Wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia należy dokonywać co najmniej dwa razy w roku. Zwykle jest ona przeprowadzana początku roku szkolnego i po pierwszym półroczu. Z niektórych placówkach WOPFU przeprowdza się również przed rozpoczęciem wakacji. Przepisy nie wyjaśniają, jak dokładnie powinna wyglądać ani w jaki sposób opracować ten dokument.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy prawa oświatowego, że zespół ds. WOPFU i IPET tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem. Regulacje te należy rozumieć dosłownie – w skład zespołu wchodzą wszyscy. A to oznacza, że wszyscy powinni uczestniczyć w posiedzeniach tych zespołów.
Obowiązek dwukrotnego dokonania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia w trakcie roku nie oznacza, że zespół musi dwa razy zmodyfikować IPET. Modyfikacja IPET nie może nastąpić bez WOPFU, jednak WOPFU nie pociąga za sobą obowiązku wprowadzenia zmian do IPET. Sprawdź, kiedy nie trzeba modyfikować IPET po dokonaniu WOPFU.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia oraz indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny to podstawowe dokumenty opracowywane dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Za ich opracowanie odpowiada zespół powołany przez dyrektora szkoły. W niniejszym artykule zdefiniowano rolę i wymieniono najważniejsze zadania poszczególnych uczestników zespołu ds. WOPFU i IPET.
Pobierz przykładowy indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia z afazją. IPET opracowano dla ucznia klasy VI szkoły podstawowej.
Integralną częścią IPET-u jest Arkusz Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Poziomu Ucznia (WOPFU).
Pobierz również:
Pobierz przykładowy indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia z zespołem Aspergera. IPET opracowano dla ucznia klasy VI szkoły podstawowej. Integralną częścią IPET-u jest Arkusz Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Poziomu Ucznia (WOPFU).
Pobierz przykładowy wzór indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego opracowany dla ucznia VIII klasy szkoły podstawowej, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne.
Pobierz przykładowy IPET dla uczennicy VIII klasy szkoły podstawowej posiadającej orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim.
Opracowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych jest jednym z najtrudniejszych zadań, z którymi mierzą się nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Wskazówki zawarte w przepisach prawa oświatowego mają bardzo ogólny charakter, dlatego pojawia się wiele pytań dotyczących nie tylko treści, ale także procedury opracowania i modyfikacji IPET. Usystematyzuj swoją wiedzę i poznaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania, a w razie potrzeby – wykorzystaj gotowe wzory dokumentów
Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego powinny być realizowane w sposób umożliwiający osiągniecie celów rozwojowych i terapeutycznych, uwzględniający harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka we wszystkich obszarach – fizycznym, poznawczym, społecznym, emocjonalnym. O wymiarze godzin wsparcia i czasie ich trwania decyduje zespół nauczycieli i specjalistów, z uwzględnieniem zaleceń w orzeczeniu.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.