Pedagog specjalny, podobnie jak psycholog i pedagog szkolny może zostać zobowiązany do opracowania sprawozdania z pracy w pierwszym półroczu. Przepisy nie określają wzoru sprawozdania pedagoga specjalnego z pracy w danym okresie czy roku szkolnym, podobnie jak w przypadku sprawozdania z pracy pedagoga szkolnego czy psychologa. Taki wzór może zostać wprowadzony w konkretnym przedszkolu lub szkole, ale nie musi. Dowiedz się, jak napisać sprawozdanie z pracy pedagoga specjalnego.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Obejrzyj szkolenie video:
Przed przystąpieniem do pracy na sprawozdaniem, warto przypomnieć sobie treść § 24a rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2021 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Zgodnie z przywołanym przepisem do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
2) współpraca z zespołem nauczycieli i specjalistów, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
3) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom,
5) współpraca, w zależności od potrzeb z osobami i podmiotami, m.in.: z rodzicami uczniów, pielęgniarza lub higienistką, pracownikami specjalnymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki.
Pedagog specjalny powinien podejmować działania mające na celu wywiązanie się z wyżej wymienionych zadań. Konkretny katalog obowiązków jest jednak uzależniony od potrzeb konkretnego przedszkola czy szkoły, sytuacji i trudności wychowawczych w poszczególnych klasach itp. Konkretne planowane działania mogą być ujęte np. w rocznym planie pracy, wówczas pedagog powinien na bieżąco monitorować jego realizację.
Zakres informacji oraz zasady dokonywania sprawozdania z pracy danego specjalisty powinien określić dyrektor szkoły. Jeśli jednak tego nie zrobił, to pedagog specjalny powinien odnieść się do zakresu realizowanych w szkole zadań.
Kierując się informacjami o zadaniach pedagoga specjalnego, w sprawozdaniu warto zadbać o zgromadzenie danych ilościowych i jakościowych np.
Ponieważ zakres obowiązków realizowanych przez pedagoga specjalnego w danej szkole wynika ze zróżnicowanych potrzeb i uczniów, sprawozdanie powinno odnosić się do konkretnych działań, zakresu i form udzielanego wsparcia udzielanego uczniom, rodzicom i nauczycielom w powiązaniu z konkretnie zrealizowanymi zadaniami.