Szczególnie ważne dla specjalisty

Jak napisać sprawozdanie z pracy pedagoga specjalnego – wskazówki

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dodano: 9 maja 2024
Jak napisać sprawozdanie z pracy pedagoga specjalnego – wskazówki

Pedagog specjalny, podobnie jak psycholog i pedagog szkolny może zostać zobowiązany do opracowania sprawozdania z pracy w pierwszym półroczu. Przepisy nie określają wzoru sprawozdania pedagoga specjalnego z pracy w danym okresie czy roku szkolnym, podobnie jak w przypadku sprawozdania z pracy pedagoga szkolnego czy psychologa. Taki wzór może zostać wprowadzony w konkretnym przedszkolu lub szkole, ale nie musi. Dowiedz się, jak napisać sprawozdanie z pracy pedagoga specjalnego.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Od czego zacząć pracę nad sprawozdaniem z pracy pedagoga specjalnego?
  • Do których działań pedagog specjalny powinien odnieść się w swoim sprawozdaniu z pracy?
  • Jakie informacje ilościowe i jakościowe zamieścić w sprawozdaniu z pracy pedagoga specjalnego?
Pobierz dokument:

Obejrzyj szkolenie video:

Od czego zacząć pracę nad sprawozdaniem z pracy pedagoga specjalnego?

Przed przystąpieniem do pracy na sprawozdaniem, warto przypomnieć sobie treść § 24a rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2021 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Zgodnie z przywołanym przepisem do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:

1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:

  1. rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności,
  2. prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
  3. rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
  4. określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia,

2) współpraca z zespołem nauczycieli i specjalistów, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

3) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:

  1. rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
  2. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
  3. dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
  4. doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów,

4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom,

5) współpraca, w zależności od potrzeb z osobami i podmiotami, m.in.: z rodzicami uczniów, pielęgniarza lub higienistką, pracownikami specjalnymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki.

Pedagog specjalny powinien podejmować działania mające na celu wywiązanie się z wyżej wymienionych zadań. Konkretny katalog obowiązków jest jednak uzależniony od potrzeb konkretnego przedszkola czy szkoły, sytuacji i trudności wychowawczych w poszczególnych klasach itp. Konkretne planowane działania mogą być ujęte np. w rocznym planie pracy, wówczas pedagog powinien na bieżąco monitorować jego realizację.

Jakie informacje ilościowe i jakościowe zamieścić w sprawozdaniu z pracy pedagoga specjalnego?

Zakres informacji oraz zasady dokonywania sprawozdania z pracy danego specjalisty powinien określić dyrektor szkoły. Jeśli jednak tego nie zrobił, to pedagog specjalny powinien odnieść się do zakresu realizowanych w szkole zadań.

Kierując się informacjami o zadaniach pedagoga specjalnego, w sprawozdaniu warto zadbać o zgromadzenie danych ilościowych i jakościowych np.

  • ilu uczniów miał pod opieką specjalista
  • w ilu spotkaniach zespołów i WOPFU uczestniczył,
  • w jakich formach udzielał wsparcia uczniom, rodzicom i nauczycielom (ilu rodziców i nauczycieli skorzystało z oferty pomocy)
  • ile badań, jakie działania diagnostyczne podejmował pedagog, jakie są wyniki diagnoz i jakie działania podjęto na tej podstawie,
  • z jakimi podmiotami prowadził współpracę, w jakiej formie
  • jakie rekomendacje sformułowano w zakresie doskonalenia nauczycieli na podstawie rozpoznanych problemów, własne formy doskonalenia,
  • inne istotne zagadnienia wynikające ze specyfiki pracy i potrzeby w tym zakresie.

Ponieważ zakres obowiązków realizowanych przez pedagoga specjalnego w danej szkole wynika ze zróżnicowanych potrzeb i uczniów, sprawozdanie powinno odnosić się do konkretnych działań, zakresu i form udzielanego wsparcia udzielanego uczniom, rodzicom i nauczycielom w powiązaniu z konkretnie zrealizowanymi zadaniami.

Przeczytaj również:

Marzenna Czarnocka
Dodano: 9 maja 2024

Autor: Marzenna Czarnocka

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy