Szkolenie jest dedykowane nauczycielom, pedagogom, psychologom oraz specjalistom zajmującym się opracowywaniem dokumentacji dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Ekspertka, Mariola Łygas omawia krok po kroku, jak prawidłowo przygotować wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością wzroku. Uczestnicy poznają strukturę dokumentu, sposób opisu poszczególnych obszarów funkcjonowania (fizycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, komunikacyjnego), a także zasady współpracy zespołu nauczycieli i specjalistów. Szkolenie ma charakter praktyczny – prowadząca prezentuje konkretne przykłady zapisów, podpowiada, jak formułować zalecenia edukacyjne i terapeutyczne oraz jak unikać najczęstszych błędów przy opisie funkcjonowania ucznia. Zwraca uwagę na znaczenie realnej obserwacji i indywidualizacji działań dydaktycznych w kontekście potrzeb uczniów słabowidzących i niewidomych.
Indywidualizacja procesu edukacyjnego i terapeutycznego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymaga rzetelnej diagnozy. Diagnoza ta powinna być oparta nie tylko na orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej, ale także na wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU). To właśnie na jej podstawie zespół nauczycieli i specjalistów opracowuje wnioski i zalecenia, które następnie kształtują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Jakie informacje powinny znaleźć się w WOPFU? Jak uniknąć niepotrzebnego powielania danych i zagwarantować zgodność z przepisami prawa oświatowego? W jaki sposób dokumentacja przedstawiona przez rodziców może wpływać na zakres wsparcia udzielanego uczniowi?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia powinna być przeprowadzona przed opracowaniem indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia, zatem powinna być dołączona do IPET wówczas, gdy jest on opracowywany lub zmieniany.
Przeczytaj również:
Zdarza się, że mimo starań, nie jest możliwe zatrudnienie w szkole tzw. nauczyciela wspomagającego, ze względu na brak zainteresowanych kandydatów. Czy w takiej sytuacji można zatrudnić pomoc nauczyciela, skoro przepisy wskazują, że dyrektor zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub pomoc nauczyciela? Czy o tym, kto zostanie zatrudniony w szkole lub przedszkolu ogólnodostępnym może decydować organ prowadzący?
Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. jest obowiązkowe dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przygotowanie IPET dla ucznia z orzeczeniem powinno poprzedzać przeprowadzenie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia. O ile rozporządzenie wskazuje, jakie elementy musi zawierać IPET, o tyle żadne przepisy nie określają wzoru IPET i WOPFU. Kluczem do opracowania przydatnej dokumentacji jest dostosowanie jej do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością. Warto jednak zapoznać z przykładową WOPFU oraz IPET dla ucznia. Przedstawiamy więc proponowane IPET i WOPFU dla ucznia z III klasy szkoły podstawowej z orzeczeniem o niepełnosprawności wydanym ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim.
„Tworzenie IPET – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny” to szkolenie, które pozwala zdobyć wiedzę i praktyczne umiejętności w opracowywaniu IPET, zarówno dla młodszych uczniów, jak i pełnoletnich. Ekspertka, Joanna Latosińska Kulasek, dzieli się swoim doświadczeniem i wyjaśnia, jak opracować jeden z najważniejszych dokumentów uczniów objętych kształceniem specjalnym, aby skutecznie wspierać uczniów z orzeczeniem. Ze szkolenia dowiesz się, jak w praktyce tworzyć IPET, który realnie odpowiada na potrzeby uczniów i jak skutecznie wdrażać program w codziennej pracy szkolnej. W trakcie szkolenia ekspertka dzieli się osobistymi doświadczeniami i przykładami trudności, na które natrafiła w pracy z uczniami. Wskazuje przykładowe rozwiązania, które warto zastosować w pracy z uczniem mającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Przed opracowaniem indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, konieczne jest przeprowadzenie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka w przedszkolu. Pobierz przykładowy arkusz WOPFU.
Wykorzystaj również:
Celem spotkania zespołu nauczycieli i specjalistów jest przede wszystkim omówienie wyników wieloaspektowej oceny funkcjonowania ucznia oraz dostosowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET). Ponadto, zespół ocenia efektywność dotychczasowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej uczniowi. Poniżej przedstawiamy przykładowy formularz karty ustaleń zespołu, który można dowolnie modyfikować w zależności od potrzeb.
Wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia należy dokonywać co najmniej dwa razy w roku. Zwykle jest ona przeprowadzana początku roku szkolnego i po pierwszym półroczu. Z niektórych placówkach WOPFU przeprowdza się również przed rozpoczęciem wakacji. Przepisy nie wyjaśniają, jak dokładnie powinna wyglądać ani w jaki sposób opracować ten dokument.
Przepisy prawa oświatowego, że zespół ds. WOPFU i IPET tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem. Regulacje te należy rozumieć dosłownie – w skład zespołu wchodzą wszyscy. A to oznacza, że wszyscy powinni uczestniczyć w posiedzeniach tych zespołów.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia oraz indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny to podstawowe dokumenty opracowywane dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Za ich opracowanie odpowiada zespół powołany przez dyrektora szkoły. W niniejszym artykule zdefiniowano rolę i wymieniono najważniejsze zadania poszczególnych uczestników zespołu ds. WOPFU i IPET.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.