do nowego standardu kształcenia nauczycieli. Co jednak ważne – nowe wymagania nie oznaczają utraty kwalifikacji obecnych nauczycieli. Sprawdź szczegóły i poznaj kwalifikacje wymagane od specjalistów od 3 października 2023 r. W artykule omówiono kwalifikacje wymagane od: psychologa, pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty pedagogicznego, logopedy i doradcy zawodowego.
Pedagog specjalny może w ramach pensum prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Żadne przepisy nie wskazują, ile godzin takich zajęć można mu przydzielić, jednocześnie jednak – nie mogą one wyczerpywać wszystkich godzin pensum. Czym kierować się ustalając liczbę godzin zajęć rewalidacyjnych będzie prowadził pedagog specjalny w ramach obowiązkowego wymiaru godzin zajęć?
Każdy nauczyciel ma obowiązek prowadzenia dokumentacji dotyczącej pracy z uczniami. Obowiązek dotyczy również pedagoga specjalnego. Co jednak ważne – przepisy nie nakładają w tym zakresie nowych, nieznanych i niestosowanych dotąd rozwiązań. Sprawdź, co powinna zawierać dokumentacja pedagoga specjalnego. Sprawdź, czy należy założyć tzw. teczkę pedagoga specjalnego.
Pobierz infografikę, która zawiera podstawowe informacje na temat dokumentów prowadzonych przez pedagoga specjalnego.
Zatrudnienie pedagoga specjalnego jest obowiązkowe, jeżeli do szkoły uczęszcza co najmniej 50 uczniów. Zdarza się jednak, że żaden z nich nie posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wówczas pojawia się pytanie – co robi pedagog w szkole, w której nie ma uczniów z orzeczeniem? A może w takim przypadku można nie zatrudniać pedagoga specjalnego, jeżeli w szkole istnieje etat pedagoga szkolnego?
Obejrzyj certyfikowane videoszkolenie:
Przepisy prawa oświatowego nie nakładają na nauczycieli specjalistów, w tym pedagoga specjalnego, obowiązku opracowywania na każdy rok szkolny planu pracy. Taki obowiązek może wynikać z zasad wewnętrznych danej szkoły. W praktyce w większości szkół jest to jeden z podstawowych dokumentów tworzonych przez pedagoga specjalnego. Zadania pedagoga specjalnego określa rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Warto wykorzystać ten wykaz jako punkt wyjścia do planowania zdań pedagoga specjalnego na rok szkolny. W załączeniu znajdziesz przykładowy plan pracy pedagoga specjalnego na rok szkolny 2023/2024.
Pobierz również:
Pedagog specjalny, podobnie jak psycholog i pedagog szkolny może zostać zobowiązany do opracowania sprawozdania z pracy w pierwszym półroczu. Przepisy nie określają wzoru sprawozdania pedagoga specjalnego z pracy w danym semestrze czy roku szkolnym, podobnie jak w przypadku sprawozdania z pracy pedagoga szkolnego czy psychologa. Taki wzór może zostać wprowadzony w konkretnym przedszkolu lub szkole, ale nie musi. Dowiedz się, jak napisać sprawozdanie z pracy pedagoga specjalnego.
Obejrzyj szkolenie video:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.