pedagog specjalny

  Pedagog specjalny a edukacja włączająca – inicjator dobrej współpracy w przedszkolu i szkole

Pedagog specjalny a edukacja włączająca – inicjator dobrej współpracy w przedszkolu i szkole

Edukacja włączająca na dobre zagościła w polskich przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Do tych właśnie szkół coraz liczniej zapisywani są bowiem uczniowie z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Żeby jednak edukacja włączająca spełniała swoje zadania, musi ulegać stałym przeobrażaniom i działaniom ukierunkowanym na podnoszenie jakości wsparcia oferowanego dzieciom i młodzieży oraz rodzicom. Ważnym krokiem w budowaniu optymalnego systemu wsparcia dla każdego ucznia jest pojawienie się w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych pedagogów specjalnych. 

Konieczność stworzenia zupełnie nowego stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego była uwarunkowana dostrzeganą różnorodnością funkcjonowania wśród dzieci i uczniów. A co za tym idzie – różnorodnością potrzeb i oczekiwań w kontekście ich zaspokajania przez nauczycieli i specjalistów, ale również całe środowisko przedszkola czy szkoły. Zauważane przez nauczycieli potrzeby rozwojowe i edukacyjne stawiają przed nimi nowe wyzwania – wymagają bowiem wejścia w posiadanie umiejętności i możliwości ich zaspokajania. Nieodzownym elementem systemu wspierającego, w związku z koniecznością zaspokajania zróżnicowanych potrzeb, staje się pedagog specjalny. Pełni on rolę inicjatora i organizatora wsparcia dla całej społeczności.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie jest nowe znaczenie pedagoga specjalnego w kontekście edukacji włączającej w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych w Polsce?
  • Dlaczego wprowadzono stanowisko pedagoga specjalnego?
  • Jakie są główne zadania pedagoga specjalnego w ramach wspierania społeczności szkolnej i przedszkolnej?
  • Jak pedagog specjalny wpływa na budowanie kultury współpracy i włączania w przedszkolu i szkole?
  • Jakie konkretnie działania i inicjatywy podejmuje pedagog specjalny, aby wspierać edukację włączającą?
  • W jaki sposób pedagog specjalny przyczynia się do rozpoznawania i zaspokajania potrzeb różnych grup w społeczności szkolnej?
  • Jakie są wyzwania i możliwości związane z pracą pedagoga specjalnego w kontekście edukacji włączającej?
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli specjalistów od 3 października 2023 r.

Kwalifikacje wymagane od nauczycieli specjalistów od 3 października 2023 r.

Od 3 października 2023 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Nowe rozporządzenie wchodzi bowiem w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Ogłoszenie w Dzienniku Ustaw miało miejsce 2 października 2023 r. Potrzeba wydania nowego aktu prawnego wynikała z konieczności dostosowania przepisów do nowego standardu kształcenia nauczycieli. Co jednak ważne – nowe wymagania nie oznaczają utraty kwalifikacji obecnych nauczycieli. Sprawdź szczegóły i poznaj kwalifikacje wymagane od specjalistów od 3 października 2023 r. W artykule omówiono kwalifikacje wymagane od: psychologa, pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty pedagogicznego, logopedy i doradcy zawodowego.

Dokumentacja pedagoga specjalnego – dziennik zajęć i teczka pedagoga specjalnego

Dokumentacja pedagoga specjalnego – dziennik zajęć i teczka pedagoga specjalnego

Każdy nauczyciel ma obowiązek prowadzenia dokumentacji dotyczącej pracy z uczniami. Obowiązek dotyczy również pedagoga specjalnego. Co jednak ważne – przepisy nie nakładają w tym zakresie nowych, nieznanych i niestosowanych dotąd rozwiązań. Sprawdź, co powinna zawierać dokumentacja pedagoga specjalnego. Sprawdź, czy należy założyć tzw. teczkę pedagoga specjalnego.

Pedagog specjalny dokumentuje przebieg swojej pracy zarówno w dzienniku zajęć pedagoga specjalnego, jak i w dziennikach prowadzonych zajęć. Obowiązki w tym zakresie są określone w rozporządzeniu MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
Przepisy w sprawie sposobu dokumentowania przebiegu nauczania nie wprowadziły żadnych zmian w sposobie prowadzenia dokumentacji ich pracy. Nie określono żadnych odrębnych rozwiązań dla pedagoga specjalnego.

Z artykułu dowiesz się m.in.:                                                                              

  • Jak dokumentować przebieg pracy pedagogów specjalnych?
  • Czy pedagog specjalny prowadzi odrębny dziennik zajęć?
  • Czy pedagog specjalny prowadzenie zajęć dokumentuje w pozostałych dziennikach w przedszkolu lub szkole?
  • Czy konieczne jest prowadzenie tzw. teczki pedagoga specjalnego?
  • Jakie dokumenty gromadzić w teczce pedagoga specjalnego?
  • Czy zostaną wydane odrębne przepisy dotyczące dokumentowania pracy pedagoga specjalnego?
Sprawdź inne serwisy