Uzyskanie pełnoletności przez ucznia nie zwalnia szkoły z obowiązku organizowania i realizowania kształcenia specjalnego. To samo dotyczy słuchaczy szkół dla dorosłych. Jeżeli uczeń w szkoły branżowej II stopnia dostarczył orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, szkoła musi dokonać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny oraz zapewnić zajęcia rewalidacyjne. Sprawdź szczegóły.
Z artykułu dowiesz się m.in:
Prawo oświatowe zobowiązuje szkoły i przedszkola do co najmniej dwukrotnego w ciągu roku przeprowadzenia oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Tylko rzetelne wywiązanie się z tego obowiązku daje szansę na realne i zgodne z potrzebami wsparcie dla dziecka. Wobec tego warto dołożyć wszelkich starań, by szczegółowo przeanalizować i określić wartościowość działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oprócz pozyskania opinii wszystkich osób pracujących z uczniem równie ważna jest opinia samego ucznia oraz jego rodziców. Sprawdź, jak dokonać wspólnej oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego we współpracy z uczniem i rodzicami i poznaj zasady pozyskiwania niezbędnych informacji.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Ocena IPET przez ucznia i rodziców pozwala obiektywnie ocenić realne potrzeby i odczucia związane z wdrażaniem programu. Warto poprosić o feedback, aby upewnić się, że wsparcie jest dobrze dopasowane i skuteczne, a ewentualne trudności są rozwiązywane na bieżąco. Dobrą formą badania jest ankieta, ponieważ umożliwia zebranie szczerych opinii w sposób przemyślany i usystematyzowany, dając uczniowi i rodzicom przestrzeń na swobodne wyrażenie opinii, które pomagają w dalszej optymalizacji działań.
Wykorzystaj również:
Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. jest obowiązkowe dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przygotowanie IPET dla ucznia z orzeczeniem powinno poprzedzać przeprowadzenie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia. O ile rozporządzenie wskazuje, jakie elementy musi zawierać IPET, o tyle żadne przepisy nie określają wzoru IPET i WOPFU. Kluczem do opracowania przydatnej dokumentacji jest dostosowanie jej do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością. Warto jednak zapoznać z przykładową WOPFU oraz IPET dla ucznia. Przedstawiamy więc proponowane IPET i WOPFU dla ucznia z III klasy szkoły podstawowej z orzeczeniem o niepełnosprawności wydanym ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim.
Przeczytaj również:
Tworząc indywidualny program edukacyjno-terapeutycznego (IPET) dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego należy pamiętać o doradztwie zawodowym. Jak wprowadzić młodego ucznia na ścieżkę odkrywania swoich zainteresowań i planowania przyszłości zawodowej? Jak zindywidualizować podejście, by zaspokoić jego unikalne potrzeby i wyzwania? W artykule wyjaśniamy, jak skutecznie uwzględnić doradztwo zawodowe w IPET.
„Tworzenie IPET – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny” to szkolenie, które pozwala zdobyć wiedzę i praktyczne umiejętności w opracowywaniu IPET, zarówno dla młodszych uczniów, jak i pełnoletnich. Ekspertka, Joanna Latosińska Kulasek, dzieli się swoim doświadczeniem i wyjaśnia, jak opracować jeden z najważniejszych dokumentów uczniów objętych kształceniem specjalnym, aby skutecznie wspierać uczniów z orzeczeniem. Ze szkolenia dowiesz się, jak w praktyce tworzyć IPET, który realnie odpowiada na potrzeby uczniów i jak skutecznie wdrażać program w codziennej pracy szkolnej. W trakcie szkolenia ekspertka dzieli się osobistymi doświadczeniami i przykładami trudności, na które natrafiła w pracy z uczniami. Wskazuje przykładowe rozwiązania, które warto zastosować w pracy z uczniem mającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Za organizację procesu kształcenia uczniów realizujących obowiązek poza szkołą w zasadniczym stopniu odpowiadają rodzice, którym szkoła powinna udzielać wsparcia. Wątpliwości pojawiają się, kiedy edukacja domowa ma dotyczyć ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla którego co do zasady należy opracować IPET? Czy uczeń objęty edukacją domową może być jednocześnie objęty realizacją indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego? Czy szkoła jest zwolniona z realizacji obowiązku kształcenia specjalnego?
Celem spotkania zespołu nauczycieli i specjalistów jest przede wszystkim omówienie wyników wieloaspektowej oceny funkcjonowania ucznia oraz dostosowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET). Ponadto, zespół ocenia efektywność dotychczasowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej uczniowi. Poniżej przedstawiamy przykładowy formularz karty ustaleń zespołu, który można dowolnie modyfikować w zależności od potrzeb.
Zespół opracowujący IPET po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i ocenie efektywności IPET może dokonać modyfikacji programu. Żadne przepisy nie określają wzoru modyfikacji IPET, dlatego decyzja o tym, jaką formę będzie miała, należy do zespołu. Co jednak istotne, że modyfikacje powinny być kontynuacją działań i odzwierciedlać zakres zmian w funkcjonowaniu ucznia i dokonywane modyfikacje. Z tego względu zmiany dokonywane w IPET mogą dotyczyć jedynie tych obszarów, działań, form wsparcia, celów itp., które ulegają zmianie (aneks do IPET). Może to być również odrębny dokument pełnego IPET z dopiskiem „modyfikacja”. Pobierz przykładowy wzór aneksu do IPET, w którym wskazano obszary zmian.
Uczeń z niepełnosprawnością ma prawo do realizacji zajęć edukacyjnych z oddziałem i realizacji podstawy programowej w wymiarze wynikającym z planu zajęć dla klasy wynikającego z ramowego planu nauczania. Zdarza się jednak, że w tym czasie zaplanowano dla niego zajęcia rewalidacyjne. Sprawdź, czy dyrektor może zaplanować rewalidację w czasie, w którym reszta klasy uczestniczy w obowiązkowych lekcjach.
Specjaliści przygotowujący końcoworoczne oceny efektywności działań podejmowanych na rzecz uczniów często stają przed dylematem, czy dla ucznia z IPET trzeba opracować odrębnie ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W artykule wyjaśniamy zależności między oceną efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej a oceną efektywności IPET.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.