Obowiązek dwukrotnego dokonania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia w trakcie roku nie oznacza, że zespół musi dwa razy zmodyfikować IPET. Modyfikacja IPET nie może nastąpić bez WOPFU, jednak WOPFU nie pociąga za sobą obowiązku wprowadzenia zmian do IPET. Sprawdź, kiedy nie trzeba modyfikować IPET po dokonaniu WOPFU.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia oraz indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny to podstawowe dokumenty opracowywane dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Za ich opracowanie odpowiada zespół powołany przez dyrektora szkoły. W niniejszym artykule zdefiniowano rolę i wymieniono najważniejsze zadania poszczególnych uczestników zespołu ds. WOPFU i IPET.
Pobierz przykładowy indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia z afazją. IPET opracowano dla ucznia klasy VI szkoły podstawowej. Materiał ma charakter poglądowy i może służyć jako inspiracja do opracowania IPET dla ucznia.
Integralną częścią IPET-u jest Arkusz Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Poziomu Ucznia (WOPFU).
Pobierz również:
Pobierz przykładowy indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia z zespołem Aspergera. IPET opracowano dla ucznia klasy VI szkoły podstawowej. Integralną częścią IPET-u jest Arkusz Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Poziomu Ucznia (WOPFU).
Pobierz przykładowy wzór indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego opracowany dla ucznia VIII klasy szkoły podstawowej, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne. Dokument stanowi przykład, który może stanowić inspirację do opracowania IPET dla konkretnego ucznia.
Pobierz przykładowy IPET dla uczennicy VIII klasy szkoły podstawowej posiadającej orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim.
Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego powinny być realizowane w sposób umożliwiający osiągniecie celów rozwojowych i terapeutycznych, uwzględniający harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka we wszystkich obszarach – fizycznym, poznawczym, społecznym, emocjonalnym. O wymiarze godzin wsparcia i czasie ich trwania decyduje zespół nauczycieli i specjalistów, z uwzględnieniem zaleceń w orzeczeniu.
Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego powinni otrzymywać wsparcie w zakresie wskazanym w zaleceniach z poradni. Często jednak nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniem stwierdzają, że dalsza pomoc w określonej formie nie jest już potrzebna. Czy zespół nauczycieli może podjąć decyzję o zakończeniu udzielania pomocy w danej formie?
IPET może być bardzo obszernym dokumentem, w którym wpisane są wszystkie treści lub może składać się z głównego dokumentu i załączników. Zapis z załącznikami został zaproponowany w podanym przykładzie. Do programu dodano pełny opis wybranych załączników: dostosowanie programu, dostosowanie wymagań. Każdy z załączników odnoszący się do poszczególnych przedmiotów opracowywany jest przez specjalistów posiadających kwalifikacje do ich nauczania.
Opracowanie IPET dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi wymaga uwzględnienia, przedstawiamy przykładowy IPET dla dziecka z zespołem Downa, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz niedosłyszeniem. Zapoznanie się z przykładowym programem może stanowić inspirację, trzeba jednak pamiętać, że indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, jak wskazuje nazwa, zawsze jest dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka lub ucznia.
Złożenie w szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na dyrektora szereg obowiązków. Jednym z kluczowych zadań dla nauczycieli jest przeprowadzenie WOPFU i opracowanie IPET. Jak to zrobić, jeżeli od dnia złożenia orzeczenia uczeń jest nieobecny z powodu choroby? Czy dla ucznia z niską frekwencją trzeba przygotować wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania oraz indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny?
IPET to najważniejszy w szkole dokument opracowywany dla uczniów objętych kształceniem specjalnym. Zespół określa w nim cele kształcenia specjalnego dla danego ucznia oraz sposoby ich osiągania. Skuteczność IPET uzależniona jest od tego, czy został opracowany z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ucznia. Jednak nawet najlepiej zaplanowane działania, mogą po pewnym czasie okazać się nieefektywne mimo starań całego grona pedagogicznego. Dlatego bardzo ważna jest systematyczna ocena efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. W artykule wyjaśniamy, jak często i w jaki sposób dokonywać oceny skuteczności programu. Podpowiadamy również, na co należy zwracać szczególną uwagę, dokonując oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
Przeczytaj również:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.