Szkoła musi realizować zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Do czego zobowiązane są placówki edukacyjne? Czy są przepisy regulujące wydatki na dzieci niepełnosprawne?
Dowiedz się, czy rodzice ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim mogą wystąpić do dyrektora z prośbą o nauczyciela wspomagającego dla swojego dziecka.
W związku z nową ustawą Prawo oświatowe MEN publikuje projekt kolejnego rozporządzenia. Tym razem nowa regulacja dotyczy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i placówkach. Rozporządzenie ma wejść w życie 1 września 2017 r.
IPET opracowany dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego trzeba weryfikować co najmniej dwa razy w roku. W pracach zespołu, który się tym zajmuje, mogą uczestniczyć rodzice ucznia, a także różni specjaliści. Gdy jednak zespół ma problem z ustaleniem np. sposobu oceniania osiągnięć ucznia – może się zwrócić o pomoc do specjalisty z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania oraz o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, wydane przed dniem 1 września 2017 r., zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane.
Nauczyciele powinni ze sobą współdziałać, udzielając uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Praca zespołowa nie wymaga jednak powołania zespołu w sposób sformalizowany. Jeżeli jednak tak jest przyjęte w danej szkole – można to zrobić zarządzeniem.
Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego można zorganizować różne zajęcia rewalidacyjne. Mogą to być zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia logopedyczne, terapii pedagogicznej, treningu społecznego, terapii SI, rehabilitacji ruchowej, terapii ręki itd. Należy wybierać je odpowiednio do rozpoznanych potrzeb ucznia. Zajęcia te mogą nazywać się tak samo, jak te w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ale nie są tym samym. Pamiętaj, że to dwie różne formy wsparcia, nawet jeżeli ich wspólny, celem jest poprawianie sprawności i wspomaganie rozwoju.
Przeczytaj również:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.